Visa 11E 1986 “Challenger” uit Spanje
FritsHoff
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 34
Geregistreerd: 20-07-2010

- ID/DS Pallas 2.1 EFI
Gepost: 08 september 2024 03:03 PM

Sinds 2011 rij ik DS als dagelijkse auto, behalve als er zout gestrooid is, tot 30.000km per jaar. Begonnen met een D Special uit 1973 op LPG, mede dankzij de opschrijving mijn goedkoopste auto ooit (zelfs goedkoper dan een Toyota Picnic). Na acht jaren moest er stevig geïnvesteerd worden om zo door te rijden en gekozen voor een DS Pallas 2.1 IE uit 1971 met 90.000km op de teller, nooit aan gelast uit Nice. Dat werd mijn duurste auto tot nu toe helaas. Motorrevisie, modern injectiesysteem, LPG damp injectie etc. Maar rijdt formidabel.

Om deze mooie wagen meer te ontzien nu gekozen voor een witte Visa 11E 1986 uit Spanje met 69.000km op de teller. Type “Challenger” volgens de striping maar dat is normaal een sportief type. Stond vlakbij in Maastricht te koop bij een Spaans restaurantje en was in mei geïmporteerd. Vrijwel roestvrij voor zover te zien (behalve linker spatbord voor), nog een beetje stoffig. Start en rijd prima, remmen ff wennen zonder bekrachtiging. Historie onbekend, volgens de sticker van de Spaanse APK tot 2008 gereden, een andere sticker vermeld onderhoud in 22 of 92?? Citroen garage uit Berga, 100km ten noorden van Barcelona. Beige bekleding nog redelijk behalve de bestuurdersstoel. Radio cassette speler doet het goed, de speakers zijn zeer slecht. Enkele onderdelen moeten vervangen worden en die waren snel besteld bij de Visa club boor 150,-E (2 beige stoelhoezen, achterlichtkap, gril, stootstrip, handleiding en achteruitkijkspiegel). Met verse APK, nieuwe banden en uitlaat leuk voor erbij.

Heeft natuurlijk een grote beurt nodig dus servicemanual gekocht op Marktplaats, Vraagbaak krijg ik van een vriend. Via Winparts nog veel te krijgen behalve het luchtfilter, iemand een tip?
Hoe kun je speakers verbeteren? Zitten niet in een afgesloten ruimte om bass te maken.
Tectyleren gaat ruim 1000,-E kosten bij dinitrol stations, dat is teveel voor deze prijsklasse. Zelf doen?


https://photos.app.goo.gl/kAGBG7WmCBjW6XcU7

Profiel  
 
cotr
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 110
Geregistreerd: 02-05-2006

Gepost: 09 september 2024 04:29 PM
  [ # 1 ]

Het laatste luchtfilter dat ik heb gekocht was de MANN cs14100, maar die is inmiddels ook uit productie.
De C15 is met dezelfde 1124 cc motor geleverd, en deze staat nog in de service documentatie van de dealer. Daar zou je het nog kunnen proberen. Het artikelnummer is 79 01 144 551.

Profiel  
 
2d
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7774
Geregistreerd: 30-11-2005

- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Gepost: 09 september 2024 05:07 PM
  [ # 2 ]

Lijkt nog wel te bestellen/leverbaar https://www.porza.nl/searchresults/79+01+144+551

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
FritsHoff
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 34
Geregistreerd: 20-07-2010

- ID/DS Pallas 2.1 EFI
Gepost: 31 oktober 2024 05:36 PM
  [ # 3 ]

Dank voor de tips over het luchtfilter! Bij Porza besteld, afgeboekt en enkele uren later bestelling geannuleerd! Na 8 dagen nog geen geld terug, is ook een verdienmodel.
Tweede luchtfilter van de club zag er goed uit maar bij montage moet je kracht zetten om het over het plastic houdertje te krijgen, deukte in en er kwamen korrels bij vrij dus weer niet gebruikt.
Via Autodoc een Mahle luchtfilter besteld en binnen 2 dagen binnen gekregen, uit Polen! Vandaar dat tientje verzendkosten. Filter is goed maar ook deze is discontinued. Lijkt me vrij makkelijk na te maken https://tinyurl.com/3dyucdvy
Klepdekselpakking is ook niet meer overal te bestellen maar via Autodoc gelukt, alleen met flinke vertraging. Vraag me af waar het allemaal vandaan komt.
Fuseekogel links heeft een kapotte hoes en speling, ook maar besteld van SKF https://www.autodoc.nl/skf/15811382
Vulbuis van benzinetank lekte, vervangen door 2e hands.
Kofferklep gesteld.
Kraken in de voorvering was weg met smeren van stabilisatorrubbers.
Bodem met hoge druk spuit en warm zeepsop afgespoten, diverse keren met borstel nagespoeld, gedroogd, geborsteld met staalborstel, gelakt met owatrol en zwarte lak zodat je tzt snel ziet waar het roest. Opvalllend hoe weinig roest er zit, alleen vliegroest.
Stof in de motorruimte met ontvetter van de Action in spuitflesje schoon geborsteld en nagespoeld, echt als nieuw! Naden en lakrandjes met owatrol behandeld.
Bluetooth speaker 2e hands gekocht met prachtig geluid, tweeweg stereo met baspoort, Anker Motion+, kwam zeer goed uit de test en dat klopt dus. Spotify via je smartphone, handig. Schijn je ook mee handsfree te kunnen bellen via de speaker.
Speakers gedemonteerd, wat een speelgoed zo dun en licht, logisch dat er geen goed geluid uitkomt. Wie heeft er een goed alternatief gevonden?
Koplamp vervangen, R2, zat zwarte draaddamp op dus nu beter licht. In mijn DS zitten al 5 jaren LED’s die meer licht geven dan XENON en scherp afschermen, wie heeft goede gele LED’s kunnen krijgen voor R2 te vervangen?

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook