Tijd voor wat updates op dit toch best wel mooie platform. Helaas door Faecesbook wat leeggelopen naar mijn indruk maar laten we er als laatsten der Mohikanen zuinig op zijn. Ooit wordt een forum weer hip, zo gaat dat vaak.
In mei liep ik tegen deze Ami 8 berline uit de introductiemaand in ‘69 aan, in de kleur bouton d’or, klinkt sjiek maar is een soort mosterdgeel waar ik blijer van wordt dan van goud.
De Ami had 13 jaar stil gestaan en stond bij ‘s lands grootste aanbieder van A-types ten noorden van Amsterdam. Ik werd getroffen door de foto’s en moest toch nog eens een keer naar Wormer. Bij de live ontmoeting was ik verkocht, zeker nadat ik voor het eerst een proefrit in een Ami had gemaakt. De gele Ami 8 remde niet, dus moest ik een ander uitproberen voor het Ami-gevoel. Na een kilometer was ik overtuigd: een Ami is een overtreffende trap van het A-type. Mijn 2cv reeds de vergrotende trap van de Mehari, als meest basale A-type. Die laatste werd mij te veel mooi weer auto en daarmee te weinig breed inzet baar voor alledaagse bestemmingsritjes en van die laatste moet je het in een druk leven toch wel van hebben. Lang verhaal kort: in de meivakantie bracht ik mijn Mehari naar Wormer en nam de Ami mee naar huis.
Thuis een remrevisie gedaan met oa nieuwe trommels voorzijde (de Ami 8 werd aar 6 maanden met trommels geleverd), nieuwe HRC remslangen etc.
Daarna kon ik ermee rijden. Maar remmen was nog altijd een groot woord voor de vertraging die optrad na het ferm intrappen van het rempedaal. Aan een noodstop moest ik toch niet denken. Daarbij waren het motortje futloos en de bak lawaaiig. Bovendien niet van het juiste type (AK ipv AM). Kortom: even doorpakken nog voor een gereviseerd blokje en bak. En dan meteen maar een bak met schijven. Originaliteit is leuk, maar prettig rijden en veilig remmen gaan voor.
Voor het overige is het een keiharde auto, met origineel chassis (alle serienummers en plaatjes er nog op).
Verdere vorderingen volgen binnenkort.
Plaatjes:
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 en cours de refection
Totaal aantal Berichten: 25596
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Leuke Ami!!
Over trommelremmen: Volgens mij had de ami ook de grote trommels net als de dyane. Als die in goede staat zijn remt dat enorm hard. Vaak met nat wegdek moest ik ( met de dyane) heel erg uitkijken om de voorwielen niet te blokkeren. Ook mijn Ami 6 heeft trommels en dat remt echt alsof je een anker uitgooit!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 43291
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Vreemd dat men het rem probleem met trommels niet kon oplossen, want met goed afgestelde trommels remt een A-type beter dan met onbekrachte schijfremmen.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Wat een fijne plaatjes en bovenal: wat een heerlijk kleurenpallet heb je staan! De straten geven mij het gevoel dat ik met m’n CX maar eens in de buurt moet gaan wonen (maar dat zal wel bij dromen blijven..)
IDealist schreef:Tijd voor wat updates op dit toch best wel mooie platform. Helaas door Faecesbook wat leeggelopen naar mijn indruk maar laten we er als laatsten der Mohikanen zuinig op zijn. Ooit wordt een forum weer hip, zo gaat dat vaak.
Ik heb een beetje het gevoel dat het volk dat weggaat, het volk is waar je niet zoveel aan hebt qua toegevoegde waarde. Ik zie in ieder geval geen complete restauratieverslagen of in depth how-to’s voorbij komen op de socials. Wel heel vaak dezelfde vragen..
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 25596
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Oja, en lid worden van de AVN!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
?
?
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
waterman schreef:Vreemd dat men het rem probleem met trommels niet kon oplossen, want met goed afgestelde trommels remt een A-type beter dan met onbekrachte schijfremmen.
...en het juiste materiaal voor de voering….
Dat heb ik, lang geleden aan den lijve ondervonden bij mijn eerste Eend, een ‘55-er.
Die was in niet te beste rem-staat toen ik ‘m kocht, en dus de remmen aangepakt voordat ik ermee op vakantie wilde naar Italië.
Dat pakte geweldig uit, remmen als de beste. Zó goed zelfs dat de carrosserie wat vervormde en een deur openging bij een stevige remactie. Na anders afstellen van de sloten was dat geen probleem meer
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
Leuke Ami.
Zoals eerdere posts kan een trommelbak bijzonder goed remmen.
Zou ik zeker voor gaan als je daar al veel nieuwe zaken voor hebt liggen.
AM2 blokken (en bak) zijn wel te vinden bij de AVN
Citroen rolls better then a Rolls!!
Totaal aantal Berichten: 25596
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Nielsje schreef:?
?
NEE SeNIels.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Dank voor jullie reacties. Ik was een week eerder lid van de AVN dan dat ik de Ami thuis had staan . Leuke vereniging en inmiddels met de eerste rondrit meegereden (picknickrit), met mijn 2CV omdat de Ami nu even en cours de refection is zeg maar.
Ik weet hoe ik de trommels moet afstellen en kan aan de nieuwe remvoeringen bij demontage zien dat ze goed stonden afgesteld, edoch: het remvermogen was zwaar onder de maat. Ik wijt het aan het moderne voeringsmateriaal, en ook de kromming/ pasvorm vond ik maar zozo.
Ik heb nu een reeds gereviseerd AM2 blok gevonden en een bijbehorende gereviseerde versnellingsbak met schijfremmen, tha, dan is de verleiding niet te weerstaan. Zeker ook met het oog op het gegeven dat de Ami in de natte koude maanden binnen stil zal staan. Met mijn 2CV en Mehari vond ik de LHM remmen ook altijd een verademing. Dan remmen ze misschien met een waardering 8 waar met de juiste trommels en schoenen misschien een 9 haalbaar zou kunnen zijn, maar dan vind ik een 8 voor onderhoudsarme remmen toch wel een aanrader voor mijn situatie.
M.b.t. restauratieverslagen: ik zal nog even een update plaatsen van de restauratie van mijn 2CV, alleen even de plaatjes, maar die spreken voor zich. Even wat achterstanden inhalen.
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 en cours de refection
Top, ook de kleur
Totaal aantal Berichten: 841
Geregistreerd: 29-05-2006
- Dyane 6 Commerciale
Heb je door de ombouw naar LHM dan het hele systeem vervangen? Immers gaat DOT en LHM niet samen?
Verder: gaaaaf de Ami! Ik heb ‘m ook zien staan, maar aangezien mijn vriendin niet in een a-type kan rijden houd ik het maar bij de Dyane
Totaal aantal Berichten: 25596
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
als je nu trommels hebt moet je idd alles vervangen. ( op de leidingen zelf na dan).
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Zeker, ik vervang dan alles op de leiding naar achteren na. Voor zet ik er waarschijnlijk een RVS krulstaartleiding op (heten die zo? ) ipv een HRC met remslang zoals nu.
Achter moest alles toch nog uit elkaar, na 13 jaar stilstand nog niet gebeurd. Daar zitten nu remslangen op. Weet iemand hier of die er ook geschikt voor LHM zijn (wellicht passen die van een DS?) anders moet ik een remleiding door de achteras gaan friemelen dn dat heeft niet direct mijn voorkeur.
Dan moet ik nog op zoek naar een handremhevel voor een Ami 8 vanaf ‘70. Die ligt horizontaal onder het reservewiel op het schutbord. Heb al wat andere Ami 8’s bekeken en gezien dat deze aanpassing goed te doen is, maar moet dus even de onderdelen bij elkaar scharrelen. Keer naar het clubmagazijn van de AVN dus. Altijd gezellig.
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 en cours de refection
Om AK-motortje en trommelbak te vervangen door ene gereviseerd AM2 blokje met schijvenbak had ik het vooronder al wat opgeruimd en nu ik dan goed bij het chassis kan, pak ik die meteen mee voor een schoonmaakklus waarna ik deze in een verse laag zwarte lak zet.
Dus heb ik snoetje verder gedemonteerd. Ongelooflijk hoe hard deze gevoelige plaatdelen zijn. En vooral leuk om allerlei nummers tegen te komen. Het chassis is origineel, met serienummer er nog op. Alles gaat ook makkelijk los, zelfs de batteurs waren geen probleem, zodat ik die en de fusees ook goed kan schoonmaken.
Weet iemand wat dit voor nummer is?
Hier het fabrieks-serienummer van het koetswerk:
En hier die van het chassis:
En zo staat ze er nu bij:
Inmiddels is het -vet- krabben begonnen.
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 en cours de refection
Totaal aantal Berichten: 25596
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
batteurs even getest met de “stuiter test”?
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>