Totaal aantal Berichten: 10347
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
De aanjager kun je er makkelijk even uithalen om het merk te controleren.
Wat betreft de druk? Misschien is de dop niet goed meer. Een nieuwe zal je de kop niet kosten.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 6158
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Hét werk voor het vervangen van de kachelradiateur is het dashboard uitbouwen. Daar wordt heel dramatisch over gedaan, maar het valt allemaal best mee. Het is alleen veel werk. En je moet voorzichtig zijn, het plastic zal graag willen breken. Maar afgezien daarvan is het goed te doen, ik heb bij de mijne ook een keer aan de bak gemoeten en dat was in een ruime (werk)dag klaar.
Totaal aantal Berichten: 5483
Geregistreerd: 01-07-2007
- Xantia 1,9D
- 2CV 6 Charleston
jantje1948 schreef:De aanjager kun je er makkelijk even uithalen om het merk te controleren.
.
Een top opmerking !
Dat is dus Valeo kachelradiateur die ik nodig heb…
Uit nieuwsgierigheid eens nagevraagd op chassis nr wat van kachelradiateur ik zou nodig hebben. De automateriaalzaak kreeg 2 keuzes Valeo en Behr.. Nou dan is de opmerking van Jantje1948 top!
Citroën das très bien!!!
Citroën schaalmodellen Wat is jouw verhaal achter de interesse in Citroën?
Wat ik daar zie is de aanjager, als ik het goed zie.
Dat zo zijnde, wil dat toch niet zeggen dat de kachelradiateur ook een Valeo is?
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
Totaal aantal Berichten: 10347
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gert had uitgevonden dat de verschillende componenten van hetzelfde merk moeten zijn.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Als hij mij de VIN van zijn voiture geeft, via een PB, kan ik dat voor hem checken.
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
Totaal aantal Berichten: 5483
Geregistreerd: 01-07-2007
- Xantia 1,9D
- 2CV 6 Charleston
Na de info van JW, daarvan dank de juiste kachelradiateur gezocht.
Uiteindelijk is het deze geworden:
De maten komen overheen , met die van Valeo, alleen het is 42mm dik, dan de 40mm.
Echter de originele bleek óók 42mm dik te zijn!
3de kerstdag, hoe men het tegenwoordig noemt, ging het project van start.
Met kerstavond had ik de Xantia al binnen gezet, zodat deze mooi op kon drogen:
Ik begon eerst met de lekkage bij de thermostaathuis, ter hoogte van de flens:
Deze had een kleine lekje in de vloeibare pakking. Deze heb ik opnieuw gekit, maar de vraag is: “zou daar officieel geen pakking tussen de flens en thermostaat huis horen?”
Voorlopig is deze weer droog!
Citroën das très bien!!!
Citroën schaalmodellen Wat is jouw verhaal achter de interesse in Citroën?
Totaal aantal Berichten: 5483
Geregistreerd: 01-07-2007
- Xantia 1,9D
- 2CV 6 Charleston
Het daadwerkelijke project kachelradiateur, is samen met hulp van medeforummer/goede vriend Timo1990 gedaan. De foto’s zijn mede door hem gemaakt. Waarvan dank.
Aangezien dat ik al vroeg in de werkplaats aanwezig was, begon ik na het aftappen van de KVS aan de kleine lekkage bij de flens (zie vorige bericht).
Waarna ik de spullen rondom de voorruit demonteerde, als de ruitenwissermechanisme.
Zodoende kon ik bij de bevestiging bouten/moeren van het dashboard/kachelhuis.
Tegen die tijd kwam Timo, en begonnen we met het demonteren van het Dashboard Waarvan we ieder aan een kant werkte:
Daarna de kachelslangen van de kachelradiateur loskoppelen vanuit de motorruimte.
Mocht deze sneuvelen, dan zouden we nog een hele koppelstukje reserve hebben.
Maar ik zat te denken, als ik de koppelstukken goed warm maak met een heteluchtpistool? In theorie zou de harde kunststof wat flexibeler zijn en hierdoor minder kans op scheuren? Ik doe het immers bij een nieuwe voorruit waar een stugge rubber omheen komt. Door het rubber warm te maken, wordt het flexibeler en makkelijker om de ruit heen te leggen.
Met die gedacht heb ik de koppelstuk goed warm gestookt, en de ontluchtingsnippel los gedraaid. De gedachte hierachter is. Mocht de lucht weg zijn, dan is de vacuümdruk ook weg. Dat zou ook meehelpen?
Kortom hij kwam er heel los, geluk of mijn idee is de truc? Wie zal het zeggen?
Daarna konden we de kabelboom/stang weg halen en de kachelhuis kantelen, en de kachelradiateur eruit halen:
En wat was de kachel goed lek!:
Oud en nieuw:
Zoals in het vorige bericht, exact de zelfde maat, en gewoon productiejaar 1993 de ouwe kachel! Dus tja, niet vervangen dus. Dus er vielen wat woorden waar kleine kinderen en gelovigen rode oortjes van krijgen..
Na lang gezellig tafelen was het tijd om de boel weer over te zetten op de nieuwe kachel en de boel weer in elkaar te zetten:
Ik meende dat Timo en ik ongeveer 10uurtjes bezig zijn geweest, wat voor mij zeer leerzaam en gezellig was.
Ondanks de verhalen, is het geen horror klus, ja er kan wat tegen zitten (kom ik nog op terug). Maar het is geen onmogelijke klus. Tuurlijk hulp erbij scheelt enorm, en dan ga je het eerder zelf oppakken.
Citroën das très bien!!!
Citroën schaalmodellen Wat is jouw verhaal achter de interesse in Citroën?
Totaal aantal Berichten: 5483
Geregistreerd: 01-07-2007
- Xantia 1,9D
- 2CV 6 Charleston
Tuurlijk is een goede voorbereiding het halve werk.
Ik had de vraagbaak over de Xantia klaar liggen en de Haynes erbij. En de laptop met een topic met uitleg over de demontage van het dashboard:
Dat is deze topic: https://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/213432/
Voor de rest:
# via de type aanjager (tip van jantje1948, zie bericht eerder in deze topic) kun je zien of Valeo of Behr kachel hebt.
# Bij de nieuwe kachelradiateur, zitten géén o-ringen. Deze zal je los moeten bestellen. Met chassis nr of kenteken kun je bij de automaterialenzaak de juiste o-ringen bestellen.
# Genoeg koelvloeistof (ik had 10liter genomen)
#goed gereedschap als verlichting voor binnen de auto!
# Als de tellerbak los is, vervang gelijk alle lampjes!
# Kijk bij demon/mon dashboard hoed de kabels lopen. Zorg dat ook alles weer op zijn plek zit bij montage. Anders kun je weer demonteren!
#Zo goed als mogelijk geordend werken:
Wilt niet garanderen dat alle schroeven/boutjes/moeren weer op zijn plek komt! Ik hield er één over Maar alles zit muurvast!
En ja kan wat tegenzitten:
# Kan wat breken qua plastic, maar kon het weer maken, bij de kachelhuis.
# De schuifunit van de kachel is de verlichting kapot en een schuif afgebroken. Mijn fout, dus ik ga deze unit vervangen.
# Kijk of de stuur recht zit bij montage, bij mij zit hij iets schuin. Zo opgelost!
#Ontluchting van het KVS is ruk bij een diesel, ding wordt niet warm, maar denk dat het wel goed geluk is uiteindelijk!)
#Klein druppeltje gevonden na 2 ritten van totaal een uurtje bij het koppelstuk. Ik kijk wat het in de toekomst doet. Maar het is wel een ruk constructie!
Citroën das très bien!!!
Citroën schaalmodellen Wat is jouw verhaal achter de interesse in Citroën?
Totaal aantal Berichten: 5483
Geregistreerd: 01-07-2007
- Xantia 1,9D
- 2CV 6 Charleston
Na wat bezoekjes en dadelijk weer woon/werkverkeer, kan ik gaan merken of alles goed blijft functioneren.
Maar de eerste ritjes waren perfect! Warm, geen vette ramen meer! Heerlijk!
Wordt vervolgt!
Citroën das très bien!!!
Citroën schaalmodellen Wat is jouw verhaal achter de interesse in Citroën?
Mooi dat het gelukt is
En wat je zegt: goed voorbereiden, en systematisch te werk gaan
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
Totaal aantal Berichten: 6158
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Totaal aantal Berichten: 7807
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Gewoon even een kachelradiateurtje gewisseld, helemaal goed Gert. Geen woorden maar daden
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
....en dat is gedaan in een toch wel bijzondere Xantia…..
Via de VIN zag ik dat deze Xantia, een 1a type, geproduceerd is in april 1993.
Dat is een stuk vóór de officiële introductie van de Diesel in de Xantia, die pas ergens in de late zomer van 1993 plaats vond.
Later dus dan de officiële presentatie van de Xantia met benzinemotoren op de Salon van Genève in maart van dat jaar.
En zo’n, inmiddels meer dan 30 jaar oude Xantia, in zo’n goede staat is nog in dagelijks gebruik
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
Totaal aantal Berichten: 5483
Geregistreerd: 01-07-2007
- Xantia 1,9D
- 2CV 6 Charleston
De oude eigenaar vertelde, dat dit een vroege demo-auto was in Frankrijk. Voordat het publiek voorgesteld werd.
Jouw info JW bevestig zijn verhaal (verteld hij tenminste iets wat klopt). Dan maakt deze Xantia inderdaad bijzonder.
Hoeveel Diesel van type 1a/b zouden nog in Nederland rondt rijden?
Citroën das très bien!!!
Citroën schaalmodellen Wat is jouw verhaal achter de interesse in Citroën?