3 van de 5
 < Vorige 1 2 3 4 5 Volgende > 
   
Wiebelsnoek: De ID die niet van gladde wegen houdt….UPDATE.. Groene plas!
1969DS20
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 23
Geregistreerd: 13-04-2024

- ID/DS DS20H
Gepost: 15 januari 2025 07:08 PM
  [ # 31 ]

Goedendag, ik heb zelf ook veerbollen met demonteerbare dempers. Er hoort GEEN vouw in de plaatjes te zitten. De bolling van de plaatjes is maar heel licht. Ik kan me voorstellen dat dempers met beschadigde of verkeerd gemonteerde demperplaatjes het veergedrag beïnvloeden. In de vroegere modellen veerdemper ontbrak een bypass kanaal. Het kan geen kwaad om ook even goed te controleren of de dikke schijfjes in het midden identiek zijn wat betreft de gaatjes.

Plaatjes van de oudere schokdempers

 

Succes gewenst!

Profiel  
 
1969DS20
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 23
Geregistreerd: 13-04-2024

- ID/DS DS20H
Gepost: 15 januari 2025 07:49 PM
  [ # 32 ]

Een correctie op mijn eerdere bericht. Even een setje NOS veerplaatjes erbij gepakt. De demperplaatjes hebben wel als het ware een flauwe vouw.

Profiel  
 
H@ns
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5387
Geregistreerd: 24-05-2010

Gepost: 15 januari 2025 07:57 PM
  [ # 33 ]
Idylla-le-Schnouck schreef:

wat ik aantref is een subtiele vouw in het midden zodat het plaatje licht gebogen is. Is dat wat ze bedoelen of heb ik gekke plaatjes. Wink

Ik weet dat een bedrijf die bollen vulde de plaatjes een “wipje” gaf met een schroevendraaier om ze wat zachter veergedrag te geven. Ook bij gelaste bollen.
Het veren werd wel wat zachter maar de auto deint wel wat na.

En ik heb ook een keer bij een meeting een bol gezien waarbij de plaatjes “tulp” stonden.
Geen idee hoe dat gebeurd was, de nieuwe eigenaar vond het beroemde veergedrag van een snoek best tegenvallen…
Misschien ooit een verkeersdrempel met 100 km/u genomen omdat het kan, maar dat uittulpen zou dan bij het uitveren gebeurd moeten zijn.

Wel leuk dat je nog demontabele dempers hebt, dan kan je met experimenteren je IDeale veergedrag instellen.

 

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25633
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 16 januari 2025 01:42 PM
  [ # 34 ]

Citrotech levert nieuwe bollen met demonteerbare dempers. Ik heb een setje op de SM. veert even goed als de originele deelbare bollen.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
1969DS20
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 23
Geregistreerd: 13-04-2024

- ID/DS DS20H
Gepost: 17 januari 2025 03:24 PM
  [ # 35 ]

Ter informatie twee foto’s van een nieuwe set demperplaatjes. Verschil tussen de foto’s is dat de demperplaatjes een kwart slag gedraaid zijn om de hoek van de “vouw” te tonen. Ik heb indertijd bij Citroën André NOS dempers gekocht. Als je toch al veerbollen hebt, waar losse dempers in geschroefd zijn, dan ben je met losse nieuwe dempers een stuk goedkoper uit dat met het hierboven genoemde alternatief. Door de lange opslag van de veerdempers was wel wat vliegroest aanwezig. Dat heb ik verholpen door de veerdempers te demonteren en de onderdelen in een ultrasoonreiniger met een zwakke citroenzuuroplossing te reinigen. De DS onderdelen voorraad van Citroën André heeft hij naar eigen zeggen doorverkocht naar de bekende garage in Bennekom.

Afbeelding Bijlagen
P1174393-r.JPGP1174395-r.JPG
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien
Profiel  
 
Jeroen Simons
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1390
Geregistreerd: 27-03-2011

- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
Gepost: 17 januari 2025 06:35 PM
  [ # 36 ]

Beetje off topic maar toch wel vermeldingswaardig omdat het over vering gaat. Politie vervangt Mercedes B en kiest voor BMW en Ford: nu kunnen we tenminste snel over de verkeersdrempels rijden.
Met een hydropneumaat en een 2cv(achtige) kun je nog veel sneller over een drempel rijden, weten wij Wink
Iemand ervaring met de CAC vering?

VrGrJ
Citroën, dat rijdt pas fijn
:smt039

Profiel  
 
Jeroen Simons
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1390
Geregistreerd: 27-03-2011

- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
Gepost: 17 januari 2025 07:16 PM
  [ # 37 ]

Ik denk dat mijn vorige bericht beter past in de forumdiscussie over hydropneumaat, vering en CAC: voordelen van de hydropneumatiek in de praktijk. Helaas kan ik dit niet aanpassen.

VrGrJ
Citroën, dat rijdt pas fijn
bye2

Profiel  
 
Idylla-le-Schnouck
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 67
Geregistreerd: 18-04-2023

- ID/DS ID19B
Gepost: 22 januari 2025 08:25 PM
  [ # 38 ]
1969DS20 schreef:

Een correctie op mijn eerdere bericht. Even een setje NOS veerplaatjes erbij gepakt. De demperplaatjes hebben wel als het ware een flauwe vouw.

gelukkig… dan zit dat goed iig

Mijn plaatjes zien er zo uit als op de fotos.

@ 1969DS20

Idylla, ID19B de l’annee 1967,  Un schnouck comme aucun autre.

Profiel  
 
Idylla-le-Schnouck
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 67
Geregistreerd: 18-04-2023

- ID/DS ID19B
Gepost: 22 januari 2025 08:41 PM
  [ # 39 ]

@jantje1948: Het zat zodanig ingebouwd dat inveren minder weerstand ondervindt. Nu blijkt uit WPH dat aan de inveer kant de klepjes 50% dikker moeten zijn ((30+15) vs 30) Het zit bij mij dus verkeerd om. Ik had echter niet het gevoel dat het te zacht was bij inveren, eerder het tegendeel. Ik zal het nu gaan monteren zoals in WPH staat. Dan zou het goed moeten zijn. Als het weer (le temps) beter is en ik weer tijd heb, ga ik dat proberen en zal het verschil hier melden.

Nog een dingetje is dat het demperlichaam putcorrosie vertoont rondom de plek waar de plaatjes aan toekomen Op het daadwerkelijke aanlegvlak is het niet aangetast, maar net daar buiten is er een ruwe richel. Ben geeigd om op zoek te gaan naar een vervangend lichaam, maar vraag me wel af of dit invloed heeft. Ik kan kiezen of ik dat matige oppervlak aan de inveerkant of de uitveerkant zet. Wat zouden jullie doen als je geen vervangend demper lichaam vindt?

IIG bedankt voor alle info. Het lijkt allemaal consistent en ik weet nu dus hoe het zou moeten. Of het veergedrag daarmee verbetert zou je verwachten, anders zou het plaatjes verhaal wel erg arbitrair zijn.

Idylla, ID19B de l’annee 1967,  Un schnouck comme aucun autre.

Profiel  
 
Idylla-le-Schnouck
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 67
Geregistreerd: 18-04-2023

- ID/DS ID19B
Gepost: 22 januari 2025 08:48 PM
  [ # 40 ]
JW schreef:

Zó staat het in de Olyslager

Hmm dat is weer heel wat anders zeg. Daar hebben ze dunne plaatjes met een andere diameter. Komt niet overeen met mijn WPH… Vreemd

Idylla, ID19B de l’annee 1967,  Un schnouck comme aucun autre.

Profiel  
 
1969DS20
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 23
Geregistreerd: 13-04-2024

- ID/DS DS20H
Gepost: 23 januari 2025 10:06 AM
  [ # 41 ]

Niet zo vreemd. Dat zijn plaatjes van dempers zoals ze tot en met 1962 toegepast werden in de DS19 of de ID19. Als JW zijn informatie uit het boek van het bijgevoegde plaatje haalt, dan heb je daar weinig aan met een ID19B.

Afbeelding Bijlagen
Olyslager.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien
Profiel  
 
Gepost: 23 januari 2025 02:49 PM
  [ # 42 ]

Euhm er staan toch plaatjes van 1955 t/m 1975 op de afbeeldingen?

Profiel  
 
Idylla-le-Schnouck
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 67
Geregistreerd: 18-04-2023

- ID/DS ID19B
Gepost: 24 januari 2025 03:19 PM
  [ # 43 ]

@Graddus: op de plaatjes van 1969DS20 wel, maar op die van JW staan er geen jaartallen bij.

Wat vooral opvalt aan het plaatje van 1969DS20 is dat de voorbollen bij auto’s van 66-75 het enige type bollen zijn waarbij er een dikker plaatjes pakketzit aan de weg naar binnen (de bol in, dus inveren) dan naar buiten (dus uitveren) Alle andere configuraties hebben juist minder weerstand bij inveren..!!?!?

Is dat gek?

Idylla, ID19B de l’annee 1967,  Un schnouck comme aucun autre.

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3780
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 24 januari 2025 05:50 PM
  [ # 44 ]

Nee, want dat is met LHS tot 66 en daarna met LHM. De stromingstechnische eigenschappen van die 2 vloeistoffen zijn niet hetzelfde. Daarnaast wilde men bij de latere modellen een straffere demping ivm de hogere snelheden die gereden werden.

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
JW
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2386
Geregistreerd: 18-12-2004

- C5 Aircross-Hybride
Gepost: 24 januari 2025 07:04 PM
  [ # 45 ]

Het plaatje uit de Olyslager dat ik eerder liet zien had betrekking op de ID/DS met een LHS systeem.
Ik had niet gezien dat het hier een LHM ID betrof, ik zag een tweede neus en dacht niet aan een late met LHM.

Oftewel, aan dát plaatje heb je hier niks…..

Groet,
JW

GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor Idea

Profiel  
 
 
3 van de 5
 < Vorige 1 2 3 4 5 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook