Ik wil de distributieriem vervangen van de berlingo. Het vinden van de nokkenasblokering is geen probleem. Nu nog de blokkering vinden voor de krukas. Zou achter het oliefilter moeten zitten….. De plek is sowieso met je handen of beter vinger nauwelijks te bereiken. Wat ik kan zien, heb kunnen aftasten met een stuk draad lijkt het een erg groot gat. Groter dan de 6 mm die in de Hayns beschreven wordt. Ik heb diverse afstelpennen, of beter in het gat ,maar ik kom er met geen mogelijkheid bij. Wie o wie heeft raad. Zonder de krukasblokkering vind ik het tricky om de riem te vervangen. Of zit ik verkeerd te zoeken, want dat zou natuurlijk ook kunnen. Hoewel ik elders geen gat kan vinden richting het vliegwiel.
teveel citroenen
Totaal aantal Berichten: 9402
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Ik heb destijds een lange verfrolhouder in een speciaal model gebogen. Dan kan ik er van boven af bij.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Totaal aantal Berichten: 11766
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Er zit heel dicht tegen het blok een 6mm gaatje waar je een blokkeerstift door kunt drukken, maar die is inderdaad wat moeilijk te vinden en/of te bereiken.
Heb je dit filmpje gezien? Dat geeft een aardige indicatie van waar je moet zoeken.
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Ik had dat filmpje inderdaad ook al gevonden. Aan de hand daarvan heb ik een blokkeerstift gebogen in het model zoals in het filmpje wordt gebruikt,. Hoe ik echter ook “zoek” met de stift, ik kan geen gat vinden. l Om het beter toegankelijk te krijgen heb ik het oliefilter al verwijderd. wat is nu zie een verdikkeing in de wand , het ziet er uit als een ringvormige verdikking. helaas kan ik met mn vinger niet bij om te voelen of er een gat zit.
De stift die ik gebruik is dunner dan 6 mm dus het zou moeten passen. als er een gat is Tot nu toe dus nog geen succes. Of heeft het gat een dunne wand zodat je direct al op het vliegwiel zit? Normaliter heef een dergelijk blokkergat toch een zeker dikte/lengte, Als dat hier niet zo is, dan staat het vliegwiel = krukas wellicht verkeerd Morgen maar is eens met een spiegeltje het gat proberen te lokaliseren.
Zoals beschreven, heb ik de oude riem niet gemarkeerd. Nu heeft de nieuwe riem markeringen en het lijkt dat het past. Hoe kan ik controleren of dit goed gaat. Theoretisch zou de krukas toch verkeer verkeerd kunnen staan? De nokkenassen zijn zoals eerder beschreven wel geblokkeerd. De enige onzekere factor is de krukas.
teveel citroenen
Ik ben een stap verder. Met een klein spiegeltje bleek dat in het blokkeergat,dat overigens een diameter heeft van circa 1 cm, bleek een plastic dop te zitten. Helaas bleek het blokkeergatin het vliegwiel niet vindbaar. Blijkbaar is de timing nu dit ontregeld.
Kan ik de krukas draaien tot dat ik het gat heb gevonden? Zoals eerder beschreven de nokkenastandwielen zijn al wel geblokkeerd. In de Haynes kan ik niet vinden wat de kleppenstand dan is.
teveel citroenen
Totaal aantal Berichten: 9402
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Ik vraag mij af of je wel het juiste gat geonden hebt. Het is echt maar 6 mm.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Totaal aantal Berichten: 10297
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Ja, inderdaad. En je kunt best de krukas een klein beetje heen en weer draaien om de pen in het gat te laten vallen als je het goede gat gevonden hebt. Dat je nu geen gat vindt is niet verwonderlijk; het kan verder van het hart afzitten of juist niet.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 625
Geregistreerd: 19-10-2006
- C3 Pluriel 1.4i exclusive
- XM 2.5TD Break
- C1 Ambiance
Ik heb dacht ik de laatste keer oliefilter even eraf gedraaid voor de bereikbaarheid
Ik heb het oliefilter er ook al uitgehaald, dat bevordert inderdaad de bereikbaarheid. En wat het gat betreft, ik heb me misschien wat ongelukkig uitdrukt, maar ik bedoel het gat in het motorblok, dat is circa 1 cm groot. Hoewel de merktekens op de riem corresponderen met de merktekens van de nokkenastandwielen en de krukas, kan ik geen gat in het vliegwiel vinden, ondanks dat ik het vliegwiel al lichtelijk heen en weer heb bewogen .
Ik neem aan dat alles maar bij één stand van krukas en tandwielen gemonteerd kan worden.
Voor de zekerheid ga ik de boel nu rond draaien en controleren bij iedere slag als het merkteken op de krukaspoelie onder staat of er een gat in het vliegwiel te vinden is.
teveel citroenen
Totaal aantal Berichten: 9402
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Mogelijk staat het vliegwiel 180° verkeerd.
Ik begin ook altijd eerst met het blokkeren van het vliegwiel.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Totaal aantal Berichten: 10297
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Dat gat van i cm is echt niet het goede!
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Nng maar een aanvulling. Inmiddels bij de vier krukasdraaiingen gezocht naar het blokkeergat in het vliegwiel. Helaas zonder resultaat. Ik begrijp het niet meer. En daarnaast als ik naar de merktekens kijk, dan krijg is deze niet corresponderend met de merktekens. Ze zitten er 2 tanden naast. Zeg het maar. Wat gaat hier fout? `Of te wel wat doe ik fout.
teveel citroenen
Dag Jantje1948. ik kan geen enkel ander gat vinden heb al een spiegeltje gemaakt om te zien waar het gat zit. Ook al gezocht met een dunnere pen. Het levert allemaal niet op.
teveel citroenen
Na een constructie te hebben gemaakt, kon ik het vliegwiel door het gat zien. Met hulp de krukas gedraaid en gedurende een gehele rotatie geen gat in het vliegwiel. Schiet mij nu maar lek. Ik weet het niet meer.EN als ik de riem monteer. eindigt de riem weer twee tanden voorbij de merktekens. De tanden van de riem geteld en die komt overeen met de oude. Wie o wie weet de oplossing .......
teveel citroenen
Totaal aantal Berichten: 9402
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Plaats eens een foto van “het gat”.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986