Je zit niet op de goede plek:
Dit is een gewone TU5 met 8 kleppen, maar bekijk de video vanaf minuut 7 tot minuut 9. Daar zie je heel duidelijk waar de pin in gaat, op de plaats waar r een verdikking is.
https://www.youtube.com/watch?v=BTs5pkaaNMU
SUcces,
To err is human, not to err is divine.
Bedankt. Voor de duidelijkheid., het betreft in mijn geval wel een 1.6 v16 dus een TU5jp4. IK heb de locatie al even opgezocht, op de betreffende plek zit wel een gat, maar is afgedopt meteen metalen kapje. Moet die er dan af. Mocht het zo zijn, dan wordt dan nog een uitdaging, omdat het kapje een taps hoedje is. Of is er een truc voor?
teveel citroenen
Totaal aantal Berichten: 10297
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Dat kapje is in ieder geval niet origineel.
Kun je er een foto van maken?
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 9402
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Is het de eerste keer dat de distributie wordt gedaan?
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Foto maak ik straks. De distributie is volgens mij wel een keer gedaan, maar zeer waarschijnlijk zonder de blokkeer stiften etc. Er staan bv bij de nokkenastandwielen rode markeringen.
teveel citroenen
Totaal aantal Berichten: 10297
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Over de merktekens op de riem: Als die bij montage goed zitten krijg je ze niet meer goed na een, twee, of weet ik hoeveel omwentelingen. Dat komt omdat het aantal tanden geen enkele relatie heeft met de aantallen vertandingen op de tandwielen. Dus: bij montage goed = goed.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
bijgaand de foto. Ook weer met een spiegel; het is het rondje in het kwadrant rechts onder. Ik heb even gevoeld maar het zou ook nog wel eens van kunststof kunnen zijn. Dan wordt het gemakkelijk. Indien dit het blokkeergat is.
teveel citroenen
Ijdele hoop. Helaas is het geen blokkeergat. Het puntje blijkt massief te zijn en gewoon een onderdeel van het gietstuk. Heel bijzonder allemaal. Misschien maar zoals Jantje 1948 aangeeft als de merktekens kloppen. dan zal de montage wel kloppen. Hoewel het natuurlijk een raadsel blijft. Ik heb bijna de neiging de versnellingsbak te demonteren.
Maar suggesties voor het blokkeergat blijven welkom.
teveel citroenen
Totaal aantal Berichten: 625
Geregistreerd: 19-10-2006
- C3 Pluriel 1.4i exclusive
- XM 2.5TD Break
- C1 Ambiance
Dag Jaaps, inderdaad zou de blokkering daar moeten zitten,, maar helaas ontbreekt het gat, en dat is nu juist ook het rare in mijn geval.
teveel citroenen
Kan het niet zo zijn dat in de fabriek het gat niet goed uit gestands is?
Zoiets het laatst ook met een 2 l pak melk.
Groet
Totaal aantal Berichten: 2504
Geregistreerd: 29-10-2006
- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi
- Berlingo 1.6i 16V Multispace Nouvelles Frontières
De TU5JP4 in mijn Berlingo heeft ook zo’n 1cm gat met plastic dopje daar zitten, het vliegwielborggat zat daar vlak naast, richting de motor en een klein beetje naar onder. Vandaar dat je het gat in het vliegwiel ook niet kan zien via dat 1cm gat. Ik had een borgpin van een 6mm staf geknutseld, maar die kreeg ik ook niet goed in het borggat dus die heb ik tot 5.5mm diameter af moeten slijpen.
Mkatgert, ik heb alles met een spiegeltje bekeken, maar een gat naast het grote gat heb ik niet kunnen ontdekken. Inmiddels heb ik de riem er om liggen en heb de motor al gestart en loop netjes. Bij de volgende vervanging maar weer opnieuw onderzoeken. In ieder geval iedereen bedankt voor de suggesties.
teveel citroenen
Totaal aantal Berichten: 10297
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Een vraagje: bij het weer monteren van de krukaspoelie moet de bout met een groot moment vastgezet worden.
Hoe heb je dit gedaan zonder de krukas te blokkeren?
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.