Totaal aantal Berichten: 7
Geregistreerd: 17-02-2009
- C3 PT82 Collection
- Jumper 3.0 Hdi La Strada
De airco koelt niet meer. Blaast wel, maar geeft geen koele lucht meer. Is dat iets voor de garage? Of kan ik er zelf nog wat aan doen?
Ex: 2CV (1969,1973),Ami8 (1971),Diane (1978),Visa (1982, 1986), Xantia (1988, 1992), C5 (1996,2002, 2005) Jumper (Camper La Strada)(2009), C3 (2012, 2015),
From Smilde in the Netherlands
Totaal aantal Berichten: 10297
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Tja, moeilijk te zeggen. 9 van de 10 keer is het een gebrek aan koudemiddel door een lekke condensor. Die kun je heel goed zelf vervangen. Voor m’n C4 kostte hij €100 in 2020.
Ik zou eerst bij een aircoboer laten testen of het systeem inderdaad lek is.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Je kunt zelf wel wat verder kijken.
- Werkt de pomp nog ? Dat wil zeggen wordt de koppeling van de pomp nog bediend ?
Het kan zijn dat de electro koppeling defect is, dan loopt de pomp niet en dan wordt het nooit koud.
Het aanschakelen gaat gepaard met geluid van de koppeling.
- Als je te weinig gas hebt, door een lekkage dan werkt de pomp ook niet, dat is een beveiliging om te voorkomen dat je pompt loopt zonder smering, want die zit in het gas.
Daarvoor moet je naar een airco reparateur, want je kunt zelf zonder de juiste apparatuur daar weinig aan diagnosticeren.
En als je apparatuur hebt dan mag het niet, tenzij je een wat vroeger een STEK diploma heet hebt, maar dan had je de vraag niet zo gesteld.
In Principe kan de pomp ook uitschakelen als de drukt e hoog wordt, maar dat is pas na een tijdje, dus dan wordt het nog wel een beetje koud.
To err is human, not to err is divine.