Hallo.
Ik had al enige tijd het vermoeden dat de accu niet goed werd opgeladen; ik moest hem telkens na een wat langere rit opladen. Dus ben ik maar eens aan het meten geslagen met een multimeter.
Bij lopende motor meten op beide accupolen, blijft de waarde op 12.55 V staan. Bij lopende motor rechtstreeks meten op de dynamo (de plus op de plusuitgang van de dynamo en de min op het chassis/motor). Ook dan is de meetwaarde 12.55 V.
Elektriciteit is niet mijn sterkste kant. Dus is mijn vraag: welke conclusie kan ik uit de meetwaardes trekken? Dynamo stuk of de spanningsregelaar?
Alvast dank voor jullie reactie/meedenken. Oh ja, het oplaad-/dynamolampje in het dashboard brandt niet.
P.S. Het gaat om een DSuper5 uit 1973
Groet, Marcel Gosselink
DS-rijden is heerlijk - vooral na weer eens een paar uurtjes sleutelen (-:
12,55 Volt betekent dat de alternator niets doet. Heeft de alternator een ingebouwde spanningsregelaar of een losse regelaar ? Ja,ik weet origineel met losse regelaar , maar misschien in de loop van de tijd vervangen door een met ingebouwde regelaar.
Het controlelampje moet gaan branden als het contact wordt ingeschakeld. Lampje overleden ?
Totaal aantal Berichten: 831
Geregistreerd: 11-02-2007
- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 IE Pallas BVH
Hi, zou zo maar eens kunnen dat het idd iets heel simpels is. Het lampje vormt een integraal onderdeel van het laadcircuit.
Totaal aantal Berichten: 10307
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Begin maar met het lampje er uithalen en de weerstand daarvan meten.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Het vreemde is dat het controlelampje brandt als ik hem op contact zet en uitgaat wannee ik de motor start. Hij zou dan eigenlijk ook moeten branden, toch? Electra……pffffffffff!
Overigens is het een dynamo zonder ingebouwde spanningsregelaar, dus met een losse regelaar op het accurerek.
DS-rijden is heerlijk - vooral na weer eens een paar uurtjes sleutelen (-:
Totaal aantal Berichten: 10307
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Dan is het lampje goed.
Wat je kunt proberen: verbind de exc aansluiting op de alternator, dat is het schuifstekkertje, met de + pool van de accu en kijk hoe groot de laadspanning dan is.
En controleer de massaverbinding van de regelaar.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Jantje1948: idee is goed,alleen doe ik zoiets met een in serie geschakelde weerstand bv een 2 Watt lampje om de stroomsterkte te begrenzen als zekerheid.
Totaal aantal Berichten: 10307
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Ik was nog vergeten te zeggen dat die 12V op het mannetje van de dynamo moet; niet op de draad.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Bekijk het Webinar van DS-TT eens over het laadstroom circuit
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
Totaal aantal Berichten: 25596
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Heb je nog een mechanische spanningsregelaar aan je accu hangen, Marcel? Zwart kastje?
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Heren dank voor alle tips en het leerzame filmpje. Ik ga ermee aan de slag en houd jullie op de hoogte van mijn bevindingen
@ Boogaard, ik heb inderdaad nog een mechanische regelaar aan het accu-rek hangen. Mocht de dynamo stuk zijn dan overweeg ik sterk om een nieuwe te kopen met een ‘inwendige’ spanningsregelaar (245 euro bij Citrotech). Elders op dit forum kwam ik een precieze beschrijving hoe dat in zijn werk gaat.
Groet, Marcel
DS-rijden is heerlijk - vooral na weer eens een paar uurtjes sleutelen (-:
Totaal aantal Berichten: 25596
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
ok. het kan dus aan 2 dingen liggen. Of de regelaar stuurt de dynamo niet aan of de dynamo doet niks met de stuurstroom. Als met eeb beetje toeren de EXC stekker (plat geel) van de dynamo trekt moet je een vonkje zien. Als die er niet is kan de regelaar stuk zijn of de koolborstels zijn op.
Dat dus eerst checken. Als het vonkje er wel is, kan de dynamo stuk zijn (diodes of sluiting) maar dat komt veel minder vaak voor…
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Zojuist de twee testjes gedaan.
1. 12 V gezet (vanaf de accu + pooL) op de EXC van de dynamo (gele stekkertje). Resultaat: 12,5 V op de multimeter.
2. Exc stekker eraf en erop geschoven. Resultaat: vonken.
Wat is er nu defect?
DS-rijden is heerlijk - vooral na weer eens een paar uurtjes sleutelen (-:
Dynamo defect.
Als je 12 volt op de EXC zet dan moet een goede dynamo maximaal laden , ik neem aan dat je motor hebt laten lopen op meer dan het stationair toerental bij de meting. Stationair levert een dynamo niet echt veel vermogen, lees spanning.
Dat je vonken krijgt op de EXC wil waarschijnlijk zeggen dat je koolborstels nog goed zijn en dat je het moet zoeken in de diodes.
Dat kan makkelijk omdat je al klaagt dat je gedurende lange tijd te weinig oplaadt. Als er 1 diode stuk gaat dan krijg je geen mooie laadstroom, maar hij laad nog wel, dat is moeilijk te zien, tenzij je er een scoop aanhangt of je ogen zijn zo goed dat je ziet dat de lampen geen constante helderheid hebben. Een dynamo is een 3-phase lader. Als er nog een diode stuk gaat dan mis je nog een phase, dat merk jeomdat je dan echt te weinig laadstroom hebt. Pas bij een 3e diode doet hij helemaal niks meer. ( soms pas bij de 4e die stuk gaat je hebt er 6, 2 per phase, voor de kenners).
To err is human, not to err is divine.
Totaal aantal Berichten: 25596
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
dat denk ik ook. Al die ouwe meuk eruit en een frisse dynamo met ingebouwde regelaar erin.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 10307
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Dan wel even goed kijke hoe die aangesloten moet worden.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.