Dat geeft te denken !
niks vermakelijker dan een stukske gecompliceerde eenvoud
Totaal aantal Berichten: 10297
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
graddus schreef:Bij mijn CX uit 1979 zat er ook op het groot licht geen relais hoor Jan.
Ik ben in de war met de sm.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 15702
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
bogaard77 schreef:mijn 76 CX had GEEN relais. Na inbouwen veel meer licht!
Idem!
Dank jullie voor de aanvullingen. Ik zal dan later nog relais plaatsen, maar eerst nog veel ander werk aan de auto. Als ik goed zie, zijn linker- en rechterkoplamp geen gescheiden circuits (er zijn ook maar zes zekeringen) dus 1 relais voor beide dimlichten samen zal dan volstaan lijkt me.
Nog iets anders: de auto heeft twee koelfans (is dat standaard?). De bedrading daarvan is hobbymatig/onduidelijk aangelegd. Ik neem aan, dat twee fans gewoon op een thermocontact geen goed idee is en dat ook daar een relais tussen moet. Of kan er wel zoveel ampère door zo’n thermocontact?
Totaal aantal Berichten: 25593
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Ik zou per koplamp twee relais maken. 1 dim en 1 grootlicht.
Je legt een gezekerde permanente plus aan naar de relais, dus 1 draad per koplamp en stuurt die relais met de originele aansluitdraden van de lampjes. Hierdoor heb je maximale spanning op je koplampen en branden ze feller, en loopt er heel weinig stroom door je lichtschakelaar!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 9402
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Er zijn ook relais met ingebouwde zekering.
https://www.conrad.nl/nl/p/fic-frc5ba-dc12v-auto-relais-12-v-dc-30-a-1x-no-504357.html
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Totaal aantal Berichten: 25593
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Je wil de zekering zo dicht mogelijk bij de accu hebben. Dus deze relais moeten dan bij de accu zitten waardoor je de stuurdraden weer moet verlengen..
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
http://www.rdea.nl Daar koop ik nagenoeg al m’n elec poespas. Die heeft ook de relais met zekering houder.
Die zijn super handig vind ik, lekker overzichtelijk.
Ik heb m’n relais allemaal op m’n wielkuip gemonteerd. Lekker droog, gegroupeerd en korte afstanden voor de hoge stromen. Langere stuurdraden maakt geen fluit uit, de spanningsval is nihil en je relais wordt er nog steeds prima door bekrachtigd.
Twee fans op de radiateur was standaard bij bepaalde uitvoerigen, bijvoorbeeld bij airco, c-matic maar ook als een trekhaak vanaf de fabriek was gemonteerd. Je kan de originele bedrading daarvoor aanleggen, maar ik heb jaren geleden dit eenvoudige schema erin geknoopt. Hiermee doen je fans het altijd, ook als ‘ie van contact af is én je hebt een lage en hoge snelheid: een stuk eleganter.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
bogaard77 schreef:Je wil de zekering zo dicht mogelijk bij de accu hebben. Dus deze relais moeten dan bij de accu zitten waardoor je de stuurdraden weer moet verlengen..
Je kunt kant en klaar kabelboompjes kopen met relais en h4 aansluitingen voor 10-20 euro bij de grote online retailers (bv amazon). Dit functioneert prima en je hoeft er niet voor in de originele kabelboom te prutsen.
CX GTi Turbo 2 - All Black