Ik weet niet uit welk materiaal deze kachelradiateur gemaakt is, maar bij mijn ZX was dat aluminium. Als je dat vaak genoeg met kokende azijn gaat spoelen valt er vanzelf een keer een gat in. Bij de ZX was het vervangen van de kachelradiateur een volle dag werk; het hele dashboard moest eruit.
Géén enkel probleem ! mijn matrix is van dunne koperen buis en is inderdaad omhuld met een warmte verdeler, die is van alu. voor zover dus wel van alu, maar daar komt natuurlijk geen azijn, die spoelt alléén de koperen buis schoon , en kan voortreffelijk tegen kokende azijn ! dan schoonspoelen met zeepsop en als laatste gewoon kraanwater om alles netjes schoon achter te laten. ( voor afvullen wordt het weer afgevuld met kvs , enz om alle water te verwijderen)
Dus je richt met azijn géén blijvende schade aan, en een ‘‘gat erin vallen’‘?? nog nooit meegemaakt , zelfs als ie helemaal van alu zou zijn, durf ik het te spoelen op deze manier. Heb jij ooit een alu pan gezien waar vele jaren in gekookt wordt met zoete, zure, zoute, enz dingen, en vielen daar gaten in?
Ik snap je terughoudendheid , maar azijn is geen zoutzuur hé ! En hoelang duurt het geheel? Als het een half uurtje is, dan is het klaar, dus geen enkele kans op stukmaken. We doen het al vele jaren zo, en hebben nooit enig probleem gehad, maar wel een lekker warme kachel voor een langere tijd.
Natuurlijk weet ik heel goed dat het eigenlijk niet nodig moet zijn, maar mijn wagen heeft dit euvel opgelopen voor ik hem kreeg , en het euvel openbaarde zich vlot na aankoop, en met deze methode kunnen we voldoende verder.
Wat er met ts zijn wagen is, kán iets soortgelijks zijn, maar kan ook iets heel anders zijn , het is als voorbeeld aangegeven.
ps: het spoelen op deze wijze is natuurlijk geheel voor eigen risico !
niks vermakelijker dan een stukske gecompliceerde eenvoud
Spoelen met azijn kan prima, of nog beter (HG) ontkalker voor expresso apparaten.
Wat de auto van TS betreft, gewoon lomp dat ze kvs in het interrieur hebben gemorst, had wat doeken neergelegd om het op te vangen.
Enerzijds kost azijn bijna niks, anderzijds ruikt men de gehele dag naar augurken na het spoelen. En je moet de matrix natuurlijk wel afkoppelen en separaat spoelen , wat we ook even doen is checken op residu om de mate van vervuiling te kunnen beoordelen. In den beginne kwam er echt heel veel uit, en kwam de verstopping soms snel terug, maar nu na jaren is het niet veel , maar als dat kleine beetje dwars voorin de buisjes ligt is de verstopping toch goed merkbaar.
En we spoelen eerst tegen de stroom in ( dat zul je snappen) en later beide kanten op.
niks vermakelijker dan een stukske gecompliceerde eenvoud
Ik heb het bij mijn ZX met kachelradiateur met aluminium buis meegemaakt dat er een gaatje in de buis gevreten was door verzuurd koelwater, als gevolg van een klein lek linksvoor in de koppakking. Daardoor kwamen verbrandingsgassen en motorolie in het koelwater. Volgens de monteur van de dealer destijds was dit een bekend verschijnsel en gevolg bij die TU motoren. Dus jaarlijks de kachelradiateur preventief spoelen met kokende pure azijn zal ik zelf nooit doen, maar dat moet ieder voor zich weten. Maar als er zoveel troep in het koelwater zit dat het tot verstoppingen leidt zou ik willen weten hoe dat komt en dat proberen aanpakken, in plaats van het symptoom te bestrijden. Verder zou ik, als ik de TS was, inderdaad de oude kachelradiateur willen onderzoeken om te zien wat het probleem was.
Totaal aantal Berichten: 28
Geregistreerd: 23-10-2024
- C5 Aircross 1.6 PT Business Plus EAT8
Ook onze C5 AC gaf slechts koude lucht aan de bijrijderszijde toen we twee weken geleden de zojuist aangeschafte auto ophaalden bij de garage. Dit uiteraard direct gemeld en is de kachelradiateur vervangen onder garantie. Nu wordt hij weer lekker warm uit alle gaten en kieren
Mijn Citroën verleden:
2CV4
2CV6
BX 1.6 TZI Automaat
XM 2.0 16V (LPG)
XM 2.1 12V Diesel
Xantia 1.9 TD Break
Berlingo 1.6 16V Modutop
C5 1.6 HDI Break Ligne Prestige
C5 Aircross 1.6 PT Business Plus EAT8
Totaal aantal Berichten: 285
Geregistreerd: 27-04-2007
- C1 VTi 72 S&S Feel
- C5 C5 Aircross 1.6 Puretech EAT8 Shine
Het lijkt dus toch wel een vaker voorkomend probleem en allemaal 2019 modellen ?
Totaal aantal Berichten: 28
Geregistreerd: 23-10-2024
- C5 Aircross 1.6 PT Business Plus EAT8
Quoten van het voorgaande bericht is niet toegestaan, zie ook nummer 10 van de forumregels.
De onze is inderdaad van 2019.
Mijn Citroën verleden:
2CV4
2CV6
BX 1.6 TZI Automaat
XM 2.0 16V (LPG)
XM 2.1 12V Diesel
Xantia 1.9 TD Break
Berlingo 1.6 16V Modutop
C5 1.6 HDI Break Ligne Prestige
C5 Aircross 1.6 PT Business Plus EAT8
2 gevalletjes hier kun je niet echt bestempelen als een vaak voorkomend probleem, binnen de C5club heb ik dit nog niet voorbij zien komen…
Totaal aantal Berichten: 285
Geregistreerd: 27-04-2007
- C1 VTi 72 S&S Feel
- C5 C5 Aircross 1.6 Puretech EAT8 Shine
Ik zeg ook niet vaak, maar een vaker voorkomend probleem.
We hebben A3pjd nog met hetzelfde probleem, waar het me niet zou verbazen dat dit hetzelfde gaat zijn. Op Autoweek ook iemand met hetzelfde probleem, dus dan tel ik er al 4, terwijl in het begin iedereen de overtuiging had, dat dit niet het probleem zou kunnen zijn.
Opvallend wat mij betreft …
Dan zal er toch een oorzaak zijn waardoor dat voorkomt, het is inderdaad wel opvallend veel als je het zo bekijkt. Sleutel al ruim 25 jaar aan PSA, heb het 2x meegemaakt waar een duidelijke oorzaak was, dat waren auto’s uit eind jaren 90. Moderne climate control systemen zijn ingewikkelder om vast te stellen of de kachel echt verstopt is, zeker bij een dergelijk jonge auto. Het is jammer dat er geen onderbouwing van de diagnose is, ter lering en vermaak uiteraard, is er een snelle manier om dit vast te stellen? Heb namelijk zelf ook een auto uit het moderne tijdperk, voor het geval ik zelf een keer aan de beurt ben, of in iedergeval extra aandacht met verversen kvs.
Totaal aantal Berichten: 28
Geregistreerd: 23-10-2024
- C5 Aircross 1.6 PT Business Plus EAT8
Bij een dergelijke klacht denk je niet als eerste aan de kachelradiateur, op links geeft het systeem immers goede warmte af. En toch blijkt na vervangen van de kachelradiateur het probleem opgelost te zijn. De monteur gaf aan dat de kachelradiateur verstopt zat, heb verder niet doorgevraagd.
W.b. het bouwjaar kan het natuurlijk zijn dat er een slechte kwaliteit kachelradiateurs zijn geleverd door een toeleverancier, zal wel nooit te achterhalen zijn.
Mijn Citroën verleden:
2CV4
2CV6
BX 1.6 TZI Automaat
XM 2.0 16V (LPG)
XM 2.1 12V Diesel
Xantia 1.9 TD Break
Berlingo 1.6 16V Modutop
C5 1.6 HDI Break Ligne Prestige
C5 Aircross 1.6 PT Business Plus EAT8
Totaal aantal Berichten: 10297
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Bij moderne motoren wordt de kachelradiator pas doorstroomd als de motor op temperatuur is. Misschien heeft het daarmee te maken?
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 28
Geregistreerd: 23-10-2024
- C5 Aircross 1.6 PT Business Plus EAT8
@jantje1948 Wij hadden na zo’n 80 kilometer nog steeds geen warme lucht rechts, links wel. KVS stond keurig op 90 graden.
Mijn Citroën verleden:
2CV4
2CV6
BX 1.6 TZI Automaat
XM 2.0 16V (LPG)
XM 2.1 12V Diesel
Xantia 1.9 TD Break
Berlingo 1.6 16V Modutop
C5 1.6 HDI Break Ligne Prestige
C5 Aircross 1.6 PT Business Plus EAT8
jantje1948 schreef:Bij moderne motoren wordt de kachelradiator pas doorstroomd als de motor op temperatuur is. Misschien heeft het daarmee te maken?
Ben je daar zeker van?
Bij mijn weten zit de kachel in het primaire kvs circuit, de kvs pomp laat dan meteen vloeistof door de kachel stromen.
Bij een hogere temperatuur wordt dan door de thermostaat het grote circuit geactiveerd met daarin de radiateur.
Is dat niet meer zo?
Hoe werkt dat dan als de pomp geen circuit meer heeft waarin de kvs kan stromen en zo de motor gelijkmatig kan opwarmen?
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor