Intussen is de benzinepomp vervangen. Alles OK. Na enkele plezierige ritten, thuis weg willen rijden: 1,5 seconde aanslaan, daarna niks meer. Eigenlijk identiek als met de kapotte benzine pomp.
De nieuwe benzinepomp lijkt het te doen, maar aan de zijkant van het motorblok zit een klein ventieltje, en daar komt niets uit. Identiek aan de eerste keer dat de pomp het opgaf. Een klap tegen de benzine tank werkt nu niet. Toen wel, tip van de WW.
Intussen een iCarsoft aangeschaft en uitgelezen. Volgende resultaat:
ECU: OK
Built in systems interface: deze melding: The content of the ‘Parameter Measurements’: ‘Actuator test’ and ‘Configuration menu’s’ are not fixed and are adapted to the diagnostic version of the BSI on which diagnostics are being performed.
Dat levert mij de volgende vragen op:
Als de ECO OK is zou de motor toch gewoon moeten starten?
Wat betekenen die fouten bij de BSI: Parameter Measurements, Actuator test en Configuratie menu? Waar moet ik zoeken naar fouten?
Hoe kan ik checken of de brandstof wel bij de motor komt? Waarom doet hij niets terwijl de startmotor vrolijk ronddraait? NB er zitten net vier nieuwe bobines in.
Wie helpt mij op weg? Dank voor meedenken en suggesties!
Gert.
Gert:
Je verhaal is niet echt duidelijk, want je verwacht dat een iCarsoft een diagnose doet, maar dat ding vertelt je alleen wat de auto registreert.
Je moet dus zelf diagnose doen.
Als je vermoed dat je geen benzinedruk hebt: Sluit een benzinedruk meter aan op dat ventiel aan het einde dan de benzinegalerij ( dat is die leiding waar de injectoren aan Itten).
Luister eens goed of de pomp loopt ? Als je het contact omdraait dan moet de pomp een paar seconden gaan lopen.
Draai er eens een bougie uit? Die moet “nat” zijn als je wel benzinedruk hebt maar de ontsteking niet werkt.
Om een motor te laten lopen heb je een ontbrandbaar mengsel nodig in de cilinders: Daarvoor heb je weer benzine en een vonk nodig.
Kom je er niet uit ? Stel dan nog maar eens de vraag data je ons verteld hebt wat je verder al gedaan hebt, of ga toch maar naar een garage.
To err is human, not to err is divine.
Beste citroensgmz!
Dank voor je reactie! Even wat historie:
Na het instorten van mijn Renault Espace, ben ik weer begonnen aan een Citroën. Ik heb er vijf gehad in mijn werktijd.
Deze C4 Picasso van 2011 met 82000 km was een prima aanbod. Bovendien was de distributie ketting en de nokkenassensor vervangen.
In de eerste vier maanden heb ik heel veel trammelant gehad. De koelmiddelsensor, de bobines, de raambediening, trekhaak issues (eerder topic). En niet te vergeten de benzinepomp.
Na de bobines had ik een storingsmelding, en moest dus naar de garage om die te laten wissen. Kosten 45 Euro, dus heb ik geïnvesteerd in de iCarsoft. Om uit te kunnen lezen en te kunnen wissen.
Na weer enkele plezierige ritten, was het verhaal zoals hier boven in dit topic. Ik begon weer te wennen aan Citroen, en toen was het weer trammelant. Niet starten, nada, niks.
Overal gezocht, advies gevraagd, en uitgelezen.
Wat ik nu zoek is hulp bij de diagnose. Want met deze meldingen kan ik niet zo veel. Ik verwachtte een melding van de ECU, omdat de motor het niet doet. Er is alleen een melding van de BSI, zie hierboven. Maar ik heb geen idee wat dat betekent. Actuator wordt in verband gebracht met de remcilinder of de gasklep (technisch woordenboek).
(Ik heb nog wel een melding gezien van de ABS. Na het wissen kwam die niet meer terug. Die wordt ws pas weer actief na het rijden. Maar dan zou de motor toch gewoon moeten starten, lijkt mij.)
En gezien het gedrag (enkele seconden lopen en daarna niets meer) dacht ik aan de benzine toevoer. De uitlaat geeft ook geen benzine lucht af, na alle startpogingen.
Ik doe mijn best om te snappen wat er fout gaat. En dat valt niet mee, blijkbaar. Elke hulp om de storingen te begrijpen en te kijken waar ik moet zoeken wordt zeer gewaardeerd!
De komende week neem ik contact op met de garage. Het is wel veel gemakkelijker om naar de garage te gaan met een rijdende auto…
Dat de ECU geen melding geeft zegt op zichzelf al genoeg, want dat wil zeggen dat de electronica de fout niet detecteert.
Over die BSI fout: De melding van de ICarSoft is geen klare wijn,voor mij, geeft de foutcode eens ? ( Ik heb ook een iCarSoft in de auto liggen, maar die is alleen om onderweg onverwachte foutcodes te kunnen resetten, niet om een diepgaande diagnose te doen).
Je hebt ons ook nog niet verteld welke motor ?
Ik zou toch eens het lijstje afgaan: Kijken of je benzinedruk hebt en kijken of hij vonkt.
To err is human, not to err is divine.
Totaal aantal Berichten: 10262
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Als je aangeeft in welke regio je woont kan er misschien een forumlid reageren die diagbox op de laptop heeft. Dat is de diagnose tool specifiek voor PSA. Dan zie je vaak veel meer. Heb je een generieke iCarsoft of een specifiek voor citroen?
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
GertS schreef:Deze C4 Picasso van 2011 met 82000 km was een prima aanbod. Bovendien was de distributie ketting en de nokkenassensor vervangen.
In de eerste vier maanden heb ik heel veel trammelant gehad. De koelmiddelsensor, de bobines, de raambediening, trekhaak issues (eerder topic). En niet te vergeten de benzinepomp.
Na de bobines had ik een storingsmelding, en moest dus naar de garage om die te laten wissen. Kosten 45 Euro, dus heb ik geïnvesteerd in de iCarsoft.
Ik lees ketting en losse bobines, dan is dit een 1.6THP motor (155PK)?
Het is wel zo makkelijk om even het type motor anders te vermelden
ECU en de daarop volgende mededeling.
Voor de duidelijkheid :
De delen “Actuator/en test” en “Configuratie menü`s” zijn een bestanddeel uit het hoofdstuk “Parameter meten”
Ik lees het als volgt:
De onderdelen ” Actuator(en) test ” en ” Configuratie menu´s” zijn niet vastgelegd en worden aangepast aan de diagnose versie van de aanwezige BSI.
Met het beschikbare diagnosetool kun je waarschijnlijk wel Aktuatoren testen, maar zeker niet de ECU software
bewerken/configureren.
Er staat dus niet dat er fouten zitten in de BSI.
Waarschijnlijk in de tijd een BSI ingebouwd met een iets andere software versie.
Of dit tot data verminking leidt weet ik niet.
Wel opvallend is, dat de startmotor lustig er los draait, maar de motor niet aanspringt en er blijkbaar geen foutmelde code(s) aanwezig zijn.
Opmerking: de zelfdiagnose in de ECU maakt de foutcodes aan en kan alleen elektrische fouten constateren d.w.z. mechanische/hydraulische/pneumatische fouten/defekten niet !
Voor brandstoftoevoer/druk en wel of niet vonken van de bougies : zie opmerkingen van @citroen smgz
klever33 schreef:De onderdelen ” Actuator(en) test ” en ” Configuratie menu´s” zijn niet vastgelegd en worden aangepast aan de diagnose versie van de aanwezige BSI.
Klopt, maar is niet echt een bijzondere melding, krijg je met Diagbox ook te zien, tenminste in de nieuwere versies.
klever33 schreef:
Met het beschikbare diagnosetool kun je waarschijnlijk wel Aktuatoren testen, maar zeker niet de ECU software bewerken/configureren.
Als het de allergoedkoopste iCarsoft is, dan zijn de mogelijkheden daarmee inderdaad beperkt.
Blijft verder een vaag verhaal als niet bekend is om wat voor een motor het gaat.
Dank, tot hier toe! Zinvol om zo ervaring van anderen te lezen.
Het is inderdaad een 1.6 met 155 pk en een elektronisch geschakelde 6bak.
Mijn iCarsoft is specifiek voor Citroën/Peugeot.
Ik ga eerst eens aan het werk met de benzine en de ontsteking. Om in ieder geval dat uit te sluiten.
Als ik het goed begrijp is er dus geen fout die de brandstof toevoer blokkeert… zonder melding lijkt mij dat ook wel bijzonder.
En is dat brandstof ventiel aan de zijkant van het motorblok ook een ontluchtingsmogelijkheid, of heeft het systeem dat niet nodig?
Tot slot, voor nu; is het mogelijkerwijs ook bv een krukas- of nokkenas sensor? Maar dat zou toch een melding op moeten leveren.
Dank voor het meedenken, tot hier, wordt vervolgd!
Gert.
De 155PK sterke 1.6THP, dat is directe (hoge druk) inspuiting, deze motoren zijn berucht dat de hogedruk benzinepomp kapot kan gaan, dat is de pomp aan de zijkant van de kop (RV als je voor de auto staat), dus niet de lage druk pomp in de tank. Het begint met af en toe niet starten of uitvallen en uiteindelijk helemaal niet willen starten, eigenlijk heb je Diagbox nodig om een goede diagnose te kunnen stellen. Draai in iedergeval niets los van het brandstofsysteem, dit is geen motor voor een leek om aan te sleutelen, hogedruk benzine lekkage is niet fijn, grote kans op brand en letsel. Zoek iemand in de buurt met Diagbox (en verstand van een THP) om uit te lezen, of zoek een THP specialist om de diagnose te laten doen.
PS: Met “leek” bedoel ik niet als belediging, ik vermoed dat je geen (auto)technische achtergrond heb gezien je vragen, ik waarschuw uit het oogpunt van je eigen veiligheid
En aan hoge druk moet je rekenen met 130 bar en hoger ! Dus geen speelgoed.
Bestaat er een direkt verband tussen krukassensor - nokkenassensor(en) - ontsteking en inspuiting : Ja.
Geeft krukassensor geen of een te zwak signaal af : geen ontsteking en geen inspuiting.
Loopt het krukas signaal niet synchroon met nokkenassensor(en) : geen ontsteking en geen inspuiting.
Dit alles om te voorkomen dat onverbrande benzine in de katalysator landt en het binnenwerk vernield.
Deze storingen leveren foutcodes op.
Dank, tot hier toe! Zinvol om zo ervaring van anderen te lezen.
Het is inderdaad een 1.6 met 155 pk en een elektronisch geschakelde 6bak.
Mijn iCarsoft is specifiek voor Citroën/Peugeot.
Ik ga eerst eens aan het werk met de benzine en de ontsteking. Om in ieder geval dat uit te sluiten.
Als ik het goed begrijp is er dus geen fout die de brandstof toevoer blokkeert… zonder melding lijkt mij dat ook wel bijzonder.
En is dat brandstof ventiel aan de zijkant van het motorblok ook een ontluchtingsmogelijkheid, of heeft het systeem dat niet nodig?
Tot slot, voor nu; is het mogelijkerwijs ook bv een krukas- of nokkenas sensor? Maar dat zou toch een melding op moeten leveren.
Dank voor het meedenken, tot hier, wordt vervolgd!
Gert.
Sorry, zelfde bericht als gisteren.
Mijn achtergrond is wel technisch, maar niet auto-technisch.
Wordt vervolgd!
Gert.
klever33 schreef:En aan hoge druk moet je rekenen met 130 bar en hoger ! Dus geen speelgoed
200 bar zelfs en een THP wordt bloedheet, na een uur afkoelen met de motorkap open is het vaak nog te warm om aan te raken. In Diagbox wordt zelfs gewaarschuwd voor bepaalde handelingen (testen) bij een THP, zorg dat er een brandblusser in de buurt is.
Helaas heeft mijn garage op korte termijn geen tijd….
Kan iemand uit dit netwerk helpen bij de diagnose van uit de uitlees mogelijkheden?
Wij wonen in het zuiden van de provincie Utrecht in de buurt van Leerdam.
Ik hoor graag!
Gert.
Wat je nodig hebt is foutcodes, die beginnen vaak met P en dan een 4 cijferig nummer, P0420 bijvoorbeeld. De meldingen die iCarsoft geeft die je hier noemt kun je echt geen fluit mee. Zonder foutcodes kun je geen diagnose stellen.
Ex: 1996 ZX NP-JZ-34, 2005 C4 Coupe 05-RN-HN
Franse auto’s gaan niet stuk, die staken gewoon