Wie heeft ook wel eens een krukas poelie doormidden gezaagd puur uit nieuwsgierigheid? De mijne lag een paar weken op de werkbank en vanmiddag is ie dus doorgeslepen om te kijken hoe zo’n demper nu werkt , dus hoe zit dat nu eigenlijk.
Als je weet hoe het zit, dan is dit oud nieuws, maar ik vond het best boeiend. Even kijken of ik er een fotootje van kan maken en hier plaatsen iets met img-foto-img moest het zijn denk ik?
airfryer=luchtbakker.
Je moet de foto ergens op internet plaatsen waar die voor iedereen te zien is, zijn genoeg diensten die dat gratis of voor een kleine bijdrage bieden.
En dan inderdaad het plaatje hier neerzetten, dat doe je door de link van de foto te kopieren, die start vaak met https://..... en eindigt op .jpg of iets in die richting, die link zet je tussen [ img ] en [ /img ] (spaties weghalen)
Ex: 1996 ZX NP-JZ-34, 2005 C4 Coupe 05-RN-HN
Franse auto’s gaan niet stuk, die staken gewoon
Volgens mij lukt het nog even niet even kijken nog.
airfryer=luchtbakker.
Volgens mij staat het nu hier voor ca 3 mnd.
https://www.marktplaats.nl/v/auto-onderdelen/motor-en-toebehoren/m2189383680-gezocht-poelie-psa
Als je even de foto’s bekijkt dan krijg je wel een beeld vd constructie, en tegelijkertijd is het echt een stukje gecompliceerde eenvoud.
(als je f11 drukt dan worden de foto’s lekker groot, heb je beter zicht.)
airfryer=luchtbakker.
Haha, zo kan het ook inderdaad, lekker creatief!
Ex: 1996 ZX NP-JZ-34, 2005 C4 Coupe 05-RN-HN
Franse auto’s gaan niet stuk, die staken gewoon
Voor een after market poelie is het best prima, heeft ca 150dkm gelopen.
airfryer=luchtbakker.
Totaal aantal Berichten: 546
Geregistreerd: 23-01-2005
- Berlingo Berlingo 1.9D WJY DW8
Waarom zit daar zo’n demper? Heeft elke motor een gedempte krukaspoelie?
Citroen Berlingo 1.9D bestel uit 2004 nieuw, nu 290k km, en eigenlijk probleemloos..
Citroen Berlingo 1.6i Een ouwe Subaru Forester is toch beter…
Dit is volgens mij een dubbelmassa uitvoering, van een HDI toevallig?
Deze heeft inderdaad een demper, dat is in deze dan ook de reden van falen. corteco gaat dan slippen, dat gebeurd nogal spontaan , dus geen waarschuwing, gewoon over en uit. Als het goed is heeft een originele psa poelie een thuiskomer en deze gaat onmundig rammelen zodat je wél wordt gewaarschuwd. Die zit er nu gebruikt op, omdat er nergens in de regio een nwe corteco te vinden was.
Het betreft hier een 2.0hdi 80kw.
Dat dubbel massa herken ik even niet, kun je dat nuanceren?
airfryer=luchtbakker.
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
het zijn eigenlijk 2 vliegwielen gescheiden door rubber waardoor het aangrijpen enige demping krijgt.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
OK, eigenlijk wordt de kracht door de rubber binnenring overgedragen, er zit nog een rubber ring in, maar die is zelfs nog heel, dus in het midden gebeurt alles . (ik denk dat je 2 poelie helften bedoeld?)
airfryer=luchtbakker.
bibberkip schreef:Deze heeft inderdaad een demper, dat is in deze dan ook de reden van falen. corteco gaat dan slippen, dat gebeurd nogal spontaan , dus geen waarschuwing, gewoon over en uit. Als het goed is heeft een originele psa poelie een thuiskomer en deze gaat onmundig rammelen zodat je wél wordt gewaarschuwd. Die zit er nu gebruikt op, omdat er nergens in de regio een nwe corteco te vinden was.
Het betreft hier een 2.0hdi 80kw.
Dat dubbel massa herken ik even niet, kun je dat nuanceren?
Op een 2.0-8V HDI, moet een dubbelmassa demper, het advies is om samen met een ditributieriem wissel te vervangen, want rond de 160K zijn ze versleten. De dubbelmassa “thuiskomer” van PSA waar je naar refereert is oud model, die hadden een kortere levensduur met gevaar op loslopen, waarbij de multiriem tussen de distributie komt, met serieuze motorschade tot gevolg. Nieuw model is zoals de Corteco (volgens mij is dat zelfs origineel PSA), monteer in iedergeval nooit een normale enkel massa poellie!!!
Deze zat er dus op :
https://motostacja.com/p/CORTECO-80000873
en deze zit er nu op.
Of er een ‘‘verbod’’ staat op een starre poelie is me niet bekend, maar er zit nu een originele op.
VWB de maat, er hoort? een 162mm op, maar er zat/zit een 153mm op.
airfryer=luchtbakker.
Uitvoering met open sleuven is oud (gevoelig) model wat kan loslopen, zat origineel in mijn Xantia HDI, rammelde niet maar de piep bij het afzetten van de motor gaf al aan dat de poellie niet meer gezond was. Toen ik de auto kocht met 150K op de teller heb ik alles vervangen met de D-riem, onderdelen uitgezocht op VIN via service.citroen, door een tikfoutje in mijn email naar de dealer kreeg ik een normale enkel dempende poellie. Omdat er in de tekening naar een nieuw artikel nr. werd verwezen vond ik het logisch dat de nieuwe poellie er anders uit zag. Toen binnen 10K van alles kapot gerammeld was ben ik het na gaan lopen en ondekte ik het tikfoutje, de juiste besteld bij de dealer, kreeg het model zoals je heb open gezaagd, mooi origineel Peugeot doosje met een Corteco dubbel massa poellie.
Bij de C5 1.6HDI heeft PSA het open sleuven model weer uit de kast gehaald, om vrij snel weer te vervangen door een enkel dempende poellie, bleek namelijk voldoende, ik vermoed vanwege de lichtere dynamo met vrijlooppoellie en minder trillingen van de motor zelf. De C5 1.6HDI heeft overigens een “beveiliging” om te voorkomen dat een losgeslagen multiriem, in de D-riem kan komen, wat dat betreft hebben ze geleerd van de Xantia.
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Nog even ter aanvulling: Een dual mass vliegwiel is natuurlijk iets anders dan een poelie met demper.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Goed dat je dat even benoemd, DMF bij een 1.6HDI is berucht, gelukkig nooit gebruikt in de Xantia.