Hoi Bart, dank voor je reactie. Adals heb ik nog niet aan gedacht, dat is wel een goed idee eens naar te kijken.
Hulpveren heb ik aan gedacht, maar met een lege kofferbak leek me dat het ook zonder hulpveren zou moeten werken, vandaar dat ik eerst aan schokdempers dacht.
Edit: ik heb wel eens ergens gelezen dat de torsieveren als ze ouder worden slapper zouden kunnen worden, maar ik heb geen idee of dat zo werkt. Als dat zo is zijn hulpveren natuurlijk wel weer een logische gedachte.
Totaal aantal Berichten: 7810
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Voorheen kon je bij De Snelle Leeuw terecht voor achterasrevisie, maar geen idee of ze dat nog steeds doen.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 9439
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Paul Z schreef:Hulpveren heb ik aan gedacht, maar met een lege kofferbak leek me dat het ook zonder hulpveren zou moeten werken, vandaar dat ik eerst aan schokdempers dacht.
Je bent niet de eerste die dacht een veringsprobleem, lees doorgezakte torsieveren, op te lossen met nieuwe schokdempers.
Maar die laatste bepalen helemaal niet de wagenhoogte bij belasting.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Totaal aantal Berichten: 7810
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Dat laatste klopt zeker.
Hulpveren kunnen een oplossing bieden als de lagers in de as nog goed zijn (als de as geen vreemde geluiden maakt). Bij een Xsara met lpg-onderbouw heb ik destijds hulpveren van MAD geplaatst en dat bracht de auto weer op hoogte en reed verder goed. Prima zelf te doen ook, en in dat geval kan het nooit kwaad een paar nieuwe dempers te monteren.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Als je dan toch met achterophanging bezig gaat, check dan ook de staat van je achteras. Zeker ZX stations worden nog wel eens zwaar beladen, zwaarder dan de hatchbacks. Ff achter de auto gaan staan, zonder lading erin, en check of de achterwielen niet /—-\ staan, of 1 wiel scheef en de ander recht, alle 3 is een teken dat je aan nieuwe achteraslagers toe bent.
Slappe achtervering kan bij een ZX ook een slappe torsieas zijn, hoeft niet direct schokdempers te zijn. Als de auto nou lang op en neer blijft deinen na een drempel dan kun je naar nieuwe schokdempers gaan kijken.
Ex: 1996 ZX NP-JZ-34, 2005 C4 Coupe 05-RN-HN
Franse auto’s gaan niet stuk, die staken gewoon
2d schreef:Voorheen kon je bij De Snelle Leeuw terecht voor achterasrevisie, maar geen idee of ze dat nog steeds doen.
Die hebben destijds mijn achteras ook aangepakt en de draagarmen even een tandje hoger gezet.
Pre Citroën tijd: Ford Escort bravo 1.1 1982, Escort 1.4 1987 en Escort 1.4i 1989.
ZX Aura 1.6i 8v 1991.
Xsara Break 1.6i 8V 1999.
Xsara Break 1.6i 16V 2005 (ingeruild na 9,5 jaar trouwe dienst)
VW Golf variant Highline 1,2TSI 2012
Nu: VW Golf variant Highline 1,0TSI DSG 2019
Dank weer voor alle input. Dan heb ik wat diagnose te doen, te beginnen bij de stand van de wielen om de draagarmlagers te beoordelen, dan de vering en tot slot de dempers. Goede tip voor de Snelle Leeuw, altijd fijn als er een bedrijf is met ervaring, dat scheelt denk ik t.o.v. een gewone garage.
Zal wel weekend worden voor ik tijd heb er in te duiken, maar daarna laat ik even weten wat mijn bevindingen zijn.