Je hebt gelijk, ik had gedacht dat daar meer voor nodig was maar met vier man ga je al aardig richting de max. Nou ja, hij heeft zich goed gehouden en het rijdt, zeker in het dagelijks gebruik, wel wat comfortabeler met wat lagere druk.
Die lage druk is ook geen probleem als je er gewoon alleen in rijdt of korte afstanden met meer belasting. Maar als je dus redelijk vol beladen harder gaat rijden, en dan ook nog lange afstanden bij een wat hogere buitentemperatuur dan worden je banden veel te heet. Dan dus niet vergeten de druk te verhogen !
To err is human, not to err is divine.

Totaal aantal Berichten: 1401
- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
Overladen en te lage bandenspanning zijn niet oké. Maar het is ook belangrijk om goed te beladen en gewicht te verdelen. Daar zijn geen wettelijke regels voor maar gebruik je gezond verstand. Bijvoorbeeld:
- Heb je een aanhanger dan is een vuistregel: zwaarste lading boven de as. Balans tussen voor (dissel) en achterzijde zoeken. Voor iets zwaarder dan achter (kogeldruk ipv kogellift).
- 4 man in de auto? Niet de 2 zware aan 1 kant en de 2 lichte aan de andere kant.
- Bagage? Aan welke kant zet je de zware jerrycan in de auto? Of zet je die middenin de kofferbak.
VrGrJ
Citroën, dat rijdt pas fijn
Citroensmgz schreef:Die lage druk is ook geen probleem als je er gewoon alleen in rijdt of korte afstanden met meer belasting. Maar als je dus redelijk vol beladen harder gaat rijden, en dan ook nog lange afstanden bij een wat hogere buitentemperatuur dan worden je banden veel te heet. Dan dus niet vergeten de druk te verhogen !
Jaren geleden met mijn ZX volgeladen met vrouw, kleine kinderen en kampeeruitrusting onderweg naar Bretagne. Ergens in Normandië voelde ik een trilling. Karkasbreuk in het loopvlak van de rechter achterband, met als gevolg een bult op dat loopvlak. Gelukkig had de ZX nog een reservewiel en geen spuitbusje. Reservewiel erop, bestemming bereikt en de volgende dag in handen en voeten Frans een nieuwe Michelin band erop laten leggen bij de garage in het dorp. Geluk gehad dat het geen klapband geworden was. Sindsdien check ik altijd de bandenspanning voor dat soort ritten en zet ze ook een paar tienden harder dan normaal.
Dat laatste doe ik sowieso, de banden heb ik rondom altijd 0,2 bar harder opgepompt dan wat er in het boekje staat. En als ik ‘m verder ga beladen, zoals op vakantie, dan gaat de druk extra omhoog.
Dat geeft nauwelijks minder afrol-comfort bij het rijden, maar wel duidelijk meer stuurprecisie.
En itt wat er vaak gezegd/geschreven wordt dat de banden daardoor verkeerd slijten: dat is bij mij niet het geval.
Even terug naar de posting van Citroensmgz.
Zolang als je dan rustig rechtuit rijdt, gaat dat nog wel goed.
Maar owee als je er dan een iets te scherpe bocht mee maakt, of moet uitwijken met een snelle stuurreactie.
De ZX is van zichzelf al staart lastig, de Break nog wat meer dan de Berline. Dan kan ‘ie zomaar achter uitbreken, en ben je dan in staat dat op te vangen? Voor je het weet ben je ‘m kwijt…..
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor