Goedemiddag forumleden,
ik heb een paar vraagjes mbt het afstellen van de koppeling van mijn DS 23 Pallas 5-bak uit 1973.
Dit naar aanleiding van het feit dat de koppeling heel gevoelig is afgesteld, zodat als ik de koppeling maar iets te snel op laat komen, het hele motorblok begint te schudden.
Ik dacht ik gebruik het WHB voor het opnieuw afstellen van de koppeling, maar ik begrijp niet helemaal wat ze bedoelen.
Zo heeft men het over een uitvoering in serie en een P.A. uitvoering. Bedoelen ze met P.A. een Pallas uitvoering?
Voor de afstelling van het pedaal gebruikt men waarden zoals bijvoorbeeld 147 - 50 mm (die 5 en 0 staan onder elkaar). Wat wordt hier mee bedoeld? Een marge van 50 mm min of plus?
Citroen DS 23 pallas 1973
Totaal aantal Berichten: 10228
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
tussen 147 plus 5 en min 0/
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Hallo Jan,
bedankt voor je reactie weer.
Begrijp ik het goed dat de waarde maximaal 5 mm naar boven mag afwijken en 0 mm naar beneden c.q. de waarde moet tussen de 152 en 147 mm liggen?
Heb je ook enig idee wat het verschil tussen de serie- en PA uitvoering is, zoals in het WHB vermeld?
Citroen DS 23 pallas 1973
Totaal aantal Berichten: 10228
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Inderdaad tussen 147 en 152. Het is de gebruikelijke manier om toleranties aan te geven.
Ik weet niet eens wat een PA uitvoering is na 3 DSsen.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Houd er rekening mee dat naarmate de koppeling slijt, de vrije slag minder wordt. Tot die helemaal nul is en dan krijg je een slippende koppeling.
Het afstellen van de koppeling heeft in mijn beleving niets te maken met het schudden. Daat moet vuil zijn of olieresten op de plaat en vliegwiel cq drukplaat.
Totaal aantal Berichten: 43259
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
jarbekkers schreef:Hallo Jan,
bedankt voor je reactie weer.
Begrijp ik het goed dat de waarde maximaal 5 mm naar boven mag afwijken en 0 mm naar beneden c.q. de waarde moet tussen de 152 en 147 mm liggen?
Heb je ook enig idee wat het verschil tussen de serie- en PA uitvoering is, zoals in het WHB vermeld?
P.A. Is pallas en heeft er mee te maken dat een pallas een veel dikkere vloermat heeft, dus een iets andere pedaalhoogte.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Allemaal bedankt voor de reacties.
@ Jantje1948: Het is me nu duidelijk dat die +5 en -0 dus toleranties zijn waarbinnen e.e.a. afgesteld mag worden.
@ Han S: Ik heb de koppeling en aanverwante zaken een paar jaar geleden vervangen en sindsdien ongeveer 23000 km gereden. Dus lijkt me nog geen slijtage.
Ik hoop niet dat er vuil bij het vliegwiel en drukplaat zit, want dat wordt weer een flinke klus om dat uit te sluiten…
@ Waterman: Ik dacht al dat PA pallas betekent. Maar in het WHB staat P.A., dus met puntjes er tussen en dacht dat het een afkorting in het Frans was van iets…
Goed dat je aangeeft dat ik dus vanaf de vloermat moet rekenen, want ik meende dat het vanaf de bodemplaat moest.
Citroen DS 23 pallas 1973
@ Waterman correctie:
Ik heb jou reactie verkeerd geïnterpreteerd. Ik moet vanaf de bodemplaat rekenen voor de hoogte van het pedaal, maar de afwijking in hoogte komt door de vloermat dikte…
Citroen DS 23 pallas 1973
Totaal aantal Berichten: 25555
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
pedaal zit diep. koppeling laat het blok schudden…. Dit schreeuwt om alles eruit te trekken en te vernieuwen!!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Je hebt een “23”, die heeft een “23” koppelingsplaat nodig. Zo’n 23 heeft meer koppel!
Als je er een koppelingsplaat met te slappe veren in zet ( zoals voor een “gewone” 2liter oud) dan pakt de koppeling bruusk aan, en dan krijg je een schuddende motor. Maar het ook zijn dat je diafragmaveer met druklager niet goed werkt.
In beide gevallen: Openmaken, helaas.
To err is human, not to err is divine.
Totaal aantal Berichten: 1339
Geregistreerd: 27-03-2011
- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
Mijn ID bokt tegenwoordig ook af en toe. Vooral na stilstand in mijn loods en als alles koud is. Na (warm?) rijden wordt het minder en gaat het koppelen soepeler
Ik hoor ook van een (voormalig) DS specialist dat de koppeling/drukgroep en druklager set die “tegenwoordig” wordt aangeboden ook vaak de genoemde klachten (bokken) oplevert. “Dan heb je dus alles (laten) vervangen en dan kun je weer alles aanpakken”. Zij werden er wanhopig van. Niet bezuinigen op werk en materiaal? Welk materiaal is oke? Wie heeft ervaringen uit de praktijk?
VrGrJ
Citroën, dat rijdt pas fijn
Totaal aantal Berichten: 43259
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Citroensmgz schreef:Je hebt een “23”, die heeft een “23” koppelingsplaat nodig. Zo’n 23 heeft meer koppel!
Als je er een koppelingsplaat met te slappe veren in zet ( zoals voor een “gewone” 2liter oud) dan pakt de koppeling bruusk aan, en dan krijg je een schuddende motor. Maar het ook zijn dat je diafragmaveer met druklager niet goed werkt.In beide gevallen: Openmaken, helaas.
Alle modellen met een diafragma koppeling, zo’n beetje vanaf 1973, hebben dezelfde koppelingsplaat.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 10228
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Dan kan het in dit geval dus twee kanten op. Wat voor drukgroep zit er nu in?
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
...en past een diafragma drukgroep op/in een vliegwiel voor een klassieke drukgroep?
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
Een 23 heeft altijd een diafragma koppeling.
Er zijn 225mm en 228.6 mm koppelingsplaten. Origineel hoort in een vinger drukgroep een 225 mm plaat.
Na 73 zijn bij vervanging bij de diafragma drukgroep vrijwel altijd de latere “23” koppelingsplaten gemonteerd. Dat is de 5432504G plaat. Dat bedoelde Waterman.
Ja, je kunt een 225 plaat in diafragma koppeling stoppen, ( het verschil zie je niet zonder meten of vergelijken) en ja, niet alle aftermarket platen zijn even “goed”, het zou me niet verbazen dat een slechte koppeling set al na 25.000 km voor problemen zorgt.
Echt schudden van het blok is vaak een probleem van “slecht” pakken van de koppeling, dat ligt vaak aan de drukgroep, of van veren in de plaat die veel te slap zijn ( geworden).
To err is human, not to err is divine.
...en hoe zit het met mijn vraag, hierboven? Past dat, en werkt dat bij een oudere DS?
En als dat mogelijk is, vraagt dat dan ook een ander druklager en/of koppelingsvork?
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor