Die vraag kan ik niet beantwoorden. Ik weet wel dat het druklager en de “vork” anders zijn en iets afwijkende maten hebben.
Voor een 23 mag dat geen probleem zijn, die zijn alleen geleverd met een diafragma en de latere onderdelen. Tenzij iemand er natuurlijk de verkeerde onderdelen bij gemonteerd heeft, maar waarom zou je?
To err is human, not to err is divine.
Totaal aantal Berichten: 25593
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
JW schreef:...en hoe zit het met mijn vraag, hierboven? Past dat, en werkt dat bij een oudere DS?
En als dat mogelijk is, vraagt dat dan ook een ander druklager en/of koppelingsvork?Groet,
JW
nee. en de vinger drukgroep heeft een ander druklager nodig dan dd diafragma.
De diafragma druklagers zijn er weer in 2 smaken. in gietijzer en in staal. Die stalen gaan stuk. die gietijzeren niet of bijna niet.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 43285
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
JW schreef:...en past een diafragma drukgroep op/in een vliegwiel voor een klassieke drukgroep?
Groet,
JW
Neen.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 27922
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Dat er slechte spul in omloop is kan ik wel bevestigen.
Nadat ik de snoek enkele jaren had reed ik normaal weg bij een stoplicht en bij door accelereren kwam er een flink klap gevolgd door veel metaal gerinkel. Motor liep vrolijk door maar geen aandrijving meer.
Ooit is dus de koppeling vervangen door een exemplaar dat met 3 klinknagels aan elkaar zit en dat is op de lange termijn niet houdbaar bij een DS 23 IE. Nooit iets gevoeld of gehoord, zonder enige aanleiding in 1x over.
Nadat de boel uit elkaar is gehaald bleek de koppeling niet versleten, maar gewoon te licht uitgevoerd.
Totaal aantal Berichten: 11766
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
bogaard77 schreef:Die stalen gaan stuk. die gietijzeren niet of bijna niet.
En voor ‘gaan stuk’ lees je maar gerust ‘klappen een keer uit elkaar als je de koppeling intrapt’...
Je kunt een DS-koppeling eigenlijk alleen fatsoenlijk aanpakken volgens de Mercedes-methode: ‘Das Beste oder Nichts’. Het is domweg teveel werk om met de kwaliteit van onderdelen te kunnen gaan gokken.
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 25593
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Volgens mij zijn de CX koppelingsplaten van de citroen motoren ook gelijk aan Ds. De drukgroep daarentegen niet! Die past wel maar hoort de andere kant op te draaien.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Interessante discussie, maar niet hoopgevend…
Deels is het voor mij “hogere wiskunde” en zie ik natuurlijk op tegen het weer helemaal verwijderen van bijna alles. Vooral de versnellingsbak.
Van de andere kant ben ik nu al een eind op weg ivm de lekkage aan/bij de HD regelaar. (zie mijn andere topic “Lekkage bij HD regelaar”).
Eerst maar even verder met de HD regelaar…
Citroen DS 23 pallas 1973
bogaard77 schreef:Volgens mij zijn de CX koppelingsplaten van de citroen motoren ook gelijk aan Ds. De drukgroep daarentegen niet! Die past wel maar hoort de andere kant op te draaien.
Ook daar moet je mee uitkijken, want de CX heeft koppelingsplaten van 215 mm en van 228,6 mm gehad, en verschillende drukgroepen afhankelijk van het vermogen en koppel van de motoren. Die hebben dan een verschillende diafragmaveer sterkte/drukkracht.
De “meenemerveren” van de CX drukgroep zitten gemonteerd voor de linksom draaiende motor, terwijl die van de DS, SM en C35 rechtsom draaien.
Als je dus in een DS een CX drukgroep zet dan lijkt het te werken, maar de koppeling zal altijd bruusk aangrijpen omdat de drukplaat niet “gesleept” wordt tegen de koppelingsplaat maar “gedrukt” en dat beweegt dan een beetje. Op het moment dat de plaat helemaal “pakt” is dat dan weer weg. Ik denk dat dit effect in het begin moeilijk waarneembaar is, maar na vele kilometers wordt dat erger en ergerlijker.
To err is human, not to err is divine.
Als je ruimte hebt en je durft, dan kom je een heel eind, maar het is idd een ingrijpende klus, das waar. Als je twijfelt, dan zoek een ds garage en laat je informeren, er is voldoende know how hier, maar de eerste keer blijft een kluif.
niks vermakelijker dan een stukske gecompliceerde eenvoud
Totaal aantal Berichten: 25593
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Citroensmgz schreef:bogaard77 schreef:Volgens mij zijn de CX koppelingsplaten van de citroen motoren ook gelijk aan Ds. De drukgroep daarentegen niet! Die past wel maar hoort de andere kant op te draaien.
Ook daar moet je mee uitkijken, want de CX heeft koppelingsplaten van 215 mm en van 228,6 mm gehad, en verschillende drukgroepen afhankelijk van het vermogen en koppel van de motoren. Die hebben dan een verschillende diafragmaveer sterkte/drukkracht.
De “meenemerveren” van de CX drukgroep zitten gemonteerd voor de linksom draaiende motor, terwijl die van de DS, SM en C35 rechtsom draaien.
Als je dus in een DS een CX drukgroep zet dan lijkt het te werken, maar de koppeling zal altijd bruusk aangrijpen omdat de drukplaat niet “gesleept” wordt tegen de koppelingsplaat maar “gedrukt” en dat beweegt dan een beetje. Op het moment dat de plaat helemaal “pakt” is dat dan weer weg. Ik denk dat dit effect in het begin moeilijk waarneembaar is, maar na vele kilometers wordt dat erger en ergerlijker.
klopt helemaal. Het werkt tot de meeneemveren breken! BTDT!!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Kan iemand uitleggen wat precies het criterium is voor welke koppelingsplaat en drukgroep gebruikt moet worden?
Ligt dat aan het type motor (BX, BY, etc.)? Ik weet niet welk type ik heb.
Ik zie op een plaatje op de versnellingbak (nabij het motorblok) een nummer 107 staan (zie foto).
Ik zie op het plaatje tegen het schutborg Type DS en Serie FE staan met nog wat informatie (zie foto).
En ik zie nog een plaatje tegen het schutbord aan de rechterkant nabij de ruitenwisser met een nummer erop (zie foto).
Zou hier uit te herleiden zijn welk motor type ik heb en welke koppelingsplaat en drukgroep ik nodig heb?
Citroen DS 23 pallas 1973
Totaal aantal Berichten: 25593
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Je koppelingsplaat en drukgroep heeft te maken met welk vliegwiel er in je auto zit. Ik weet het jaartal niet precies maar ergens rond 1971 veranderde het vliegwiel en dus de koppeling.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Een DS FE is een 23 van 73 tot 75, die heeft altijd een diafragma koppeling.
To err is human, not to err is divine.
Totaal aantal Berichten: 10297
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
De vraag is natuurlijk of de originele motor er nog inhangt.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 10297
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
jarbekkers schreef:Kan iemand uitleggen wat precies het criterium is voor welke koppelingsplaat en drukgroep gebruikt moet worden?
Ligt dat aan het type motor (BX, BY, etc.)? Ik weet niet welk type ik heb.Ik zie op een plaatje op de versnellingbak (nabij het motorblok) een nummer 107 staan (zie foto).
Ik zie op het plaatje tegen het schutborg Type DS en Serie FE staan met nog wat informatie (zie foto).
En ik zie nog een plaatje tegen het schutbord aan de rechterkant nabij de ruitenwisser met een nummer erop (zie foto).
Zou hier uit te herleiden zijn welk motor type ik heb en welke koppelingsplaat en drukgroep ik nodig heb?
Zit er geen plaatje op het blok? Dat moet boven de startmotor zitten dacht ik.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.