Je monteert of 1,2,3 samen, ( gegoten druklager) of 4,5 samen. gelast druklager.
Bij 4-5: Gelast druklager: Die clips monteer je zodat het haakje in het gleufje valt, je clips die om het druklager op de vork vast te houden, terwijl hij wel kan meebewegen bij het aandrukken.
Er zijn lange discussies over de voordelen van gegoten of gelast. Blijkbaar is er een partij slechte kwaliteit gelast druklagers geweest die uit elkaar vallen na enige tijd.
Bij een gegoten druklager wordt bij een revisie het lager er uit gehaald en er een nieuw ingeperst, maar ik heb ook al nieuw gemaakte gezien.
Die gelaste zijn van “later”, na 1972. Ik denk dat dat uit kostenoverwegingen gedaan is, niet omdat ze beter/slechter waren. Een paar “blikjes” maken is goedkoper produceren dan een gietstuk dat je moet nabewerken.
To err is human, not to err is divine.
He Citroenmgz, jij zat te wachten op deze vraag? Zo’n snel antwoord. Zeer bedankt.
Citroen DS 23 pallas 1973
Update…
Nadat ik de versnellingsbak verwijderd had, het volgende gedaan:
Nieuwe remschijven (niet uitgeklokt, ben benieuwd)
Nieuwe remblokken en handremblokken
Koppelingsbak aan zowel versnellingbak zijde als aan motor zijde goed schoongemaakt
Toch maar weer de oude gietijzeren drukgroeplager met veer teruggeplaatst bij koppelingsvork
Nieuw toplager in vliegwiel geplaatst
Nieuwe keerring in nokkenaslager geplaatst
Nieuw lager in nokkenas lagerhouder geplaatst
Versnellingbak teruggeplaatst aan blok
Nu de zaak weer opbouwen.
Oh ja, ik had 2 haken gemaakt om de motorkap omhoog te houden, maar deze schoten los toen ik de brug omhoog zette. Dus kap kwam naar beneden. Gelukkig stond er niemand onder en is er geen schade aan de kap. Nu heb ik schroefdraad aan de uiteinde van de haken gemaakt en deze geborgd met moeren nadat ze weer in de scharnieren geplaatst waren…
Wordt vervolgd…
Citroen DS 23 pallas 1973
Totaal aantal Berichten: 27927
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
De motorkap wordt ook vaak open gehouden door een touw van 1 van de pinnen van de motorkap naar de trompet van het knipperlicht
Hallo Arjan, ja dat zal ook wel werken, maar denk dat ik de zaak nu wel goed gezekerd heb met aan weerzijde dus pinnen met schroefdraad en daar op dan moeren bevestigd…
Ben de zaak nu weer op aan het bouwen.
Heb de veren van de handremkabel opgespannen met ieder 3 ty-raps en vervolgens geplaatst en losgeknipt. Is redelijk goed gegaan conform DS-TT filmpje no 3 voor het vervangen van de koppeling. Nu handremmen afstellen en dan weer verder.
Citroen DS 23 pallas 1973
Beste mensen,
ik ben nu bij het afstellen van de koppeling, maar dat lukt me niet.
Het DS-TT filmpje no 3 over de koppeling voor mij niet helemaal volledig. Het WHB geeft wel details, maar bij mij werkt dat niet.
De afstand tussen het uiteinde van stangetje 1 en het frictiecarter (J) is bij mij 8 mm. Als ik de stelwartel 3 verstel door aan moer 4 te draaien, zie ik de afstand tussen het uiteinde van het stangetje 1 en het frictiecarter niet veranderen. Maakt niet uit of ik de stelwartel uit- of indraai.
Iemand enig idee hoe dat kan?
En wat de beste procedure is voor het geheel goed afstellen van de koppeling?
Citroen DS 23 pallas 1973
Correctie op mijn vorige post… (ik kan blijkbaar mijn eigen post niet wijzigen, ben niet geauthoriseerd…)
Ik zat aan de verkeerde kabels / wartels te draaien. Eerst aan de wartel voor de handremmen en toen aan de kabel van de versnellingsbak… ja heel stom… Dus die moet ik nu op de een of andere manier weer in de goede stand gaan zetten.
Dat de afstand (J) 0,8 mm was komt denk ik doordat de buitenkabel bij het schutbord niet goed in de wartel opening zat en daardoor teveel spanning op de buitenkabel.
Nu heb de goede kabel / wartel gevonden die lekker ver weg zit.
Als ik de wartel naar buiten draai neemt de speling (J) tussen het stangetje en de frictiecarter toe. Ik heb een voelermaat van 3,5 mm gebruikt. Echter kom ik daar niet aan want dan draai ik de wartel helemaal uit het schutbord en komt deze los te zitten…
Moet ik ergens anders ook nog iets aan/los draaien?
Citroen DS 23 pallas 1973
Totaal aantal Berichten: 25603
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Je hebt de wartel in je schutbord en de draai bus op de gaffel die je bak ingaat.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 10322
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
En bij mijn weten moet je aan de laatste draaien. Die zit gelukkig ook niet zo ver weg.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Hallo Bogaart, is me niet helemaal duidelijk wat je daar mee bedoeld, maar ik heb nu iets van een afstelling.
Daarbij heb ik gewoon stap voor stap de afstellingen uit het WHB gebruikt voor typen mecanique vanaf september 1968:
Voor de P.A. uitvoering (Pallas) de hoogte L op 135 gezet (zou eigenlijk 137 moeten zijn) zodat de kabel iets strakker aangespannen wordt.
De wartel in het schutbord zoveel mogelijk naar buiten gedraaid zodat die nog net pakte en ik de borgmoer vast kon zetten.
Nu heb ik een afstand van 3 mm voor de waarde J. Dit zou eigenlijk 3 tot 4 mm moeten zijn volgens het WHB.
Toen de de vrije slag van de koppeling ingesteld met de bout 1 tot dat ik een vrije slag van 2,5 cm had in het koppelingspedaal.
Maar ik weet niet hoe nauw het allemaal komt met die waardes. Starks als de auto weer loopt maar eens kijken hoe het gaat…
Nu verder met HD pomp etc…
Citroen DS 23 pallas 1973
Update en vraag.
Heb het de HD pomp nu weer gemonteerd, de dynamo gemonteerd en nu met het stuurhuis bezig.
Over het stuurhuis heb ik een vraag.
Voor een juiste afstelling moet de afstand tussen het hart van de linker hulpstuurarm en het hart van de taats 122 (+ 2,5) zijn. Dat is bij mij precies 122 mm.
Maar de afstand tussen het hart van de taats en de buitenzijde van het silentbloc van de linkerspoorstang zou 275 mm moeten bedragen. Bij mij is die 265 mm.
Hoe kan ik die afstand naar 275 zetten zonder de eerste afstand van 122 mm te verkleinen?
Citroen DS 23 pallas 1973
Lukt me weer niet om een post te wijzigen.
Ik zie nu hoe ik de afstand tussen hart van de taats en de buitenrand van het silentbloc naar 275 mm kan krijgen, namelijk door aan het stuur te draaien.
Maar als ik dat op 275 mm zet, staan de wielassen niet meer loodrecht op de auto. Ze staan nu iets naar rechts. Ook staat de spaak van het stuur nu niet meer op half acht…
Iemand een idee wat ik hiermee het beste kan doen? Wellicht de zaak zo laten staan zoals het was, dus met een afstand van 265 mm als de wielassen rechtstaan en de spaak van het stuur op half acht staat?
Citroen DS 23 pallas 1973
Totaal aantal Berichten: 10322
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Post wijzigen kan maar een half uur.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Ah zo, bedankt voor het melden Jan, weet ik dat ook weer.
Citroen DS 23 pallas 1973
Lang geleden zoiets nog afgesteld te hebben. Ik het hele verhaal nog maar eens doorgelezen.
De 275mm maat is om de stuurwielspaak afstelling te controleren. De maat wordt gemeten vanuit hart druktaats stuurhuis en tegen de vlakke binnenzijde van de kogelmoer ( dus niet hart kogelbout ).
Dan moet het stuurwiel 30 graden links staan vanuit het hart aan de onderkant of anders gezegd ca. 10 minuten over half twaalf. Is dat niet het geval het stuurwiel in deze positie opnieuw monteren.