In mijn onlangs aangeschafte C3 Aircross zit een ‘Waarschuwing kans op aanrijding’ en een ‘Active Safety Brake’
Die kunnen worden ingesteld op 3 afstanden: Ver, Normaal en Dichtbij. Maar hoeveel meter die standen inhouden kan ik nergens vinden. Biedt ‘Ver’ niet de meeste zekerheid of zitten daar nadelen aan?
Totaal aantal Berichten: 10305
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Is het niet snelheidsafhamkelijk? Staat er niets over in het boekje?
Anders gewoon onder diverse omstandigheden alledrie de opties testen.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
In het handboek, Instructieboekje genaamd, kan ik die afstanden niet vinden. En proefondervindelijk vind ik een beetje link. Ik zoek me gek trouwens. Al die electronica en schermen en instellingen. Er valt nog heel wat te (be)studeren. Ik denk niet dat ik ooit achter alle finesses zal komen. Net zoals van mijn telefoon
Als je hem op een stand zet, beginnend met ver dan merk je vanzelf of je je ergens aan de veelvuldige mededelingen voor een “kans op aanrijding”, die “active safety brake” grijpt ook niet rücksichtslos in, maar zal als je bijvoorbeeld te dicht op een voorganger komt gas loslaten en daarna de auto afremmen, dat merk je ook goed.
Ik denk dat ze met opzet geen afstanden geven om de mensen geen vals gevoel van veiligheid te geven, of simpelweg om aansprakelijkheid te voorkomen. ( u heeft gemeld dat het 50 meter is, maar hij greep pas in bij 40 meter en nu moet u betalen..)
Lijkt me normaal dat je niet alles wilt weten van je auto op electronica gebied: Voor de telefoon en je PC programma’s wil je dat ook niet meer.
To err is human, not to err is divine.
Bij mijn C5AC met NAVC Wave 4 navigatie, heb ik ‘m op “dichtbij” ingesteld.
Dat heb ik gedaan om een redelijke afstand te krijgen tot een voorligger bij geactiveerde CC.
Dat werkt redelijk goed, waarbij voor mij die afstand nog wel iets kleiner zou mogen zijn
Welke uitwerking dat heeft op de andere zaken, hierboven genoemd weet ik niet.
Tot nu toe is het bij mij nog niet tot een ingreep gekomen
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
Totaal aantal Berichten: 1800
Geregistreerd: 29-07-2003
- C3 1.2 Max EAT6
- 2CV Spécial
- 2CV AZ
Hier staat die ook op dichtbij …
Veraf vind ik bemoeizuchtig , normaal niet geprobeerd , ook niet de behoefte aan, de huidige setting werkt prima !
Citroën 2CV AZ-A Bleu Weekend
Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera
Totaal aantal Berichten: 10305
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
JW schreef:Bij mijn C5AC met NAVC Wave 4 navigatie, heb ik ‘m op “dichtbij” ingesteld.
Dat heb ik gedaan om een redelijke afstand te krijgen tot een voorligger bij geactiveerde CC.
Dat werkt redelijk goed, waarbij voor mij die afstand nog wel iets kleiner zou mogen zijn
Welke uitwerking dat heeft op de andere zaken, hierboven genoemd weet ik niet.
Tot nu toe is het bij mij nog niet tot een ingreep gekomenGroet,
JW
Gij bent bumperklever!
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 10305
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Ik weet bij m’n mb eigenlijk niet eens of ik dat kan instellen. Bij 100 begint het lampje te branden bij een afstand van zo’n meter of 30, en dat vind ik prima.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 427
Geregistreerd: 10-04-2006
- C3 PURETECH 110 S&S SHINE
- C6 (2005-2012) 2.7 V6 HDiF
Deze afstanden zijn (ook) gekoppeld aan de dynamic cruise control. Bij het inschakelen van de cc kun je zien bij welke afstand t.o.v. je voorligger de auto gaat afremmen. Zelf heb ik deze ook op ‘kort’ ingesteld, omdat de auto bij ingeschakelde cc anders bij elke auto die tussenvoegt, gaat afremmen. Dat is erg hinderlijk. Overigens is de korte afstand nog steeds heel behoorlijk.
Citroen ID19P Confort (1966) Citroën 2cv AZ (1968) Citroën 2cv6 Spécial (1981)
Citroën C5 Break VTR (2006) Citroën C4 VTS (2006) Citroën C4 Picasso (2007)
Citroën C5 Tourer (2010) Citroën DS3 (2012) Citroën C6 2.7 V6 HDiF (2006) Citroën C3 PURETECH 110 S&S Shine (2017)
Citroen C5 Aircross 180pk EAT8 (2019) Citroen C1 Airscape Shine (2019) DS 4 E-Tense Opera (2023)
Jorikl schreef:Deze afstanden zijn (ook) gekoppeld aan de dynamic cruise control. Bij het inschakelen van de cc kun je zien bij welke afstand t.o.v. je voorligger de auto gaat afremmen…....
Waar kun je dat zien als je de D-CC inschakelt?
Heb ik dat dan over het hoofd gezien in de dik 3 jaar dat ik nu met m’n C5AC-Hy rij, waarbij ik veelvuldig gebruik maak van de CC?
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
Totaal aantal Berichten: 28
Geregistreerd: 23-10-2024
- C5 Aircross 1.6 PT Business Plus EAT8
Dit is te zien aan twee kleine streepjes, links en rechts naast de virtuele rijbaan op je dashboard (menu rijden).
Mijn Citroën verleden:
2CV4
2CV6
BX 1.6 TZI Automaat
XM 2.0 16V (LPG)
XM 2.1 12V Diesel
Xantia 1.9 TD Break
Berlingo 1.6 16V Modutop
C5 1.6 HDI Break Ligne Prestige
C5 Aircross 1.6 PT Business Plus EAT8
Totaal aantal Berichten: 28
Geregistreerd: 23-10-2024
- C5 Aircross 1.6 PT Business Plus EAT8
De kortste afstand is ingesteld op 2 seconden t.o.v. je voorligger. Dit betekent dat de afstand tot de voorligger verschilt, het ligt er maar aan hoe hard je rijdt. Bij 120 km/u is de afstand dan uiteraard groter dan wanneer je 50 km/u rijdt.
Mijn Citroën verleden:
2CV4
2CV6
BX 1.6 TZI Automaat
XM 2.0 16V (LPG)
XM 2.1 12V Diesel
Xantia 1.9 TD Break
Berlingo 1.6 16V Modutop
C5 1.6 HDI Break Ligne Prestige
C5 Aircross 1.6 PT Business Plus EAT8
Jorikl schreef:Zelf heb ik deze ook op ‘kort’ ingesteld, omdat de auto bij ingeschakelde cc anders bij elke auto die tussenvoegt, gaat afremmen. Dat is erg hinderlijk.
Helaas weet niet iedereen dat en blijft met ingeschakelde DCC op de middenbaan plakken, terwijl rechts kilometers vrij is. Rechts inhalen doe ik niet, netjes naar links en dan via de middenbaan weer naar rechts, heerlijk om in je binnenspiegel de middenbaanplakker met DCC te zien afremmen, vooral bij trajectcontroles
Totaal aantal Berichten: 1800
Geregistreerd: 29-07-2003
- C3 1.2 Max EAT6
- 2CV Spécial
- 2CV AZ
S’avonds goed zichtbaar vooral door de nutteloze remacties en dus remlichten…
Reuze veilig allemaal , als je achter zo’n auto rijdt is bijzonder irritant , persoonlijk voegt het wat mij betreft helemaal niets aan veiligheid toe, anders dan dat mensen te lui zijn geworden om zelf na te denken ….
Citroën 2CV AZ-A Bleu Weekend
Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera
Helemaal mee eens!
Auto’s met meer dan 20 rijhulpsystemen! waarom? Waarschijnlijk om makkelijker in slaap te kunnen vallen.
En vergeet ook niet de info centers van heden ten dage.
Iedereen is drukker met alles kopellen en aansluiten.
Onze 30 jaar oude auto’s hebben 1 rijhulpsysteem en dat is de bestuurder M/V
Groet
Hou vooral mij hart vast voor de beginnende bestuurders, die vertrouwen vaak blind op dat soort systemen i.p.v. zelf opletten.