Beste leden
Dit is mij vandaag overkomen en vrees dat het massavliegwiel of de koppeling het heeft begeven maar wil jullie hulp en eventuele tips eerst horen voordat ik deze klus ga aanpakken
Dit is wat er gebeurde
Ik heb de camper uit de stalling gehaald en naar de supermarkt gereden niks aan de hand.
Ik start hem weer als ik terug kom van boodschappen doen en krijg hem niet in de versnelling. De koppeling voelt wel gewoon normaal aan. Als ik dan de motor stil zet kan ik wel schakelen. Dus eerst de versnelling in z’n 2 gezet toen gestart en zo naar huis gereden. Maar ik krijg hem dus niet geschakeld bij draaiende motor tijdens het rijden.
Ik krijg hem met geen mogelijkheid uit of in zijn versnelling
Wat denken jullie
Dan lijkt het mij dat de koppeling niet vrijkomt.
Ik zou eerst de bediening van de koppeling nakijken: Waarschijnlijk hydraulisch, dus de hoofdcilinder en de werkcilinder en de verbinding.
To err is human, not to err is divine.
Als de koppeling hydraulisch wordt bediend en je hebt geen olie er meer in of een flinke lekkage, dan heeft het pedaal ook geen weerstand meer.
Ik had het onlangs met mijn Jaguar, rijd hem naar buiten, doe de garage dicht, stap in en krijg hem niet meer in de versnelling. Slave cilinder lekkage.
Nieuwe slave cilinder gemonteerd, hoofdcilinder gedemonteerd, schoongemaakt en nieuw cupje er in en geen Dot4 meer gebruikt maar hydraulische olie en dat werkt nog steeds prima.
En waarom? Omdat remmen erg heet kunnen worden, maar de koppelingbediening blijft koud en die krikolie kan tegen zeer hoge drukken en is niet hygroscopisch.
Bij Dot4 gaat het opgenomen water naar het onderste punt en dat is de slavecilinder en de wand wordt aangetast waardoor hij gaat lekken. Met krikolie wordt de boel vet en zal niet gaan roesten.
Laat iemand in de auto de koppeling intrappen en ga er onder kijken of de drukgroep wordt ingedrukt.
Totaal aantal Berichten: 9370
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Dan kan alleen als het 2 gescheiden systemen zijn.
Bij onze Picasso tappen het remsysteem en de koppelingsbediening uit hetzelfde vaatje.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Totaal aantal Berichten: 1381
Geregistreerd: 31-10-2005
- C4 (2004-heden) C4-II Puretech 130
Zo ben ik ooit 10 km van huis gestrand maar met hulp van de wegenwacht thuis kunnen komen.
Eerste verschijnsel was dat de koppelingspedaal zowat op de grond lag, toen op het eind van een afrit van de snelweg terug wilde schakelen om de bocht te nemen. Kom wel nog uit de versnelling komen en de auto aan de kant zetten.
Met pompen op de koppelingspedaal kun je wellicht nog genoeg druk opbouwen om weg te rijden, een keer te schakelen om (in mijn geval) bij de universele garage te komen. Moet er natuurlijk wel nog wat vloeistof in dat vaatje zitten, maar dat had de meneer van de WW al bijgevuld.
De beschrijving van TS lijkt daar echter niet op.
Als ik het goed gezien heb heeft deze 3.0 HDI een M40 bak met een “hydraulisch” druklager.
Dan kun je helaas niet meer in de bak kijken, want ten eerste zit er een DubbelMassaVliegwiel in en daar kun je heel moeilijk “langs” kijken en ten tweede zit alleen een ingang voor de hydrauliekleiding, dus geen bedieningsarm die je kunt zien.
Dat het nog normaal aanvoelt komt door de veer aan het pedaal. Z’on hydraulische koppeling gaat behoorlijk licht.
En die wordt vrijwel altijd gevoed vanuit het remvloeistofvaatje en dat moet ruim boven MIN staan anders krijgt je koppeling geen vloeistof, remmen zijn prioritair.
Ik zou toch even naar een garage gaan: Fiat, Citroen, Peugeot of de “algemene” want dit soort PSA specifieke koppelingen zitten in heel veel modellen, die zijn niet echt uniek.
To err is human, not to err is divine.
René Jongejan schreef:Dan kan alleen als het 2 gescheiden systemen zijn.
Bij onze Picasso tappen het remsysteem en de koppelingsbediening uit hetzelfde vaatje.
Aha, op die fiets. Bij de Jag is het een zelfstandig systeem en bij de Mazda MX5 ook zo, is ook een hydraulisch bediende koppeling met eigen vaatje voor de olie.