Motor komt traag op temperatuur
Michael Timmer
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 5

Gepost: 20 november 2024 08:53 PM

Sinds kort wordt de motor maar traag warm. Normaliter was de temp van de kvs al wat opgelopen voor de olie temp ging oplopen. Sinds kort gaat het bijna gelijk op. Er is geen kvs verlies. Na zo’n 12-15km zijn beiden op temperatuur (1e streepje) dwz de kvs zit er net onder waar het eerder op het 1e streepje stond. Kachel wordt gewoon warm. Ook valt op dat als je zelfs na tijdje rijden een afrit van snelweg neemt de temperatuur van de kvs daalt tot vlak boven het blauwe gedeelte. Al sta je maar weer even stil bij verkeerslichten dan schiet ie weer naar (bijna) het eerste streepje. Ook is de olie temp minder warm dan normaal (tussen beide streepjes in, nu op het eerste streepje).

Iemand ook deze ervaring? Is het het koude weer nu (maar herinner me het niet van vorig jaar zeg maar). Het is een 2.7 HDI met 220d.km op de klok. Bij 213d.km is de waterpomp en thermostaat huis vervangen.

Profiel  

Jaaps
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 623

- C3 Pluriel 1.4i exclusive
- XM 2.5TD Break
- C1 Ambiance
Gepost: 20 november 2024 10:27 PM
  [ # 1 ]

Klinkt toch als een thermostaat die open blijft staan

Profiel  

Michael Timmer
< 100 berichten
Rank

Gepost: 20 november 2024 10:47 PM
  [ # 2 ]

Hmmmm….. toch wel… is dat schadelijk? M’n ritten zijn altijd vrij lang 50-100km minimaal per rit. Beurt interval duurt nog even.

Profiel  

bibberkip
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 593

Gepost: 21 november 2024 08:56 AM
  [ # 3 ]

Als je ritten 50-100km zijn, dan is dat voor een dikke diesel niet lang. Die heeft bij dit weer best wat tijd nodig om warm te worden, meestal wordt vanaf 10gr C zelfs de kvs elektrisch bijverwarmd omdat ie anders amper warm wordt. En als de thermostaat dan ook achterblijft, dan loopt de hdi wel heel lang te koud, en moet ie rijker inspuiten enz. Wat evt repareren of nakijken wat er loos is te maken heeft met een aankomende beurt/interval zie ik even niet ? Als ie kapot is dan moet ie op de brug, gewoon maken.

airfryer=luchtbakker.

Profiel  

Michael Timmer
< 100 berichten
Rank

Gepost: 21 november 2024 09:11 AM
  [ # 4 ]

Was niet handig verwoord van mij. Ben altijd voor meteen maken als iets niet goed is. Maar vroeg me af of er iets niet goed is. Normaliter zou ik meteen afspraak maken voor na zien maar omdat ik niet echt van auto afhankelijk ben. Alleen dit weekend zou ik bij mijn broertje op bezoek gaan in Duitsland (iets voorbij Koln) dus de dame dan niet op tijd terug.

Profiel  

© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook