Gloeikaarsen
Pogi
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 41
Geregistreerd: 08-09-2007

- C5 HDI 110 berline
Gepost: 24 november 2024 10:41 AM

Heeft iemand weet hoeveel de het kost om de gloeikaarsen te vervangen van een C5 1.6 HDI van 2007.
Iemand vertelde mij dat dit een hachelijke vervanging is.

Profiel  
 
Paul Z
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 49
Geregistreerd: 03-07-2023

Gepost: 24 november 2024 10:53 PM
  [ # 1 ]

Ik heb het toevallig vorige maand gedaan (weliswaar bij een 1.6 tdci in een Focus, maar dat is hetzelfde blok). Ik vond alle horrorverhalen nogal overdreven, was in 2 uurtjes klaar en opgeruimd, inclusief een paar pauzes. Ruitenwissers en paravaan verwijderen, een oud kussen uit een tuinstoel ofzo over je blok leggen zodat je er een beetje overheen kunt liggen. Heel rustig aan werken en dan valt het best mee!

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12522
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 25 november 2024 07:33 PM
  [ # 2 ]

Dan heb je geluk gehad, genoeg verhalen dat ze afbreken omdat ze te vast zijn gedraaid of te lang defect zijn, zelf meegemaakt met een donorblok, gelukkig stond het blok nog naast de auto. Dat werdt effe koppie lichten, geen fijn klusje bij deze motor vanwege de hogedruk brandstofpomp, zelfs niet met het losse blok naast de auto, weet waar je aan begint, of besteed het uit aan een dieselspecialist, die heeft meestal gereedschap om het te fixen zonder de kop te lichten.

Bij een C5 hoeft de paravaan er overigens niet af, zit totaal niet in de weg, buis van de EGR koeler demonteren is wel aan te raden, dan kan het allemaal net.

Profiel  
 
bibberkip
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 610
Geregistreerd: 10-09-2021

Gepost: 25 november 2024 11:19 PM
  [ # 3 ]

Er zijn indien nodig wel reparatie-methoden , zelfs voor de dhz-er. de kop hoeft er niet af. Maar inderdaad is achterstallig onderhoud wel een nadelige factor. Zelf heb ik bij mn 2.0 hdi nooit narigheid gehad. Dat betekend niks, want zelfs de beste monteurs hebben weleens pech en breken weleens een gloeier af.

In jouw geval was het blok koud, en dat is een slecht begin.

niks vermakelijker dan een stukske gecompliceerde eenvoud

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12522
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 26 november 2024 12:03 AM
  [ # 4 ]

Het gereedschap en reparatie-methoden zijn niet echt geschikt voor een dhz, zelf ik ben er huiverig voor, inmiddels behoorlijk veel aan diesels gesleuteld, tot een paar jaar terug zat in nog in het dieselwereldje. Zoals ze bij het donorblok afbraken was het kansloos om ze met het speciale gereedschap eruit te krijgen, dan is het een afweging, koppie lichten of gereedschap aanschaffen en het risico nemen op het beschadigen van de kop. Ik neem aan dat je het over de 2.0-8V HDI heb, daar zitten veel dikkere gloeiers in, waar je makkelijk bij kunt, breken eigenlijk nooit af, de 1.6HDI heeft lange dunne (fragiele) gloeiers.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook