Beste Seevijvers,
Kan ik zomaar andere velgen monteren op de C5 Aircross PHEV 225 bj.2021?
Ik zou namelijk graag zomer en wintervelgen willen waarbij de zomervelgen zijn voorzien van iets bredere banden(235) dan de fietsbanden(205) die er nu op liggen.
M.a.w. moet ik velgen hebben met sensors of wordt de bandenspanning anders gecontroleerd?
Bedankt voor het lezen.
De C5AC heeft geen sensoren in de wielen. De bandenspanning wordt “gecontroleerd” door verschil-meting van omtreksnelheden. Dat doen de veredelde ABS sensoren.
Als je winterbanden overweegt voor je C5AC-Hy, ga dan bij voorkeur voor 225/55-18. Die zijn goed verkrijgbaar, en er kunnen smal-schakel kettingen omheen. Dat kan niet bij de 235/55-18, dan lopen die aan in de wielkast.
Toen ik mijn C5AC-Hy aanschafte, heb ik er die maat wielen voor genomen, ipv de standaard 205/55-19. En ik heb er Michelin CrossClimates om liggen, die bevalen me prima.
Ook in de sneeuw in Oostenrijk
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
Ter aanvulling…..
In plaats van de 205/55-19 banden kun je om je velgen ook 225/50-19 leggen. Die hebben praktisch dezelfde afrolomvang (minder dan 0,5% afwijking) en passen gewoon op je huidige velgen. PSA past die maat nu ook toe.
En in die maat is ook de Michelin CC2 beschikbaar
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
Dank voor je reactie JW
Iets met afrolomtrek vermoedde ik al.
We willen de huidige 19” velgen ter zijner tijd dat de allseason banden aan vervangen toe zijn voorzien van winterbanden 205/55/19 en de extra set bredere velgen van bredere zomerbanden.
Overigens de maat 225/55-18 die je aangeeft geeft, bij kwikfit als voorbeeld, direct aan dat deze tijdelijk niet verkrijgbaar zijn. De 205/55/19 is beschikbaar in meerdere merken, en ook nog eens voor een schappelijke prijs. Ik heb voor 17” winterbanden al eens meer betaald dacht ik.
Bedankt voor je info. Nu weet ik dat we gewone velgen kunnen kopen indien zich een mogelijkheid voordoet.