Gisteren tijdens het rijden gingen opeens mijn ruitenwissers uit, erg vervelend als het regent.
Bij een benzinepomp gestopt en zonder wat te doen, deden ze het opeens weer, een hikje van de computer dacht ik.
Vanmorgen auto weer gestart en ruitenwissers aan gezet, gebeurde niets, maar na een minuut begonnen ze weer te wissen.
Auto uitgezet en na 2 uur weer gestart en de wissers aangezet, wederom geen werking van de wissers, maar nu helemaal niet meer.
Het infoscherm geeft wel aan dat hij op automatisch wordt gezet of uit gezet, maar daar blijft het ook bij, wissen doen ze niet meer.
Iemand enig idee wat de oorzaak van de storing kan zijn?
Diagbox er aan hangen en kijken of je een storing ziet ? Geen storing, dan zou ik in eerste instantie kijken naar de voeding van de beide ruitenwisser motoren.
To err is human, not to err is divine.
Hartelijk dank voor de snelle reactie, zojuist gekeken en krijg de melding: FF13 master wiper motor fault
Maar er zitten er 2 waarom doet die andere wisser het dan niet? welke van de 2 is de master?
Iemand een idee?
De master is die van de bestuurderskant. Als die het niet doet werkt de slave ook niet.
Andersom wel: Als de slave niet werkt kan de master gewoon verder. De slave past namelijk z’n positie aan aan de master. Er zit geen mechanische verbinding tussen de 2 ruitenwissers.
Als je er een nieuwe in zet moet je de zaak synchroniseren met de Diagbox als ik het goed begrepen heb. Zullen er onderhand wel genoeg op de sloop staan.
To err is human, not to err is divine.
Dank voor de hulp, ga de boel uit elkaar halen en opzoek naar een motortje.
Totaal aantal Berichten: 1226
- XM 2.5 TD Break
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Exclusive
- XM 2.5TD
Ik had exact dezelfde symptomen als jij beschrijft. Ik heb een tweedehandsje gescoord uit een andere C6. Andere motor geplaatst en het was opgelost. Ik hoefde die niet te programmeren.
En als je het toch los hebt, waarschijnlijk staan de assen van beide ruitenwisser motoren droog, ik zou ze demonteren, schoonmaken en invetten. En omdat je er toch bij kunt, maak de paravanbak schoon en de ontwaterslangen ook maar, bij mij zaten ze vol met zooi.
Hi Ed,
Dankjewel voor je reactie en tips, nog geen tijd gehad om het uit elkaar te halen, heb inmiddels wel al een motor gevonden, nu wachten tot hij binnen komt.
Totaal aantal Berichten: 212
- C5 break exclusive
Heb dit ook gehad, laten repareren bij de dealer.
Bleek corrosie in de master te zijn
fwiw
mia macchina è presto per rubare
Ruitenwisser motor uit elkaar gehaald, er zat water in, printplaat overleden.
De “nieuwe"tweedehands motor uit een 3.0 van 2010 gemonteerd en alles werkt weer zoals het hoort.
Een ieder bedankt voor de reactie’s.
Blij met zo’n forum waar men elkaar helpt!
Totaal aantal Berichten: 1226
- XM 2.5 TD Break
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Exclusive
- XM 2.5TD
Top! Mooi dat het gelukt is!