Ik was aan het zoeken op dit forum naar reparatie van achterruitverwarming en daar kwamen verschillende lijmsoorten langs met zilver er in. Wordt gebruikt in de elektronica wereld maar hoe goed het werkt? Ik ga het wel proberen want het lijkt er op dat er wel stroom is bij de achterruit en dan is dus de bedrading op het glas onderbroken.
Op de kop liggend achter in je cx zonder enige ruimte en je ruit meteen beslagen door je eigen asem en dan een lijntje van dat fop-spul erop strijken en dan hopen dat je a.v. weer gaat werken? een mooie illusie , dus succes !
als je niks veranderd blijft alles hetzelfde.
Mooie beschrijving van de klus. Ik heb eens goed gekeken en er zitten wel 20 vage plekken en onderbrekingen in de draadjes, en dan ook nog met lijm die waarschijnlijk niet echt werkt, dus geen beginnen aan. Ik koop, als het mij blijft ergeren wel zo’n losse fan en zet die op de hoedenplank.
Peter-Paul schreef:Ik ga het wel proberen want het lijkt er op dat er wel stroom is bij de achterruit en dan is dus de bedrading op het glas onderbroken.
Bij een onderbreking kan er nooit stroom zijn/lopen.
C5 Aircross 225 PK EAT8 Shine Full options
C1 Shine 3-drs full leather
Totaal aantal Berichten: 9419
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Peter-Paul schreef:het lijkt er op dat er wel stroom is bij de achterruit
Je bedoelt natuurlijk spanning, er gaat pas stroom lopen als op de spanningsbron een verbruiker wordt aangesloten. In dit geval de achterruitverwarming.
Peter-Paul schreef:dan is dus de bedrading op het glas onderbroken.
Je kan per draad op de ruit meten waar de breuk zit, dat doe je met een multimeter.
Verwarming inschakelen en dan beide meetpennen, elk te beginnen aan 1 zijde van de ruit, over de draad naar elkaar toeschuiven.
Zo lang de breuk tussen de meetpennen zit, meet je een spanningsverschil van 12 Volt.
Meet je 0 Volt, dan is 1 pen de breuk gepasseerd.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Peter-Paul schreef:Mooie beschrijving van de klus. Ik heb eens goed gekeken en er zitten wel 20 vage plekken en onderbrekingen in de draadjes, en dan ook nog met lijm die waarschijnlijk niet echt werkt, dus geen beginnen aan. Ik koop, als het mij blijft ergeren wel zo’n losse fan en zet die op de hoedenplank.
Ben je een beetje handig met een multi-meter?
Dan kun je, op het bereik van 20-50V gaan meten waar een onderbreking zit. Dat doe je dan links en rechts van een plek die je verdenkt van onderbreking. Als je daar dan een spanningsverschil van 12V meet, weet je dat er inderdaad een onderbreking zit op die plek. Meet je geen spanningsverschil, dan is er geen onderbreking.
Er daarbij even vanuit gaand dat de draad niet bedekt is met lak of ander isolerende bedekking, want dan meet je uiteraard ook geen spanningsverschil.
Dat kun je dan weer checken door verder uit elkaar op de draad te meten, daar zou dan wel een spanningsverschil moeten zijn.
Groet,
JW
Edit JW: terwijl ik zat te typen kwam er al een reactie. Same story
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
Ik heb ooit de achterruitverwarming van mijn DS 23IE gerepareerd met zilverlijm en het werkte weer goed. Alleen was ik niet al te subtiel met aanbrengen waardoor het goed zichtbaar was.
Succes
Dsuper ‘73
Eerder DS 23IE Pallas ‘73 18-29-XK
Totaal aantal Berichten: 9419
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Een ID/DS berline achterruit pak je er zo uit.
Die kan je op tafel repareren als je dat zou willen.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Totaal aantal Berichten: 10319
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Ik ben benieuwd of Peter-Paul het bolletje al gevonden heeft.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.