Hoi allemaal ,
Ik ben opzoek naar een lagerkap voor de nokkenas van mijn BX 1.9diesel
bij het monteren is de lagerkap van de nokkenas gebarsten.
Nu ben ik dus dringend opzoek naar dat onderdeel.
Wie kan mij helpen?
Alvast bedankt
Fried
Totaal aantal Berichten: 43292
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Dat is een nokkenas-lagerkap en die kun je niet zomaar even wisselen door een lagerkap van een andere cilinderkop! De lagerkap hoort bij de kop en is gelijnboort.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Dan heb ik een probleem dus ?
Ik heb de kop laten vlakken en wou deze dus terug monteren
helaas is de lagerkap gebarsten.
Wat is het alternatief ?
Totaal aantal Berichten: 43292
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Het alternatief is terug naar het revisiebedrijf met een andere lagerkap en dan hopen dat zij de boel opnieuw kunnen lijnboren op de juiste maat. Douw je er lukraak een andere kap van een andere kop op dan heb je ongeveer 99% kans dat de nokkenas vastloopt.
Of je koopt gewoon een andere cilinderkop en zorgt er voor dat je de lagerkap niet breekt.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Beste Waterman en gediplomeerd Citroën specialist,
Ik wil maar even vertellen dat de lagerkap in massa productie is gemaakt
en na wat zoeken heb ik het tweedehands gevonden en zonder problemen geplaatst.
Ondertussen getest en goedgekeurd , volgend week rijd ik ermee naar Praag en laat ik je weten
of hij deze trip heeft overleefd.
Ik wil niet eigenwijs zijn maar zoeken naar de eenvoudigste oplossing is het eenvoudigst.
Groeten
Fried
In massaproductie gemaakt, daarna geplaatst in het blok om vervolgens een lijnboring te doen (en dat is niet voor niks, succes met je rit naar Praag)
Als het mijn wagen was, dan zou ik een lagerkap gebruikt zoeken en dan even wat uitvogelen. Natuurlijk is het lijnboor principe het allerbeste maar we zoeken nu een alternatief,omdat er iets kapot is wat we willen repareren, dus creatief wezen en niet té bang zijn. Meet de nokkenas op, dan weet je wat de diameter is die in de lagerkap moet passen. Dan maak je op de draaibank een asje met die exacte diameter. die leg je in de kop, en de lagerkap erop, als die zonder al te veel weerstand past, en soepel draait weet je al iets méér , is ie te ruim dan haal je 0,05 van de voet vd kap af en pas je nog een keer. is ie te krap dan probeer je een paar micron uit de kap te violen ( lastig maar ms even een soort hoon-achtig idee opstellen? Maar goed, ik zei dus in het begin al: ALS het mijn wagen was, en dat is dus niet zo, dus dit is maar een kronkel van een onschuldige toeschouwer)
als je niks veranderd blijft alles hetzelfde.
Totaal aantal Berichten: 10314
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Natuurlijk zijn ze in massa geproduceerd.
Maar daarna op de kop gemonteerd en gelijnboord om precies de juiste speling met de nokkenas te krijgen.
Daar neem je dus een gok.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
En dan niet alleen de juiste speling verzekeren. maar zeker ook om ervoor te zorgen dat de 3 boringen precies met elkaar in lijn staan.
Daarmee voorkom je dat de nokkenas gaat wringen, dat houdt hij, en ook de lagering niet lang vol.
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
Die lagerkap kan wel passen maar heeft hij wel de juiste toleranties?
Bij het lijnboren worden de -te krappe- lagerkappen in 1 lijn geboord/gehoond in de cilinderkop. Zoals waterman terecht zei horen de kappen dus wel degelijk bij de kop, ze werden dus ook niet separaat door citroën geleverd.
De nokkenas heeft geen invloed want heeft altijd dezelfde diameter vd lagers, je kan dus wel een nokkenas wisselen maar geen lagerkappen tenzij je weet wat je doet.
In het verleden heb ik ook vaak alleen de lagerkappen gewisseld, als bij deze TUD blokjes de riem het begaf dan brak vaak de nokkenas in stukken en deze drukte dan de lagerkappen kapot.
Omdat het allemaal niet teveel mocht kosten, lang geleden-andere tijden, werden dan lossen kappen gepaard met de oude kop tot de nokkenas spelingsvrij kon rond draaien.
En dat laatste is wel belangrijk, als de vervangende kappen teveel klemden dan was dat direct voelbaar maar een kap die te ruim is merk je alleen maar door te meten en voelen met de nokkenas los in de kop. Een te ruime lagerkap maakt dat de nokkenas gaat jutteren in haar lagering en daar kan zo’n gietijzeren as niet goed tegen, ik heb er in het verleden wel eens weten breken.
Dat het lijnboren wel degelijk kan verschillen per kop weet ik zeker, soms moest ik uit tientallen kappen zoeken en meten om een goed passend stel te krijgen. In die tijd was dat niet zo moeilijk, Belgenland/dieselland en tientallen van die blokken liggen op de zaak waar ik werkte.
Ik hoop voor jou dat het goed gaat maar om nou te zeggen dat je met kennis van zaken hebt gehandeld?
Bedankt voor alle tips en tricks ,
Ik heb best wel wat veel in mijn garage van een brug tot een takel en nog veel meer maar
een draaibank is voor de echte onder ons,
de kennis ontbreekt me daar ook van.
Laat het een hobby wezen en roeien met de riemen die we hebben.
Totaal aantal Berichten: 43292
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Fried schreef:Beste Waterman en gediplomeerd Citroën specialist,
Beetje jammer dit…. maar succes hoor…….
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
zou me verbazen als Peter Giersbergen uit Silvolde dit niet zou kunnen. (lijnboring)\
Niels
Hier ligt as, er kwam een vonkje bij het gas
Hoe zou hij dat dan moeten doen?
In twee van de drielageringen is het al op maat, daar kan en mag niks weggehaald worden.
Bij de derde is de onderste lagering al op orde.
Wat ook nog speelt: welke is er gesneuveld? Is dat de middelste, of een van de twee aan de buitenkant?
Oftewel, hoe lijn je uit?
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
Als leek zijnde denk ik dat het goed gaat!
De motoren worden in grote hoeveelheden gemaakt en er is echt geen tijd om bij elke motor onderdelen apart te bewerken.
Er staan bakken klaar en daar haal je het onderdeel uit wat je nodig hebt en die zijn allemaal hetzelfde.
Ik heb bij Scania gewerkt en zo gaat het nog.
Groet
Totaal aantal Berichten: 43292
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Dus niet. Maar goed, knutsel lekker verder.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste