Deze Nederlandse Citroën C3 was bedoeld als een speciaal cadeau voor mijn vader die in Parijs woont en zijn hele leven Citroëns heeft gereden: van de 2CV, Ami 6 en 8, tot de BX en XM.
Ik wilde hem iets geven dat klein, betrouwbaar en met weinig kilometers was. Het werd een C3 Exclusive uit 2002, met slechts 71.000 kilometer op de teller.
Het invoerproces naar Frankrijk was al een beproeving en duurde maar liefst vijf maanden! Maar toen de auto eindelijk Franse platen had, begon het pas echt. De accu bleek kapot want de auto had te lang stilgestaan en moest vervangen worden. Nadat er een nieuwe accu inzat, startte de auto met wat moeite weer, maar tijdens de eerste rit lekte er opeens benzine tussen de snelklikkoppeling en de pomp. Het cadeau dat bedoeld was om mijn vader blij te maken, maar is tot nu toe vooral een bron van frustratie geweest..
De auto staat in een ondergrondse parking in Parijs.. Ik heb de binnekant vd snelklikkoppeling bekeken en zie geen beschadigingen..
Zodra je de sleutel op contact zet begint de benzine er uit te spuiten.. ik heb er een OBD scanner opgezet en gekeken of ik de benzinedruk kon zien maar helaas werd deze niet getoond.. ik heb ook geen foutmeldingen.
Gezien de benzinepomp geen retour leiding heeft, verdenk ik dat de benzinedruk regelaar defect is waardoor er ipv 2/3 Bar , nu 6 Bar in de leiding zit waardoor die op dit punt gaat lekken.. of kan het probleem eerder in de snelklikkoppeling zitten dat de afsluitringen niet meer goed zijn?
WIE oooo Wie herkent dit probleem?
Oliebollen zijn er niet alleen met nieuwjaar!
Totaal aantal Berichten: 1289
Geregistreerd: 30-04-2006
- 2CV 2cv6 special
Een betrouwbare auto is relatief, zeker als deze al bijna 23 jaar oud is.
De rubberen afdichtingen die je omschrijft zouden best wel eens het probleem kunnen zijn, de kwaliteit van het rubber tegenwoordig is verschrikkelijk slecht. Mocht je beschikking hebben over een uitgebreidere diagnosetool (Diagbox/Lexia, de originele PSA diagnosetool) dan kun je de brandstofdruk uitlezen.
Succes, hopelijk snort het wagentje snel weer rond.
*2cv6 special 1986, GS club 1975, Renault R4TL Savane 1990*
In het traject brandstofpomp ( tank ) naar de brandstofrail van deze auto zit geen druksensor en verbonden is met de ECU; dus valt er geen druk te meten via een diagnoseapparaat.
Het drukregelventiel zal in de brandstofpomp ingebouwd zijn, tenzij de drukregelaar op de brandstofrail zit. In het laatste geval heeft de brandstofrail twee brandstofleidingen nl. 1 x aanvoer en 1 x retour.
Voor de toegepaste snelkoppeling maakt het niets uit of er 3 bar of 6 bar op staat,dicht in beide gevallen af.
Eerst goed kijken waar de benzine er uit spuit dwz tussen de koppeling en de pilaar of een ris in de koppeling of waar de leiding aan de snelkoppeling vast zit. Leiding zal denk ik van kunststof zijn.
In zo’n koppeling zit een o-ring om hem dicht te houden. Maar soms is het makkelijker om een nieuwe pomp of een nieuw stukje leiding te kopen.
En ja, die rubbers hebben niet het eeuwige leven. Ook omdat de benzine van tegenwoordig niet die is van 20 jaar geleden, en dat ligt niet alleen aan de Ethanol maar aan de andere samenstelling ( onder andere klopvastheidverbeteraars, want wie wil er nu nog lood in z’n benzine en zo) en dus een andere samenstelling. Daarnaast is er helemaal geen specificatie die voorschrijft wat benzine is, alleen dat die moet ontbranden en verdampen volgens bepaalde specs en iedere fabrikant geeft daar zijn eigen invulling aan.
En voor al die mensen die vinden dat het vroeger zo veel beter was: Ik kan me nog herinneren dat 10 jaar oude benzine slangen spontaan braken, en dat je er al van 5 tot 7 jaar ging vervangen omdat je zag dat er scheurtjes in kwamen. Met een carburateur op 0.25 bar ging dat meestal wel nog een tijdje goed, maar met de eerste injectie systemen werd dat ineens veel kritischer.
O ja, als je zo’n klik-verbinding loshaalt dan beschadigd je vaak de ring die hem dicht houd, helaas.
Ik denk niet dat een 2003 model al een uitleesbare brandstofdruk heeft, dat is pas in gekomen bij directe injectie systemen.
Er zit een “interne” drukregelaar in, die zit in of bij de pomp in de tank. Als je op uitgang van de pomp een manometer zet met een slang dan kun je die meten. De pomp loopt niet als de motor niet loopt: Hij loopt een paar seconden als je de sleutel omdraait en hij loopt als de startmotor draait.
To err is human, not to err is divine.
want wie wil er nu nog lood in z’n benzine en zo
Nou, ik wel b.v.
Groet
Dan zal je moeten verhuizen naar England, want daar kun je naar mij weten op 1 circuit voor gebruik op dat circuit nog benzine met Tetra-Ethyl-Lood (TEL) krijgen.
Ik zou toch nog even nadenken of je dat lood echt terug wilt:
Dat TEL is echt giftig en heel slecht voor de gezondheid, bewezen door degelijk wetenschappelijk onderzoek, en daarom vrijwel wereldwijd verboden. Belangrijkste negatief effect: Tast de hersenontwikkeling van mensen aan, dus vooral van kinderen waarbij de hersenen nog in volle ontwikkeling zijn. Dus sinds midden 80’er jaren verboden.
Mensen die dat terug willen vallen voor mij in dezelfde categorie als mensen die Asbest veilig vinden om te gebruiken etc.
To err is human, not to err is divine.
Ik heb er een plaatje bij gedaan, waar de benzinelek te zien is met ca 20 tig dunne stralen, die niet goed zichtbaar waren dus heb er twee pijltjes bijgetekend.
Oliebollen zijn er niet alleen met nieuwjaar!
Totaal aantal Berichten: 10364
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Op die foto zijn die straaltjes niet echt te zien. Waar komen ze precies vandaan? Of een betere foto plaatsen?
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Beste wensen voor 2025 !!!!
Hierbij de foto zonder de pijlen. De straal komt tussen de buitenkant van de snelklikkoppelings-uitgang en de benzinepomp ingang, door de weerkaatsing gaat de benzine de kant op van de pijlen.
Er is geen beschadiging te zien aan de uitgang vd snelklikkoppeling als de ingang vd pomp.
Oliebollen zijn er niet alleen met nieuwjaar!
Totaal aantal Berichten: 10364
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Zit de pomp niet in de tank??
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 11784
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
De pomp zit in de tank. Op de foto zie je nog net een deel van de ring waarmee de pomp in de tank vast geschroefd zit. Maar je kunt er gemakkelijk bij via de plastic dop in de bodemplaat onder de achterbank-zitting.
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 7810
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Het moet haast wel een kapotte of ontbrekende o-ring in de ‘stekker’ van de slang zijn, of anders vervuiling, op de foto is nogal wat vuiligheid zichtbaar.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 10364
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Ringetje er uit peuteren, opmeten en een nieuwe zoeken.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Zijn deze ringen los te koop? want ik heb op YT filmjes gevonden waar mensen een nieuwe klikkoppeling gekocht hadden en daarvan de 3 ringen uitpeuteren (twee rubbers en een plastic die er tussenin zit) en deze dan overzetten in de oude..
Oliebollen zijn er niet alleen met nieuwjaar!
Als het uitdraait op het vervangen van o-ringen, let er dan op dat die geschikt zijn voor benzine.
Totaal aantal Berichten: 10364
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Viton is dan het beste. Bij de volgende leverancier hoef je bij mijn weten geen grote hoeveelheid af te nemen.
https://www.technirub.nl/o-ringen-en-o-ring-snoeren/o-ringen-viton-80-shore-a.html
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.