1 van de 2
 1 2 Volgende > 

Versterkermodule antenne C4 Picasso 2014
Frens
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 8

Gepost: 08 januari 2025 01:24 PM

Goedemiddag forumleden,

De ontvangst van de radio in mijn C4 is niet geweldig. Dit is naarmate ik de auto langer heb gevoelsmatig minder geworden.
Mijn eerste plan was om een externe antenneversterker in te bouwen maar klaarblijkelijk zit deze al in de auto ingebouwd.
Bij de aansluitingen van de antenne komen 3 draden uit de antenne waarvan ik vermoed dat het +, -‘en Signaaldraad is. Deze hebben een rood, blauw en wit stekkertje. Dit versterkt dan ook het vermoeden dat er een losse antennenversterker gemonteerd is.
Op internet is een dergelijke antenneversterker te vinden en deze zou ik graag willen vervangen om te kijken of dat het probleem oplost.
Wie kan me vertellen waar ik deze antenneversterker kan vinden in de auto? Als deze gelokaliseerd is dan kan ik vergelijken of de nummers overeenkomen met het exemplaar wat te koop wordt aangeboden.

Groet, Frens

Afbeelding Bijlagen
Antenneversterker.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien
Profiel  

JW
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2353

- C5 Aircross-Hybride
Gepost: 08 januari 2025 01:48 PM
  [ # 1 ]

Ik vermoed dat die 3 stekkertjes coax draden zijn, met een binnendraad en een mantel.
Die zijn dan bedoeld voor verschillende doeleinden, daarbij gaat de spanning voor de voeding van de antenneversterker via de binnendraad. De versterker/splitter zit dan in de antennevoet.
Als je de VIN geeft van deze auto, zal ik kijken hoe dat precies zit.

Groet,
JW

GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor Idea

Profiel  

Frens
< 100 berichten
Rank

Gepost: 08 januari 2025 04:29 PM
  [ # 2 ]

JW. Berichtje gestuurd

Profiel  

JW
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank

- C5 Aircross-Hybride
Gepost: 08 januari 2025 05:40 PM
  [ # 3 ]

Waar heb je dat naartoe gestuurd?
In de Inbox van m’n Privé Berichten Map zie ik niks staan…..

Groet,
JW

Profiel  

Frens
< 100 berichten
Rank

Gepost: 08 januari 2025 05:43 PM
  [ # 4 ]

Ik had op PM geklikt onder de post en daar het nummer ingegeven.
Wilde het niet Openbaar zetten

Groet, Frens

Profiel  

JW
> 2000 berichten

- C5 Aircross-Hybride
Gepost: 08 januari 2025 06:08 PM
  [ # 5 ]

Op mijn PM? En heb je daarna wel op “verstuur bericht” gedrukt?
Ik heb nog altijd niks in m’n inbox staan…..

Groet,
JW

Profiel  

Frens
< 100 berichten
Rank

Gepost: 08 januari 2025 08:01 PM
  [ # 6 ]

Nog een keer geprobeerd
Hopelijk is het nu wel gelukt.

Gr, Frens

Profiel  

jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 10347

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 08 januari 2025 08:42 PM
  [ # 7 ]

Heb je in het vak “onderwerp” wel iets ingevuld?
Anders gebeurt er niets en je krijgt geen foutmelding!

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  

JW
> 2000 berichten

- C5 Aircross-Hybride
Gepost: 08 januari 2025 10:39 PM
  [ # 8 ]

Ontvangen, en inmiddels via de VIN gekeken hoe dat zit.

Daarbij blijkt dat mijn aanname wel klopt.
De antennevoet bevat 3 ontvangers: GPS, FM en GSM. Elk daarvan heeft z’n eigen aansluiting, dat met een samengestelde kabel naar de Navi/Radio-unit gaat, dat is een SMEG.
Er zit verder geen aparte versterker in het systeem voor de radio.

Vraag: hoe doen de GSM en de GPS het? Zijn die ook minder geworden?
Enige tijd geleden had mijn zwager eenzelfde soort probleem, slechte radio ontvangst. Hij heeft toen de antennevoet vervangen, probleem opgelost.

Ik kan je wat documenten sturen, geef dan even je mailadres via een PB, dan gaan ze naar je onderweg.

Groet,
JW

Profiel  

Frens
< 100 berichten
Rank

Gepost: 10 januari 2025 01:12 PM
  [ # 9 ]

Goedemorgen JW,

Allereerst hartelijk dak voor je uitleg.
De 3 coaxkabeltjes die van de antenne komen zijn behoorlijk dun uitgevoerd
en ik zou me kunnen voorstellen dat deze wat verlies op zouden kunnen
leveren gezien de lengte die men moet overbruggen naar de voorzijde van de
auto (Dashboard)
Ergens las ik dat indien er een draadje om het antennesprietje is gewikkeld
er een antenneversterker aanwezig zou zijn. Dat ongetwijfeld in de
technischeschema’s vermeld zijn maar die heb ik dus niet.
De navigatie werkt uitstekend. Daar heb ik totaal geen problemen mee. Wel
kreeg ik recent een melding dat er een kaartupdate beschikbaar was. Die info
zou dan via de sateliet moeten komen lijkt me maar hoe die sateliet weet
welke software ik heb begrijp ik niet helemaal. Volgens mij is de GPS alleen
voor ontvangst bedoeld.
Met betrekking tot de GSM durf ik daar niets over te zeggen. Ik heb mijn
telefoon via blutooth verbonden met de auto waardoor deze dus niet fysiek
met de antenne verbonden is. Mocht er via het systeem alsnog gebruik gemaakt
worden van de antenne dan is dat in ieder geval niet minder geworden. Ik heb
eigenlijk altijd een goede telefoonverbinding. (in Nederland tenminste)
Ik hoop dus nog steeds dat er in de coax van de radio een antenneversterker
verstopt zit. Die kan overigens ook nog in de antennevoet zitten. Alleen dan
is het niet het formaat versterker wat ik als afbeelding mee stuurde met m’n
post en die ik wilde vervangen.
Mocht hij er tussen zitten dan blijft nog even de vraag waar men hem heeft
verstopt.

Profiel  

JW
> 2000 berichten

- C5 Aircross-Hybride
Gepost: 10 januari 2025 06:45 PM
  [ # 10 ]

Inmiddels heb ik je wat documenten gestuurd, opgeroepen via de VIN van jouw C4P.
Op een daarvan zie je de antenne, met de coaxkabels die naar je SMEG radio/navi unit gaan. Die prikken daar rechtstreeks in, er zit geen versterker tussen.
Die “versterker” zit dus in de voet van de antenne.

Wat met enige regelmaat gebeurt is dat er vocht komt in die unit, en dan kun je problemen krijgen met de versterker.
Enige oplossing: vervangen van de voet. Gelukkig is die nog beschikbaar, geen NFP dus. En het prijskaartje dat eraan hangt lijkt me ook niet onoverkomelijk, zie het document dat ik je daarover gestuurd heb..

We zijn benieuwd naar het vervolg.

Groet,
JW

Profiel  

Frens
< 100 berichten
Rank

Gepost: 11 januari 2025 01:40 AM
  [ # 11 ]

JW Alweer bedankt voor je reactie.
De toegestuurde documenten maken een hoop duidelijk.
Imiddels een andere antennevoet op de kop weten te tikken en deze gemonteerd.
Dat ging eigenlijk tamelijk éénvoudig. Na de lamp (achter) uit het hemeltje te hebben verwijderd kon ik er mooi bij. 
Eén van de stekkertjes leverde nog het grootste probleem op omdat deze tamelijk ver van de opening in het hemeltje zat.
Met een beetje kunst en vliegwerk is dit uiteindelijk toch gelukt. (Klein gaatje grote handen)
De antennevoet vervangen en alles weer aangesloten en “voila” zoals ze dat bij een Franse auto zeggen werkt alles weer naar behoren. Een duidelijk verschil in ontvangst.
Wat me wel opgevallen is na demontage van het oude antennevoetje, is dat deze licht geoxideerd was aan de binnenzijde waar het sprietje ingedraaid zat. Of dit evt het euvel was heb ik niet kunnen vaststellen maar voor ik de vervangende antennevoet heb gemonteerd heb dit contact wel goed schoongemaakt. Zowel in het “nieuwe” antennevoetje als ook het draadeinde van de antennespriet. In de wasstraat draai ik de spriet er altijd af en er zou daardoor water in gekomen kunnen zijn wat uiteindelijk de oxidatie heeft veroorzaakt.
Eventueel achtergebleven water wordt er wel uitgedrukt als je de spriet weer monteert maar ik zou me voor kunnen stellen dat er wel iets van vocht achter zou kunnen blijven.
Het werkt in ieder geval weer met een ander antennevoetje.
We gaan er maar even van uit dat de slechte ontvangst aan het antennevoetje heeft gelegen en de zich daarin bevindende electronica, en niet het gevolg was van de oxidatie.
Volgende keer daar als eerste naar kijken dus.

Profiel  

JW
> 2000 berichten

- C5 Aircross-Hybride
Gepost: 11 januari 2025 11:37 AM
  [ # 12 ]

Mooi dat het daarmee opgelost is.

Vóór het terugplaatsen van de antenne, na een wasstraatbeurt, haal ik de schroefdraad van de antenne altijd even door de vaseline. Dat doe ik al -tig jaar zó, nooit problemen gehad met corrosie en/of vast gaan zitten van de antenne.

Terugkomend op je eerdere vraag over die kaart-update.
Jouw C4P is voorzien van een telematica-unit, dat zie je in het overzicht dat ik je gestuurd heb:
“TELEMATICA-EENHEID >> STANDALONE TELEMATICA-EENHEID”
Die eenheid communiceert via het GSM net met Citroën, en langs die weg zie je dan die mededeling verschijnen dat er een kaartupdate is.
Langs die weg werkt ook het SOS systeem, als dat in jouwe C4P gemonteerd is. Heb jij zo’n knop, dat kan ik zo niet zien?

Groet,
JW

Profiel  

Frens
< 100 berichten
Rank

Gepost: 13 januari 2025 11:51 AM
  [ # 13 ]

JW,

Goed om te weten dat er een ingebouwd GSM systeem in de auto zit die de aktuele versie van de Kaarten in de gaten houd. Tot op een paar dagen geleden namelijk nooit een dergelijke melding gehad.

In de auto zit inderdaad een SOS knop gemonteerd. Deze bevind zich in het midden van de console bij de binnenverlichting aan de voorzijde in het hemeltje.
Heb er nooit op gedrukt en heb eerlijk gezegd ook geen idee wat er gebeurd of zou moeten gebeuren.
Ben er eigenlijk vanuit gegaan dat dit iets is waar je een abbonnement voor af moet sluiten als je van deze servce gebruik wilt maken. Heb de auto destijds namelijk niet nieuw gekocht.
Misschien toch het boekje nog maar eens doorlezen.☺......
Heb ik dus net gedaan en kwam wat interessante dingen tegen. Er zit meer in die Citroën van mij dan ik dacht.
Straks nog maar even spelen dus.

Groet Frens

Profiel  

2d
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 7807

- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Gepost: 13 januari 2025 12:32 PM
  [ # 14 ]

Het systeem heet eCall, meer informatie via deze link.

Voor zover ik weet is het systeem dat PSA gebruikte kostenloos voor de gebruiker.

Ik heb overigens een Cactus zonder SOS-knop maar wel zo nu en dan een melding over de kaartupdate, waarvan ik vermoed dat deze periodiek getoond wordt zonder dataverbinding.

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  

JW
> 2000 berichten

- C5 Aircross-Hybride
Gepost: 13 januari 2025 12:50 PM
  [ # 15 ]

Klopt, dat is kosteloos voor de gebruiker.
Het moet wél eenmalig geactiveerd worden, zó heb ik dat destijds ook gedaan bij mijn C5AC-Hy.
Langs die weg houdt de Citroën-server dan ook bij wat de status is van de firmware en de kaartversie.

Maar eCall werkt bij mijn weten alleen als je wél die SOS knop hebt.
En dan is voorts het de vraag of er in jouw Cactus al een telematica-unit zit. Desgewenst kan ik dat checken via je VIN…..

Groet,
JW

Profiel  

1 van de 2
 1 2 Volgende > 

© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook