Ondertussen samen met mijn zoon met deze auto naar spanje geweest. Het verbruik vind/vond ik best hoog. Opvallend ook dat zodra de motor wat moest trekken de boel wat ging trillen. Ik dacht aan een aandrijfas of een motorisch probleem.
Na ongeveer 1000km bleek het een motorisch iets te zijn. Laat op de avond, stromende regen, daar kwam de melding emissie storing kwam in beeld met een irritante ping. Starten niet mogelijk. Nog anderhalf uur gestressed rijden tot ons besproken hotel. Het startstop systeem snel uitgezet om stilvallen bij de tol voor te zijn. Bij de eerste pomp adblue bij gevult, er ging hooguit 3 a 4 liter in maar het bleek enorm over te stromen. Vervolgens dus nog een uur door gereden met rode lampen en de ping. Ik heb de automaat op handmatig gezet en ben in 6 (van de blijven rijden. Dat ging beter.
Bij het hotel de auto gunstig stil gezet met de neus in weg sleep richting. De OBD2 stekker er in en met carscanner de boel rereset. Dat lukte na 7 of 8 keer. Ook de accu klem er af gehaald en de storing was weg! De volgende ochtend was de melding nog weg maar starten niet mogelijk. Anwb gebeld en 3 uur gewacht. Wegslepen lukt niet met een automaat in de P kwam ik achter. De slaper heeft toch de auto met slippende wielen het ding op de sleepwagen geleurt, Toen zijn we 200 meter ( ja echt) verder bij het depot beland. Daar een vettig mannetje met een obd2 kastje de boel regeset en startten ging weer goed, we konden op sleepwagen weer afrijden(gelukkig!)rijden. Men drong aan op de Asblue tank te vervangen, ik liet zien dat dat al gebeurd was. Verder Geen storing of meldingen te zien.
Uiteindelijk nog uit laten lezen, en ik trok de conclusie dat men bij het vervangen van de adblue tank mss geen geset voor de kilometrs had gedaan.
Doorgereden naar spanje, en aan het eind van de week weer terug. Ik voel wel dat de motor niet goed loopt zodra deze onder de 2000 toeren komt, maar mijn zoon doet het wat rustiger aan. Zodra we even moeten inhalen hebben we een enorme! rookwolk achter de auto.
Ondertussen zijn er 3000 km voorbij. Zoonlief rijdt soms op de automaat en dan zakt het toerental onder de 2000 en gaat het verbruik behoorlijk omhoog. Aan het eind van de dag de stop bij het hotel, ik stop en de auto geeft direct weer de emissistoring. Wat een stress. Naar en pomp gereden en adblue bijgevuld. Nog geen liter ging er in.
Toen weer de auto wegsleep klaar neer gezet, en dit keer NIET in de P maar in N met de handrem er op. Met anwb overlegd dat ik de volgende ochtend weer zou bellen.
Toch opnieuw de bod2 er aan gehangen. Weer p20EE storing nitrogen oxide storing. Startten lukt nog wel ondeks de melding!, ik denk omdat de motor nog heel warm is. Ik reset de auto vele malen en na de laatste keer trek ik direct de accukeklem er af. Dan wacht een minuut, klem er weer op. Dan blijkt de storing weg. Het sleuteltje is nog wel zichtbaar, daarom druk in de CHECK knop in op dachboard en druk dan, zonder de voet op de rem op de startknop. Dan zijn alle meldingen weg! De volgende ochtend start de auto direct zonder morren.
Nog 1070 spannende kilometers naar huis. De hele dag boven de 2k toeren gehouden, af en toe even meer en dan een grote rookwolk. Zeker in het donker goed te zien.
Gisteravond kwamen we thuis.Ik zelf denk dat er een verstuiver open blijft staan. Op zich wel vreemd , nog geen 4k kl geleden heeft de dealer de modificatie nokkenasketting uitgevoerd en dan moeten ze er ook uit. Maar dan kijken ze niet in natuurlijk. Vlak erna (?!) kwam er al eerder een emissie storing kan ik zien. Toen wellicht ook al een verstuiver maar men dacht adblue. Tank en een nozzle zijn vernieuwd. Of dat juist was weet ik niet. Het blijft gissen.
Ik heb ondertussen contact gehad met de verkoper/garage. Die wil de auto terug om de verstuivers te laten testten en het netjes op te lossen. Ik overweeg om revisie te vragen en iets bij te betalen. Daarnaast denk ik het roetfilter nu ook wel erg vol moet zitten door deze acties.
Vandaar mijn verhaal hier. Wat denken jullie er van, meer betalen voor ander verstuivers en de dpf zo laten of aandringen om die ook aan te pakken? Of is er mer aan de hand en vraag ik de verkoopt terug te draaien, mijn picasso staat daar nog wel haha
Totaal aantal Berichten: 43324
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Ik zou die hele auto terugbrengen, de koop ongedaan laten maken en op zoek gaan naar een andere auto. Uit eigen ervaring, een aantal wegenwachter waar ik mee bevriend ben hebben de pech dat ze hun Tourans, VW bussen en Caddy hebben moeten verruilen voor de Peugeot Partner met deze 1.5 HDI motor en automaat. Dit zijn dus professionele gebruikers die zelf echt wel iets van auto’s weten. Kenttergek worden ze van die partners. Kettingen die stuk gaan, gezeik met het emissiesysteem, hoog verbruik, gebrek aan trekkracht, terugkerende storingen waar dealers zich geen raad mee weten tot aan spontaan in elkaar draaiende motoren.
Geen topwagen dus, en als je er van af kunt gelijk doen is mijn advies.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Zó denk ik daar ook over.
Ik heb gekeken of ik via z’n VIN iets meer kan vinden over deze motor, onder andere naar die storingscode.
Maar ik heb helaas geen toegang tot die gegevens. Dit is een Opel, en die database is voor mij niet toegankelijk.
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
Dan ga ik kijken of dat terugdraaien lukt.
Dan de volgende vraag,wat dan te kopen. De adblue problemen ( die natuurlijk samen hangen met EUR6 diesel) zie ik ook bij de andere merken. De onderdelen die stuk gaan, diesel en adblue injectoren zijn vaak van Bosch, wat ook bij de andere Europeanen zo is.
Op weg naar spanje, waar ik vaker heen ga, staat vaak een ander merk langs de kant. Zelfs in frankrijk en spanje zelf waar erg erg veel renault en psa loopt staat toch meestal een duits merk op de vluchtstrook.
Ik heb bij deze het geluk dat de lastige/dure dingen, de adblue tank en sensors evenals de ketting modificatie al gedaan zijn. En de automaat (=aisin dacht ik) doet het prima.
Als ik nu zou moeten kiezen zoek ik een renault ?
Ik vind het erg dapper dat je met een pas aangekochte gebruikte auto direct naar Spanje en terug gereden bent. Voor ik mijn eerste langere rit maakte heb ik een tijdje alleen rondjes rond de kerk gereden om de auto te leren kennen.
Wees voorzichtig met annuleren van de koop, dat kon nog wel eens lastig zijn. De bewijslast ligt bij jou, je moet ze de gelegenheid geven het probleem te verhelpen en met wat pech krijg je te horen dat je zelf een klein probleem groot gemaakt hebt door met rode lampjes 1000km of zo door te rijden. Verdiep je dus vooraf in je positie en de gesloten overeenkomst. Misschien valt het mee, maar dat hoeft niet.
Ik begrijp dat je dat zegt killan. In mijn geval heb ik de rit naar spanje overlegd met de verkoper ( een met een blauwe overal en zwarte randjes onder de nagels), was geen enkel probleem volgens hem. De auto is goed 5 jaar oud, net een nieuwe apk en beurt gehad mijn meest zekere rit naar spanje in jaren Eerste paar honderd kilometer ook in nederland gedaan. Toen ik de storing had ed heb ik ook overleg gehad met de verkoper over het doorrijden. De man heeft me later nog gebeld hoe het ging. Ik koop een auto bij de “handel”, dus waar de dealer al niet meer naar om wil kijken.
Komt bij dat, in de tijd dat ik mijn auto,s nieuw bij psa kocht, ik met problemen wel naar een normale garage ging voor een tweede mening.
Zelf verwacht ik er wel uit te komen met de verkoper. Maar de meningen en ervaring hier zijn me zeker veel waard.
Word vervolgt.
ps, laatste rit naar spanje was met een 40 jaar oude camper, daarvoor een oude picasso, en weer daarvoor een 50 jaar oude Ami8 break