





















Totaal aantal Berichten: 3197
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Kijk even op de foto enkele posts terug , de linker stang
tussen midden stuurhuis en hulpstuurhuis heeft GEEN regeling .
Meten is weten , gissen is missen












































Totaal aantal Berichten: 25654
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
zit het stuurstangetje aan de buitenkant niet verkeerd om?
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>






















Totaal aantal Berichten: 3197
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
of links en rechts gewisseld ?
Meten is weten , gissen is missen
Ik zat ook aan verkeerde montage van deze stangen als oorzaak te denken.
De spoorstang is de stang van het hulpstuurhuis naar het voorwiellagerblok, lengte ca. 33 cm, links & rechts zijn gelijk maar gespiegeld.
Elke spoorstang heeft een V-vormige knik, deze knik moet met de punt:
1. aan de wielzijde zitten én
2. naar beneden wijzen én
3. iets naar achteren wijzen
Anders lopen ze tegen de velg, vandaar ook de knik.
Goedendag Jarbekkers. Ik neem aan dat je voor de demontage van het bekrachtigde stuurhuis de volgende zaken hebt losgemaakt: 1) de beugel DS 441-69 waarmee je de veer om de stuurstang op spanning vast zet, 2) De bout DM 411-100 en bijbehorende moer waarmee de stuurstang aan de stuurbekrachtiging geborgd zit, 3) de beide kappen DX 443-83 waarmee de stuurbekrachtiging aan het hulpstuurhuis vast zit, 4) de korte bovenarmpjes D 443-9 en D 443-9 A die aan de spoorstangen van de stuurbekrachtiging vast zitten.
Je schreef dat je de stand van de stuurbekrachtiging met verf had gemarkeerd. Dat zou dan niet de oorzaak kunnen zijn.
Maar heb je er ook aan gedacht om de stand van de korte bovenarmpjes (3) die over de as met vertanding van de onderarmen (2) schuiven ten opzichte van het as van de onderarm te merken; bijvoorbeeld door op het armpje en op de as twee tegenover elkaar liggende putjes te slaan met een centerpons?
Zo niet dan bestaat volgens mij de kans dat je de linkerarm een tandje verdraaid hebt, waardoor de voorkant van het linkerwiel teveel naar binnen draait als je naar rechts stuurt.
Dan heb je trouwens ook een te groot toespoor gekregen. Dat toespoor kun je controleren op de manier die beschreven is in de DS-TT film: Uitlijnen.














































Totaal aantal Berichten: 43343
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Deze armpjes passen maar op 1 manier op de vertanding.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste












































Totaal aantal Berichten: 25654
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
precies. Die hoef je dus niet te merken.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Even gekeken Waterman en Bogaard77. Jullie hebben gelijk. Ik had er wel puntjes in geslagen voor een demontage van mijn motor in 2005 en dat onthouden, maar ik was vergeten dat het maar op één manier past. Dan lijkt er mij inderdaad maar één oplossing. Alle stappen van het werkplaats handboek doorlopen, het stuurhuis monteren volgens de voorgeschreven maatvoering, de wielen in de rechtuitstand zetten en de begrenzing van het stuur volgens de hiervoor vermelde methode instellen op 1,5 omwenteling van het stuur naar links en op 1,5 omwenteling van het stuur naar rechts.
bogaard77 schreef:precies. Die hoef je dus niet te merken.
Nog beter, ze zijn al (onnodig) gemerkt met een D en een G, maar dat is meestal onder de roest of lak verdwenen.
To err is human, not to err is divine.
“de stand van de korte bovenarmpjes (3) die over de as met vertanding van de onderarmen (2) schuiven ten opzichte van het as van de onderarm”
Het zal wel niet het geval zijn (je weet nooit wat een vorige mecanicien aan de auto veranderd heeft), maar check toch even dat er verschillende nummers (pag 3-443/1, 9D 5049 794 J en -V), de zgn “levier”(2+3) zijn:
De vertanding op deze “levier” voor een bekrachtigd (da)- en een onbekrachtigd (dna) stuurhuis verschillen. Gevolg is een een foute stand op het hulpstuurhuis.
Dank weer voor alle reacties… helaas heeft ook bij mij de griep toegeslagen, maar kan nu weer vooruit.
Ik ga zeker jullie adviezen zover mogelijk opvolgen, maar ik rij dagelijks in deze auto. Ben er afhankelijk van dus, ik moet zeker weten dat ik de klus in 1 dag geklaard krijg (en er fut in heb…).
Vast even een reactie op de volgende opmerkingen:
@gelaleo: ja de spoorstangen zitten precies zoals jij ook aangeeft. Daar heb ik ook niet aan gezeten.
@1969DS20: zoals andere ook al bevestigen kunnen de armpjes inderdaad maar op 1 manier over de vertanding van (ik dacht) het hulpstuurhuis. De rest van jou adviezen ga ik nog opvolgen.
@repelsteeltje: ik zal deze check even uitvoeren zodra ik de zaak weer uit elkaar heb liggen.
Citroen DS 23 pallas 1973
Nog even terugkomend op het oorspronkelijke probleem…Het is zeker zo dat de linker spoorstang tegen de binnenkant velg aankomt bij een bocht naar rechts en dat de rechterband tegen het binnenscherm van de wielkast komt, bij een scherpe bocht naar rechts. En daar ga ik met jullie adviezen ook wat aan doen, maar…
...het geluid dat ik hoorde en waar het allemaal mee begon, hoor ik nu ook bij een minder scherpe bocht, meestal naar rechts. Het is een schurend/hortend geluid volgens mij aan de linkerkant nabij de remschijf en bij lage snelheid. Als of de remblokken tegen de remschijf aan komen, zonder dat ik rem. Ook hoor ik bij lage snelheid een piepend geluid nabij de linker remschijf.
Kan dit mogelijk aan de remklauw liggen? 1 van de remblokjes in de linker remklauw zit erg los, ook al heb ik net geremd. Het lijkt alsof de zuiger van die klauw niet naar buiten komt. Ik heb in navolging van een ander topic over remklauwen heel veel kruipolie op die zuiger gespoten (en ook alle andere) en toen weer geremd en de zuiger naar binnen geduwd en toen weer kruipolie en weer geremd en weer naar binnen geduwd in de hoop dat dat verschil uit maakte, maar helaas.
(Toen ik de versnellingsbak uit de auto had liggen en nieuwe remschijven etc. heb gemonteerd, had ik natuurlijk ook naar de remklauwen moeten kijken. Stom!)
Is dit herkenbaar voor iemand?
Citroen DS 23 pallas 1973












































Totaal aantal Berichten: 25654
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Ja dit kan zeker een probleem zijn. Je nieuwe schijf is nu al wel weer krom doordat er 1 zuiger niet meekomt….
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Hoop doet leven Bogaard…
Enig idee hoe ik dat het beste aan kan pakken, met die remklauw?
Citroen DS 23 pallas 1973





























Totaal aantal Berichten: 10428
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Eerst maar eens kijken of dat blokje echt niet tegen de schijf aankomt als de rem echt stevig wordt bediend. Eentje remmen bij draaiende motor en eentje kijken aan de voorkant. Geen paniek!
En indedaad eeerst met de doppen aan beide zijden van het stuurhuis de maximale uitslag naar beide kanten afstellen.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.