











































Totaal aantal Berichten: 25654
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
jarbekkers schreef:Hoop doet leven Bogaard…
Enig idee hoe ik dat het beste aan kan pakken, met die remklauw?
uitbouwen en reviseren of een andere klauw erop zetten die het bewezen goed doet.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Probeer vandaag de moed weer bij elkaar te rapen en voor de zoveelste keer de voorschermen, de windtunnel en radiateur weg te halen en dan het volgende te doen (je merkt dit is voor mij ook een soort planning zodat ik denk te weten wat ik doe):
De vertanding checken volgens advies Repelsteeltje.
De spoorstangen afstellen zoals Jantje1948 adviseert.
De aanslag van de remblokken op de remschijven checken zoals Jantje1948 aangeeft.
Indien nodig de remklauwen er uit halen en reviseren / vernieuwen…
Citroen DS 23 pallas 1973












































Totaal aantal Berichten: 25654
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Als je lekker binnen kan werken en je hebt de auto niet nodig is dat de weg om te gaan. Maar zo niet dan kan je de radiator laten zitten. Eigenlijk de spatborden ook.
Trek even de tunnel eruit en check of dat blok tegen de schijf komt.
Daarna de sporing helemaal nalopen.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Hallo Bogaard,
ja voor die check lukt het wel om alleen de tunnel er uit te halen, maar voor de spoorstangafstelling etc. moet ik toch echt de spatborden verwijderen. Ik heb net alle stroomdraaden aan beide zijde nog eens “goed” gemarkeerd met kleurtjes tape.
Ik kan inderdaad vandaag volstaan met alleen het checken van de remklauwen…
Citroen DS 23 pallas 1973












































Totaal aantal Berichten: 25654
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
over die draadjes: De draadjes hebben allemaal een andere lengte. De langste uit de draadboom moet op de kortste in het spatbord enz .
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Aha weer wat geleerd van die draadjes Bogaard. Bedankt, maar voor nu zijn ze goed gemerkt…
Net de remklauwen getest met een hulp. Draaiende motor en hulp op rem laten trappen. Alle remblokjes zitten vast tegen de remschijven en zodra de rem losgelaten wordt, komen ze allemaal weer een beetje los. Verder remt de auto goed en trekt niet naar links of rechts.
Dus ik denk dat ik dat als oorzaak van het vreemde geluid bij langzame bocht naar rechts, uit kan sluiten. En dus is remschijf mogelijk nog recht…
De volgende stap is dan toch maar eens de spoorstangen goed afstellen.
Citroen DS 23 pallas 1973





























Totaal aantal Berichten: 10428
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Als een remschijf krom is gaat het echt behoorlijk trillen als je flink remt.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Ja Jan, de rem trilt niet bij het remmen dus dat lijkt wel goed te zijn.
Heb nu ontdekt dat het vreemde (aanlopende en rottige) geluid links voor, ook gebeurd bij het langzaam uitrijden rechtdoor, als ik bijna tot stilstand kom… kan het nog steeds niet goed plaatsen, maar denk toch ergens iets met de remblokken of handremblokken die dan de remschijf raken of zoiets.
Dus verder zoeken.
Citroen DS 23 pallas 1973
Hallo Jan1948,
ik heb de spoorstang aanslagen rechts en links (gezien vanuit de chauffeur) nu bij gesteld. Zag dat het ook zo ongeveer in het WHB stond.
Maar wat me opviel:
Aan de rechterkant van het stuurwiel (vanuit de chauffeur gezien), moest ik de contramoer helemaal terugdraaien tot er geen schroefdraad meer was en toen de aanslagbout/dop helemaal in moeten draaien tot deze tegen de contramoer kwam en toen zat ik op die 1,5 stuurwiel omslag.
Aan de linkerkant net tegenovergesteld, ik moest de aanslagbout/dop bijna helemaal naar buiten draaien om nog net een 1,5 stuurwiel omslag naar links te kunnen krijgen. (de omslag naar links stond dus op minder dan 1,5 omslagen van het stuurwiel).
Dan zit het stuurwiel toch niet goed of zie ik dat verkeerd? Kan het te maken hebben met het feit dat mijn stuurwiel niet op 275 mm maar op 265 mm tussen het hart van de taats en de buitenkant van het silentbloc van de linker spoorstang zit? (Dit is eigenlijk voor de theoretische recht uitstand van het stuurwiel).
Citroen DS 23 pallas 1973












































Totaal aantal Berichten: 25654
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
jarbekkers schreef:Ja Jan, de rem trilt niet bij het remmen dus dat lijkt wel goed te zijn.
Heb nu ontdekt dat het vreemde (aanlopende en rottige) geluid links voor, ook gebeurd bij het langzaam uitrijden rechtdoor, als ik bijna tot stilstand kom… kan het nog steeds niet goed plaatsen, maar denk toch ergens iets met de remblokken of handremblokken die dan de remschijf raken of zoiets.
Dus verder zoeken.
Check even of de koelbeplating onder de remschijven niet per ongeluk aanloopt. Ook de onderplaat zelf is berucht dat die tegen de schijf aanloopt. Meerdere DS’en gezien waar er sleuven in die plaat gesleten waren…..
Verder kan een handremtang ook aanlopen op de schijf ( bovenop).
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Dank Bogaard voor deze tips, ga ik meteen checken…
Citroen DS 23 pallas 1973
Hallo Bogaard,
koelplaat en bodemplaat lijken het niet te zijn, maar ik ga wel een extra stukje uit de koelplaten wegsnijden zodat de schijven genoeg ruimte hebben.
Maar wat ik idd zie is dat 1 van de handremtangen aan de linker schijf (en aan de buitenkant) bijna tegen de remschijf aan zit. Dus dat zou het eventueel kunnen zijn.
Als ik het goed heb dan de borgmoer aan de buitenkant losdraaien en de stelmoer aan de binnenkant een stukje naar buiten draaien. Of zou ik die handremtang moeten vervangen?
Citroen DS 23 pallas 1973












































Totaal aantal Berichten: 25654
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Nee even de twee grote bouten aan de zijkant lossen en de tang iets omhoog kantelen.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>












































Totaal aantal Berichten: 25654
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Die koelplaten kunnen een beetje schuiven als je de parkers aan de onderkant een beetje los maakt.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Hallo Bogaard,
ja klopt heb de koelplaten een beetje kunnen verschuiven, maar lopen niet aan.
Heb de 2 grote bouten van de handremtang losgedraaid, toen de handrem naar boven gekanteld en weer vastgezet.
Ben benieuwd…
Zeer bedankt weer zover.
Citroen DS 23 pallas 1973