Probleem om bij XTR bwjr 2012 met 15 inch wielen vervangen door 16”?
jimi64
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 6

Gepost: 28 januari 2025 02:25 AM

Ik heb recentelijk bij mijn XTR de 15"wielen vervangen door 16”.
Nu lees ik in een brochure van alle berlingo uitvoeringen dat bij de XTR met SafetyPlusPack(ESP, ESP off, Snow etc)
de standaard 16"wielen vervangen worden door 15”.

Kan het vervangen van de 15 naar 16” problemen opleveren met de werking van de verschillende standen van de SafetyPlus Pack?

Profiel  

Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 3779

Gepost: 28 januari 2025 11:56 AM
  [ # 1 ]

Dus je hebt een XTR met het Safetypluspack ?
Als je geen Safetypluspack hebt dan doet het nauwelijks ter zake, maar ter info dan.

Daar zaten standaard 15 in velgen met Michelin Latitude winterbanden bij: Dat zijn winterbanden die ontworpen zijn voor “bestelbusjes etc” : Die hebben geen behoefte aan hoge-snelheid specificaties maar moeten het vooral goed doen in modder, diepe sneeuw, gladde ondergronden enz.
Dat was speciaal gemaakt voor die landen waar het winter klimaat wat “harder” is dan bij ons en langer duurt.
De ESP software is iets aangepast voor meer grip, maar de meningen over de effectiviteit naar wat ik lees zijn gemengd.

Als je die banden veranderd door 16 inch velgen met de standaard 215/55-16 banden dan werkt alles naar behoren. Die hebben vrijwel dezelfde afrolomtrek als de 205/65-15 banden op 15 inch velgen.
Zolang je er niet mee op wintersport gaat of gaat off-roaden lijkt me dat geen probleem.

Als je op die 215/55-16 noch kettingen wilt monteren moet je wel speciale dunne kettingen hebben, met de klassieke kettingen met dikke schakels schraapt dat je wielkasten uit. Bij de 15 inch velgen is dat risico minder groot.

To err is human, not to err is divine.

Profiel  

jimi64
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 6

Gepost: 29 januari 2025 11:27 AM
  [ # 2 ]

edit mod: niet het voorgaande bericht quoten maar de ‘plaats reactie’ knop gebruiken

Ik heb idd 215/55 r16 eronder. En bij de XTR schijnt de auto hoger op de veren te staan met meer bodemspeling. En volgens opgave uit een brochure heeft de XTR extra beschermpplaat voor het motorblok. ( heb ik nog niet gecontroleerd want heb de auto pas)

Bedankt voor de duidelijke uitleg. Ben ik in ieder geval gerust dat het kan.

Profiel  

© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook