De Hankook’s zijn 195/60/15, dus dat zou goed moeten zijn.
@JW wat bedoel je met sporing van nul? Bedoel je dat als de uitlijning helemaal correct is, de auto sneller gaat trillen? Ik zag in de Hankook’s bijna tot geen hoogteslag op het balanceer apparaat. In de Marktplaats Michelin set zat wel wat.
@waterman Goed om te weten van de aandrijfassen, het zou inderdaad dan kunnen dat ook deze niet goed zijn. Wel verbaast het me dat voor de wissel dit helemaal niet aan de orde was. Ik rijd bijna dagelijks 120km/h of hoger en had dit voor de wissel totaal niet. Of waren de aandrijfassen ingesleten op de balans van de oude set wielen?
De vorige assen zullen inmiddels afgevoerd zijn, dus ik kan deze niet echt terugsturen… En aangezien nieuwe via de dealer niet te krijgen zijn wordt dit een lastig verhaal. Vooral omdat ik niet kan testen (met mijn technische kennis) of de binnenste koppeling nieuw is.
@@lfred De rijhoogte was ook een van mijn eerste gedachtes. Ik heb op de snelweg de rijhoogte handmatig wat verlaagd, maar dat maakte geen verschil. Ik zal morgen even meten of hij nog binnen specificatiehoogte staat.
Het uitspoor van de Xant moet tussen 0 en 3 mm zijn.
Als dat rond 0 is, heb je meer last van trillingen omdat spelingen, die er altijd in de wielophanging zitten, er niet “uitgedrukt” worden bij het rijden.
Mede om die reden liet ik ‘m dan meer richting die 3 mm zetten.
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
Als je terug gaat naar áf, dan moet je alles bekijken, van de hele ophanging alles controleren. Soms ‘‘slijt ‘’ de bestuurder mee met het geheel, en verwacht je van 4 nwe banden dat de wagen weer als een nwe rijdt. Maar bij 2.5 ton mag er weleens een rondje onderhoud gedaan worden. Bij mijn hdi zijn vorige jaar bij 500dkm de veerpoten voor vervangen door een fris setje die 100dkm gedraaid hadden. Dan denk je: maar de oude rijden toch prima !? Dan ga je rijden en ken je je wagen niet terug omdat alles dan weer fris is en merk je dat je mee slijt met de wagen, da’s prima, maar in jouw geval moet je een echte specialist mee laten kijken omdat die de oude kennis heeft om zo’n wagen echt fijn rijdend te maken.
Overigens ben en blijf ik er bij ( my own choice) dat op een (oudere) franse wagen een franse band hoort. Deze worden inmiddels wel wat duurder maar beter duur dan niet te koop.
Als zo alles netjes op peil houd, dan rijdt je wagen bij 5 ton ook nog prima.
als je niks veranderd blijft alles hetzelfde.
Ik ben het helemaal met je eens dat onderhoud belangrijk is. Probleem is hier dat het onderstel nergens speling heeft, tuurlijk zijn de rubbers niet zo flexibel meer als ze in 2001 waren en is er vast winst te behalen in het weggedrag.
Met trillingen slijt ik niet mee, na de nieuwe banden was het het eerste wat opviel. Ook in andermans auto heb ik (en jullie vast ook) snelweg trillingen direct door. Mijn verwachting bij deze nieuwe banden was dan ook niet dat hij als nieuw zou rijden, eerder dat hij gewoon weer door kon rijden
Wat betreft bandenmerk; dat was ik altijd met je eens tot mijn laatste set Michelins. Die werden met een stuk minder profiel geleverd dan de vorigen; en waren erg snel versleten. Dus besloot ik eens een gok te wagen met een ander merk. Die gok lijkt verkeerd uit te pakken, maar toch denk ik niet dat het de banden zijn.
Los daarvan is het natuurlijk wel een mooier plaatje om Michelin’s op een oude franse auto te zien inderdaad.
Denken jullie dat het goed idee zou zijn om aandrijfassen van de sloop te kopen die van een lage kilometerstand exemplaar komen? Dan zal de bakkant van de as nog niet ingesleten zijn.
Ik probeer je verhaal even “terug te filmen”.
Je hebt een ander fabrikant van banden laten monteren en toen begonnen de trillingen.
Als test heb je daarna een tweedehands set Michelinbanden op velgen aangeschaft en de trillingen bleven.
Zo heb ik het toch goed begrepen?
Zelf heb ik eens ervaren dat goedkope banden soms iets onrond kunnen zijn, dan slingert het loopvlak 1 of meer mm. Dat merk je enorm op hogere snelheid. Met balanceren los je dat niet op.
Dat zou met je Hankooks het geval kunnen zijn.
Als je daarna Michelinbanden hebt plaatst die lange tijd stil hebben gestaan onder het gewicht van de wagen, dan kun je hetzelfde effect krijgen, onrondheid. Ik heb ook al eens ervaren dat als banden opnieuw op een velg geplaatst werden dat de banden lichtjes vervormd werden (onrondheid) na het opnieuw plaatsen op een velg.
Je zou de wagen eens kunnen opkrikken totdat de banden vrij zijn van de grond en dan het loopvlak kunnen inspecteren op slingering. Even een stapeltje stenen of houtblokken voor de band plaatsten gelijk aan de ashoogte en dan een maatlatje tegen het loopvlak houden en het wiel rondraaien.
Een loopvlak slingering van 1 mm ga je op hogere snelheid echt voelen.
Dit heb ik ervaren met goedkope banden en ook toen ik eens Michelins van stalen velgen had overgezet naar lichtmetalen velgen.
Als er twee oorzaken zijn (onrondheid Hankooks) en onrondheid door lang in zelfde stand belaste Michelins, dan ben je gemakkelijk geneigd de oorzaak elders in de wagen te zoeken.
Xantia Break HDi 140, bj. 2001, Euro 3
Een half miljoen km.
Dat klopt! De garage heeft er zelf ook nog een set Bridgestones op gezet. Daar heb ik zelf niet mee gereden, het schijnt geen oplossing te zijn geweest.
De Michelin set was inderdaad al ouder, maar het gedrag was precies hetzelfde. Je zou met een andere set ook iets ander gedrag verwachten.
Kunnen banden trillen bij acceleratie ook veroorzaken?
Een Xantia gaat wat zijdelings schudden bij acceleratie als de rijhoogte niet goed is ingesteld.
Maar uit je post denk ik trillingen te lezen, niet schudden.
Xantia Break HDi 140, bj. 2001, Euro 3
Een half miljoen km.
Klopt, het is meer trillen.
Ik blijf twijfelen tussen banden en aandrijfassen. Voor nu laat ik het even rusten en rijd ik door. Zodra mijn BX weer uit de winterstalling komt kan ik weer wat meer tijd aan de Xantia besteden.
Allen dank voor het advies. Ik laat het weten zodra (en hoe) ik het opgelost heb.