2 van de 2
 < Vorige 1 2
   
Sinds december 2024 een C6… wow en auw…
Doesbrand
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 7
Geregistreerd: 28-01-2025

- C6 (2005-2012) 3.0 V6 Benzine / LPG
Gepost: 21 februari 2025 11:32 PM
  [ # 16 ]

KM stand is nu (21.02.2025) 292.000 km.

Ik ben diep in de buidel aan het tasten om ‘m echt goed te krijgen, garage Bart Ebben in Malden heeft ‘m de afgelopen dagen voor de tweede keer in twee weken op bezoek gehad. Onregelmatige loop bij koude start, bonkig, onvolledige verbranding en storingsmelding “laat dit verhelpen” vergezeld van het oranje motorstoringslampje dat soms aan, soms uit was.
Blijkt veroorzaakt te worden door lekke pakking bij het inlaatspruitstuk, is nu verholpen, maar ik krijg de C6 pas terug als ze zeker weten dat het nu goed zit, ze gaan er nog een dagje mee rijden zelf. De uitleen-peugeot 208 waar ik nu mee rijd stuitert over de weg, ik zal blij zijn als ik de C6 terug krijg.

Intussen las ik in een andere thread het nodige over de combi V6 en LPG. Wat me opvalt is dat de brandstofmeter een beetje zn eigen gang gaat; de tank zit vol benzine, maar op een lange(re) rit op LPG ‘zakt’ de branstofmeter toch gestaag, en daalt ook de aangegeven actieradius op het info display. Eerst dacht ik dat dat zou komen doordat -ie op zowel benzine als LPG rijdt (dat had ik bij mijn Renault 16 weleens) maar als je benzine tankt kom je er achter dat er alleen een paar deciliters gebruikt zijn voor de startkilometers.
En als je dan de volgende dag weer start staat de brandstofmeter ineens weer helemaal op ‘vol’...
Iemand een idee hoe dat kan komen? En of het te verhelpen is? (Ach er is prima mee te leven hoor, maar het fascineert me wel…)

Profiel  
 
Doesbrand
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 7
Geregistreerd: 28-01-2025

- C6 (2005-2012) 3.0 V6 Benzine / LPG
Gepost: 21 februari 2025 11:44 PM
  [ # 17 ]

En nog een irritant dingetje: het centrale info display is zwak verlicht. In zonlicht niet of nauwelijks afleesbaar. Is dit slijtage, of is dat gewoon een ontwerpfout? Is het te verhelpen?

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3824
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 22 februari 2025 10:19 AM
  [ # 18 ]

Brandstofmeter: Moet je mee leren leven.
“Tegenwoordig” werkt de brandstofmeter niet alleen met een vlotter, maar wordt gewoon gerekend hoeveel de injectoren inspuiten en dat wordt gebruikt om de meterstand aan te passen.
Als je op LPG rijdt dan ziet de computer brandstof gebruikt worden en gaat de meter omlaag. Een in de zoveel tijd ( langer stilstaan, tanken etc) wordt de vergelijking gemaakt tussen de info uit de tank en de computer en dat wordt de meter bijgesteld.
De ECU weet niks van je gasinstallatie, dus in theorie zou dat wel te wijzigen zijn maar in de praktijk moet je dan in de ECU software gaan wijzigingen, en als dat al kon zou ik dat sterk afraden.

Centraal info display: Die zijn nog niet echt helder, dan was er in het begin van het nieuwe millennium nog niet. Ik heb ook het gevoel dat ze verouderen of dat de anti-reflectie coating z’n werk niet meer doet. Maar het kan ook zijn dat de helderheidsregeling niet werkt. Al geprobeerd?
De zon afschermen werkt het best. NIET schoonmaken met iets anders dan warm water en een doekje, de “coating” kan niet tegen schoonmaakproducten is mijn ervaring.
Misschien kun je een Ant-reflectie schermbeschermer van een 7 inch tablet proberen ?

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3445
Geregistreerd: 23-06-2006

- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Gepost: 22 februari 2025 01:08 PM
  [ # 19 ]

Heb je bij deze km stand nog geen olielekkage bij de kleppendeksels en de nokkenasbruggen?
Daar zijn deze motoren berucht om. Meestal begint dat bij ca 250k km.

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
JW
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2443
Geregistreerd: 18-12-2004

- C5 Aircross-Hybride
Gepost: 22 februari 2025 01:41 PM
  [ # 20 ]

En hoe zit het met de “groene monsters”, de nokkenasverstelventielen?
Wanneer zijn die voor het laatst vervangen?

Groet,
JW

GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor Idea

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27953
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 22 februari 2025 04:50 PM
  [ # 21 ]
JanSr schreef:

Heb je bij deze km stand nog geen olielekkage bij de kleppendeksels en de nokkenasbruggen?
Daar zijn deze motoren berucht om. Meestal begint dat bij ca 250k km.

Of dat is al gedaan als je geluk heb, anders kan je idd op paar dagen arbeid rekenen.

Profiel  
 
Doesbrand
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 7
Geregistreerd: 28-01-2025

- C6 (2005-2012) 3.0 V6 Benzine / LPG
Gepost: 25 februari 2025 10:51 PM
  [ # 22 ]

ha, dank voor de reacties.

Ik heb garage Bart Ebben gevraagd om een grondige analyse / nulmeting, beruchte plekken na te zien en mij volledig inzicht te geven in wat ze tegenkwamen. Ja, dat had ik natuurlijk voorafgaand aan de koop moeten doen = een aankoopkeuring, maar misschien had ik deze C6 dan laten staan… er is inmiddels al bijna de helft van de aanschafwaarde in reparaties gaan zitten, zie mijn eerdere berichten in deze thread. Reparatie #2 brahct ook een onbetrouwbare, bijna terminale radiatorfan aan het licht, die is preventief vervangen.  Olielekkage is niet geconstateerd, en de ‘groene monsters’ heb ik ook niks over gehoord. Terwijl deze garage echt wel weet waar de typische C6 plekken zitten, ze hebben er verschillende in onderhoud.
De pijn van het op niveau krijgen pak ik nu maar even. En zoals ze nu rijdt, na in totaal een dag of vijf in de garage te hebben vertoefd, is echt geweldig, soepel, soeverein, relaxed, en altijd leuk om nog even achterom te kijken als je ‘m ergens hebt geparkeerd.


Dat eigen leven van de brandstofmeter is door het antwoord van Citroensmgz nu afdoende verklaard.
De lichtsterkteregeling-knoppen rechts van het centrale info display werken wel, en vandaag kwam ik erachter dat wanneer ik de dagrij verlichting niet op automaat zet maar handmatig op ‘stadslicht’, dat het display dan helderder is. En die anti reflefctie coating ga ik zeker eens proberen.

Profiel  
 
 
2 van de 2
 < Vorige 1 2
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook