1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
Peilstok correct?
mexced
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 154
Geregistreerd: 16-05-2011

Gepost: 06 maart 2025 06:07 PM

Ik heb een vraag over de peilstok van de GSA. Als ik aan de auto werk, leg ik net achter de voorwielen onder de kokerbalken, rubberen stootblokken in de hoogste stand. Als ik de auto daarna in de rijstand zet rust de voorkant op deze blokken.
Nu is mij al een aantal keren opgevallen. Als ik deze stootblokken weg ga halen. En zet de auto daarna in de hoogste stand, dan staat de achterkant iets hoger dan de voorkant.

Wat mij dan opvalt, normaal hoorde ik de kleppen iets tikken (motorkap staat open). Maar als die dan in deze stand staat. Is er totaal geen kleppen geluid. Op een of andere manier in die stand lijkt het of de kleppen meer olie krijgen dan normaal. En de motor loopt dan nog mooier maar vooral stiller rond. Kan het zijn dat mijn peilstok niet klopt, of is het iets anders? Of hoort dit zo?

Mijn vraag is, kan iemand die ook een GSA heeft met een 1300 motor zijn peilstok meten van het einde t/m waar de houder (kunststof deel) begint. En deze lengte doorgeven.

 

Instagram

Profiel  
 
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10461
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 06 maart 2025 06:33 PM
  [ # 1 ]

De enige waterdichte manier is: olie verversen met de juiste hoeveelheid, nieuw filter, even laten lopen en dan kijken tot waar het op de peilstok komt als de auto horizontaal staat. Met de goede hoeveelheid zou het niet moeten uitmaken. Je moet immers ook bergop en bergaf kunnen rijden.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
Jeroen Simons
> 1400 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1407
Geregistreerd: 27-03-2011

- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
Gepost: 06 maart 2025 08:19 PM
  [ # 2 ]

Dus bergaf met de neus naar beneden rijdt je GSA het beste Wink

Het is ook een vraag of je een origineel filter hebt. Sommige oliefilters zijn groter (volume) dan origineel, wat eigenlijk een klein filtertje is. Theoretisch (??)  is het dan mogelijk dat het carter dan bij lopende motor minder olie bevat omdat er onder druk meer in het filter zit. Zet je de motor uit en peil je dan is de olie door de plaatsing van het filter bovenop de motor terug in het carter gelopen, dan prima peil dus. Zal vooral een issue kunnen zijn als het peil op/onder minimum is. Ik vraag me ook af of dit de kleppen kan doen tikken of doen zwijgen. Hoe kijken jullie (forumleden) naar deze logica?

Voor mij is de onzekerheid over het oliepeil tijdens het gebruik van een groot MANN filter mede de aanleiding geweest om een voorraadje originele Purfluxjes aan te leggen, voor de gemoedsrust van origineel Wink

Op je vraag over de peilstok. Ik heb een 1130 en een peilstok voor de olietemp van VDO met een temperatuur sensor. De originele om te peilen ligt in het reservewiel. Tip: GS GSA vereniging.

VrGrJ
Citroën, dat rijdt pas fijn
bye2

Profiel  
 
mexced
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 154
Geregistreerd: 16-05-2011

Gepost: 06 maart 2025 09:00 PM
  [ # 3 ]

Bedankt voor jullie antwoorden. Ik vermoed dat het kunststof gedeelte op de peilstok verschoven is.
Olie verversen is nog niet zo lang geleden gebeurt. En de olie zit in blikken (Millers Oil) welke geen peil raam hebben.

Bij olie verversen houdt ik daarom altijd de peilstok in de gaten. Ik ververs de olie om de 2 jaar, en gebruik de originele Purflux olie filter.

Is er iemand is die juiste afmeting door kan geven van de GSA olie peilstok?

Of is de olie peilstok van een 1220 motor hetzelfde als van de 1300?
Grote kans dat ik die nog heb liggen om te kunnen vergelijken.

Instagram

Profiel  
 
dirkvdmei
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1203
Geregistreerd: 11-08-2009

- GS/GSA Break Cottage
- Xsara Picasso 2.0 16v automaat
Gepost: 07 maart 2025 06:11 PM
  [ # 4 ]

@ Jeroen, De Mann filter W712/15 werd ook voor de eerste montage gebruikt, naast de Purflux LS450A.

De Purflux filter LS450A en de Mann filter W712/15 hebben een soort “terugslagklep” waardoor de olie niet terugstroomt in het carter.

Bij olieverversing ga ik als volgt te werk: Een paar gaatjes bovenin langs de rand van de filter prikken en daarna de olie aftappen. Als laatste de filter verwijderen. Hier zit dan geen olie meer in, dus je blok blijft schoon. De rubberring van de nieuwe filter insmeren met een beetje olie en handvast aandraaien. Carterstop voorzien van een nieuwe afdichtring. Daarna 4 liter olie toevoegen. De motor laten draaien totdat de auto in de rijstand staat. Dan is de filter ook volgepompt. Na een paar minuten olie peilen en bijvullen tot het maximum peil. Bij tussentijdse controle de wagen altijd in de rijstand.

Profiel  
 
dirkvdmei
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1203
Geregistreerd: 11-08-2009

- GS/GSA Break Cottage
- Xsara Picasso 2.0 16v automaat
Gepost: 07 maart 2025 06:23 PM
  [ # 5 ]

De afstand tussen het brede gedeelte van de rubber afdichtring van de peilstok tot het maximum peil is 39,5 cm. Het verschil tussen maximum peil en minimum peil is 0,5 liter.

Profiel  
 
mexced
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 154
Geregistreerd: 16-05-2011

Gepost: 07 maart 2025 11:45 PM
  [ # 6 ]

@ Dirk, bedankt voor het doorgeven peilstok maat. Ga het morgen checken. Wat een handige tip van het gaatje in de filter prikken.

Dirk ik begrijp uit jouw verhaal dat je dan checkt met een warme motor?

Ik checkte altijd de olie bij een koude motor? Zo heb ik het geleerd. Misschien dat daardoor de oliepeil controle niet helemaal klopt?

Nu las ik op net, een warme motor 10 minuten laten afkoelen en dan pas controleren. Geldt deze tijd ook voor de boxer motor?

Instagram

Profiel  
 
dirkvdmei
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1203
Geregistreerd: 11-08-2009

- GS/GSA Break Cottage
- Xsara Picasso 2.0 16v automaat
Gepost: 08 maart 2025 12:11 AM
  [ # 7 ]

Bij een gs-gsa heeft peilen bij koude motor geen zin. Dan is de wagen al enigszins of helemaal ingezakt en is je peil niet meer correct. Altijd olie peilen in de rijstand.

Profiel  
 
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10461
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 08 maart 2025 10:24 AM
  [ # 8 ]

De vering werkt niet op de motorolie hoor…..

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
JW
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2456
Geregistreerd: 18-12-2004

- C5 Aircross-Hybride
Gepost: 08 maart 2025 11:32 AM
  [ # 9 ]

Na het inzakken staat hij wellicht niet meer op de juiste wijze “horizontaal”, en dan kan de motorolie peiling incorrect zijn.

Groet,
JW

GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor Idea

Profiel  
 
dirkvdmei
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1203
Geregistreerd: 11-08-2009

- GS/GSA Break Cottage
- Xsara Picasso 2.0 16v automaat
Gepost: 08 maart 2025 01:19 PM
  [ # 10 ]

Dat bedoel ik dus.

Profiel  
 
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10461
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 08 maart 2025 02:34 PM
  [ # 11 ]

Ah, ok

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
dirkvdmei
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1203
Geregistreerd: 11-08-2009

- GS/GSA Break Cottage
- Xsara Picasso 2.0 16v automaat
Gepost: 08 maart 2025 04:54 PM
  [ # 12 ]
mexced schreef:

@ Dirk, bedankt voor het doorgeven peilstok maat. Ga het morgen checken. Wat een handige tip van het gaatje in de filter prikken.

Dirk ik begrijp uit jouw verhaal dat je dan checkt met een warme motor?

Ik checkte altijd de olie bij een koude motor? Zo heb ik het geleerd. Misschien dat daardoor de oliepeil controle niet helemaal klopt?

Nu las ik op net, een warme motor 10 minuten laten afkoelen en dan pas controleren. Geldt deze tijd ook voor de boxer motor?

 

Profiel  
 
dirkvdmei
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1203
Geregistreerd: 11-08-2009

- GS/GSA Break Cottage
- Xsara Picasso 2.0 16v automaat
Gepost: 08 maart 2025 04:58 PM
  [ # 13 ]

Een paar minuten wachten is voldoende. De olie is warm dermate dun, die is heel snel teruggestroomd in het carter.

Profiel  
 
mexced
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 154
Geregistreerd: 16-05-2011

Gepost: 08 maart 2025 06:10 PM
  [ # 14 ]

Als ik meet tussen de dikke rand tot aan de maximale peil, dat is 39 cm.

Dirk versta jij onder rijstand dat de auto, voor iets gezakt is?

Zodra ik uit de auto stap, zakt de auto aan de voorkant gelijk een klein stukje, en deze gaat iets omhoog zodra ik instap. Als ik de rijstand letterlijk zou nemen dan is de met een bestuurder er in.

 

Instagram

Profiel  
 
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10461
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 08 maart 2025 06:47 PM
  [ # 15 ]

Als je uitstapt gaat de auto iets hoger staan vanwege verminderd gewicht,  Dat corrigeert hij dan door iets te zakken.
Dan staat hij dus weer in de rijstand.
Het kan dus allebei. Of met jou in de auto of met jou ernaast. Maar dan niet te lang wachten.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook