1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
Wat kost een C5 per jaar
Max Laadvermogen
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11
Geregistreerd: 22-07-2005

Gepost: 08 maart 2025 05:06 PM

Ik ben me aan het oriënteren op een andere auto en de C5 van de tweede generatie - de X7 dus - heeft mijn interesse. Mijn voorkeur gaat uit naar een 2.0 benzine met een lage kilometerstand want ik wil LPG laten inbouwen. Ik rijd zo’n 20.000 kilometer per jaar. Natuurlijk wil ik er eentje met zweefbollen.
Kan iemand mij vertellen hoeveel geld ik moet reserveren voor het jaarlijkse onderhoud bij zo’n auto? En natuurlijk wil ik ook graag weten waarop ik moet letten bij aanschaf van zo’n auto. Ik heb al een paar dingen op het lijstje staan:
- veerpoten
- raammechanismen
- werkt de verwarming van de voorstoelen?
- werkt de airco

Ik hoop dat jullie mij een beetje de goede richting op kunnen helpen. Dank alvast.

Groetjes,

Max.

Profiel  
 
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10413
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 08 maart 2025 06:44 PM
  [ # 1 ]

Het is wel belangrijk of je het onderhoud zelf gaat doen of dat je het laat doen.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
Max Laadvermogen
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11
Geregistreerd: 22-07-2005

Gepost: 08 maart 2025 07:27 PM
  [ # 2 ]

Ik kan dat niet zelf hoor! Ik ben afhankelijk van de garage.

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3791
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 08 maart 2025 09:44 PM
  [ # 3 ]

Als je er zelf niet aan doet: Dan zo ik er zeker een kopen bij een garage die ook nog het onderhoud doet.
Als je er"zomaar” een koopt daarna na een garage gaat die nog goed is in C5 onderhoud ( en die zijn ook al zeldzamer aan het worden, want voor de Citroen dealer nauwelijks nog interessant, de goed daar gelaten), dan loop je het risico op verborgen gebreken die je zelf niet ziet. En die kunnen bij een C5 al snel kostbaar worden.
Eerst het onderhoud regelen, en dan de C5 lijkt me een goed plan.

Een 2 liter zijn nog we te vinden, maar weinig km’s, na 14-15 jaar ? Dat word een moeilijke, zeker onder de 100.000 km.
Echt goedkoop rijden wordt het niet want je moet die LPG installatie ook afschrijven op 100.000-150.000 km denk ik.

 

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
bibberkip
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 665
Geregistreerd: 10-09-2021

Gepost: 09 maart 2025 09:38 AM
  [ # 4 ]

Als je twijfelt om de te verwachten kosten van onderhoud, dan is het oude advies ook hier toepasselijk: koop een toyota .

ALI blabla en de 40 rovers?

Profiel  
 
Max Laadvermogen
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11
Geregistreerd: 22-07-2005

Gepost: 09 maart 2025 01:02 PM
  [ # 5 ]

Dank voor het nuttige inzicht. Een auto waar geen onderhoudshistorie bij zit, zou ik niet gauw kopen. Maar ik vraag me dan wel af wat de grote onderhoudsdingen bij een C5 zijn. Bij de reviews die ik lees kom ik twee soorten verhalen tegen: óf mensen zijn lyrisch óf ze hadden een auto waar alles stuk aan ging. Een middenweg lijkt niet mogelijk. Voor de LPG-tank reken ik zo: ik investeer zo’n 2.500 euro; die tank ik binnen twee jaar wel weer terug. Houd ik alleen een wat hogere wegenbelasting over.
En voor wat betreft die Toyota: ik hoef heus niet voor een dubbeltje op de eerste rang te zitten, maar ik hoef ook niet op een auto leeg te lopen…

Profiel  
 
bibberkip
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 665
Geregistreerd: 10-09-2021

Gepost: 09 maart 2025 01:16 PM
  [ # 6 ]

Toyota is een begrip als het gaat om kwaliteit , voor citroen geldt meestal het tegenover gestelde. Dus reken op ruime tegenvallers en zoek een echte garage die wéét wat een c5 doet en is.  Wil je minder of géén tegenvallers? Dan is een toyota een betere keuze. Tis niet anders.

ALI blabla en de 40 rovers?

Profiel  
 
Max Laadvermogen
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11
Geregistreerd: 22-07-2005

Gepost: 09 maart 2025 01:31 PM
  [ # 7 ]

Ik reed DS, BX, drie keer een Visa, Alfa’s, een Lancia, een BMW en momenteel loop ik leeg op een Mercedes. Ik ben dus wel wat gewend. Van die Benz werd vooraf gezegd dat hij 2.000 euro onderhoud per jaar zou kosten. Dat heb ik er wel voor over. Maar met die twee mille red ik het niet.
Die specialistische garage weet ik wel te vinden. Ik woon niet te ver bij Garage Oldenhage vandaan.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43341
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 09 maart 2025 02:16 PM
  [ # 8 ]

Het probleem van leeglopen op een moderne Mercedes ken ik. 6000 euro in 2 jaar tijd op een E-klasse met 125.000 km op de teller……. Die moest snel weg dus.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
Kornstra
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1156
Geregistreerd: 28-01-2007

- C5 2.0 16v Comfort
Gepost: 09 maart 2025 03:14 PM
  [ # 9 ]

2 jaar geleden een C5 2.0 van 2009 met 70.000 km gekocht.
Nu, 20k verder niet heel veel problemen gehad. Beide raammechanismes heb ik zelf vervangen, een probleem met de automatische hoogte instelling van de koplampen heb ik onder garantie bij de dealer laten doen. Voor de rest normaal onderhoud.

Nadeel van deze auto naast het hoge gewicht vind ik het hoge toerental in de hoogste versnelling, de motor schreeuwt om een 6-de versnelling. Ondanks dat rijden we Volgende maand gewoon weer naar Portugal voor een maand.

Met z’n vieren in je Eendje.

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3791
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 09 maart 2025 03:18 PM
  [ # 10 ]
Max Laadvermogen schreef:

Ik woon niet te ver bij Garage Oldenhage vandaan.

Dan heb je het antwoord al: Ga eens bij Oldenhage vragen of hij nog een goede C5 kent , of laat hem de auto eens zien voordat je hem koopt. Vraag hem ook eens of hij aan een C5 met LPG wil werken, dat wil ook niet iedereen. ( probleem met kastje en de muur: als er iets is met de gasinstallatie of de motor electronica wie doet de diagnose en lost het op ).

En als je 2000 een normaal budget vind voor onderhoud dan kom je al een eind, maar dan moet je geen gekke dingen tegen komen.
Zo’n 2 liter ( EW10A ) is op zich een heel betrouwbare motor, als je een handbak neemt dan zit je er bij 200.000 of eerder aan voor een nieuwe koppeling.
De vering is op zich heel betrouwbaar, maar lekke veerpoten na x00.000 km, dat is gewoon vervangen, en reken ook een set nieuwe bollen in je budget mee.
Bij de AL4 automaat moet je ook onderhoud doen, zeker na 10 jaar en ok met weinig km’s , maar ook daar is Oldenhage in thuis.

Succes,

P.S. Onlangs ook iemand gesproken met een “moderne Mercedes diesel” : Gechipt, en als gevolg iedere 6 maanden de NOX sensor vervangen,( moet je dus niet meer doen..)  en nog wat “kleine dingen…. na minder dan 2 jaar moest die dus ook weg….

 

 

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
Max Laadvermogen
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11
Geregistreerd: 22-07-2005

Gepost: 09 maart 2025 06:31 PM
  [ # 11 ]

Kijk! Dat zijn een boel nuttige tips. Dank daarvoor. Kan iemand toevallig vertellen hoeveel tpm een 2.0 maakt bij 100 km/u? Dan heb ik een beetje vergelijk.

Mijn Mercedes is een E-klasse van 2002. In die auto zit meer elektronica dan in een internationaal ruimtestation. Je krijgt nooit meer alles werkend aan zo’n auto. En dat stoort me mateloos. Maar hij rijdt altijd en dat doet hij heerlijk. Bij 100 km/u draait de V6 rond de 2.000 tpm.

Profiel  
 
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10413
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 09 maart 2025 08:43 PM
  [ # 12 ]

Echt waar? Mijn CLA van 2016 draait bij 120 1800rpm.
Maar in 14 jaar tijd is er natuurlijk veel veranderd op motorengebied.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3445
Geregistreerd: 23-06-2006

- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Gepost: 10 maart 2025 01:31 PM
  [ # 13 ]

De Xantia werd wel de Franse Toyota genoemd. Na vele C5’en heb ik de neiging om dat ook van de C5 te vinden.
Ik zie, dat je stoelverwarming belangrijk vind. Mijn ervaring is, dat die na ca 120k niet meer werken. Als je een warme kont wil, moet je een Volvo kopen.
Een zwak punt blijven de ADALS. Dat maak je bij elke C5 wel een keer mee. Meestal doe ik die klus zelf, maar laten doen kostte mij de laatste keer €250,- per kant.
De 2.0 16V is zo goed als onverwoestbaar. Alles wat daarna kwam is dramatisch.
Op de Aisin automaat wordt m.i. ten onrechte gekankerd. Als je die elke 100k laat spoelen gaat die langer mee dan de auto. Dat kon je vroeger van de ZF niet zeggen.
Aan gas zou ik nooit beginnen, zeker niet bij 20k per jaar. Er zijn nog maar weinig gasspecialisten over, reparaties zijn dan ook prijzig.
Mijn advies: Koop iets bij Oldenhage of Lijzenga en let op het aantal eigenaren.

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3791
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 10 maart 2025 01:44 PM
  [ # 14 ]

De TS wil een X7, de laatste C5: Die hebben geen adal’s maar een multi-link achteras. De rubbers van de ophangingen gaan niet eeuwig mee, maar de belangrijkste zijn relatief eenvoudig te vervangen.
Bij de 2.0 (EW10A in de X7)  kun je kiezen tussen een handbak of een AL4 automaat, nooit met Aisin geleverd voor de 2.0 benzine.

Als je gas wilt dan komt een THP niet aan de orde, en die 2 liter doen het goed op LPG voor zover ik weet. 
Of je bij 20.000 gas wilt/neemt is denk ik vooral een economische keuze. Een THP is sowieso een stuk zuiniger, maar dan zit je weer met extra onderhoud.

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3445
Geregistreerd: 23-06-2006

- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Gepost: 10 maart 2025 03:33 PM
  [ # 15 ]

Een AL4 is bij mijn weten een Aisin, benieuwd wat het anders zou zijn.
De X7 heeft geen ADALS, maar daar staat tegenover dat de voorvering het opgeeft door roest en vervolgens lekkage. Bij Citroen de eerste veercilinders met externe lekkage sinds 1954.
Per saldo ongeveer even kostbaar. Voor mij reden om geen X7 te willen, zolang dat nog kan.

Zie https://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/240486

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook