Totaal aantal Berichten: 7824
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Afgelopen week spotte ik op de CiFo-markt een leuke, fris ogende Xsara break. Tweede facelift, 1.6 TU zestienkleps blok, keurig in middenzilvergrijs.
Eén van mijn broers vroeg me enige tijd geleden al mee te denken over de aanschaf van een praktisch, betrouwbaar vervoersmiddel, en deze auto bracht die opdracht ineens naar boven. Dus proefritje gemaakt en technisch was het allemaal heel behoorlijk in orde, met uiteraard nog wel wat verbeterpunten, maar gezien de vraagprijs absoluut niet onoverkomelijk.
Zelf heb ik een Berlingo met deze motor gehad. Het hele PSA-platform uit die tijd, koets, onderstel en aandrijflijn, maakt in tijden van natte riemen en vastzittende zuigerveren sentimenten van zorgeloosheid en onwrikbare betrouwbaarheid los. Voor het geld hoef je het ook niet te laten overigens, dus hebben we sinds afgelopen weekend The Missing Link in de familie. Een break hadden we namelijk nog niet eerder. Wel vier coupé‘s: twee gele 1999’er 1.8 16V (waarvan ik de eerste om een boom gevouwen heb), een groene facelift 1.6 16V en een babyblauwe facelift 2.0 RFN 136 zestienklepper. En natuurlijk de facelift 2003 berline Exclusive met de 110pk HDi dieselbeul in het vooronder. Misschien wel de fijnste auto die ik ooit heb gehad.
Afijn, de Xsara is de iets donkerder variant zilvergrijs, heeft 193 duizend kilometer gelopen met NAP, en tienduizend kilometer geleden een verse koppeling gehad. Omdat ook de hele bediening van de koppeling vervangen is gaat die echt heel soepel. Verder staat ze op zo goed als nieuwe bandjes. Remmen eveneens nog ZGAN. Airco wordt lekker koud, cruise control werkt. Qua essentiële opties zitten we goed, dus. Er moet nog wel een radiootje met handsfree in.
Qua onderhoud eerst maar eens de remvloeistof ververst. Het pedaal was wat sponzig maar heeft na deze behandeling weer de lekkere PSA-stugheid die het hoort te hebben. En verder alles goed nagelopen, vooralsnog is alleen de stuurpomp een punt van aandacht. De druk lijkt af en toe weg te vallen, een vervangend exemplaar is onderweg. Ook zijn er in de machinekamer wat olielekkages met tot op heden onbekende oorsprong te zien. Ik heb het blok en de bak eerst maar eens lekker schoon gemaakt zodat ik kan zien waar het vandaan komt.
Uiteraard is ook het koelsysteem niet helemaal fris. De fan draait niet op halve snelheid (goh, waar heb ik dat eerder gehoord) en de koelwatertemperatuur blijft volgens de OBD op 81 graden hangen. Daar zijn een nieuwe Mahle thermostaat (opent op 89 graden) en twee nieuwe weerstanden (0,8 en 0,54 Ohm) voor besteld. En een sloot Febi G12+.
Maar al met al belooft dit een fijne metgezel te worden, waarmee mijn broer zijn gezin en een enorme berg spullen de komende paar jaar comfortabel en goedkoop kan vervoeren.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Nou, de teerling is geworpen. Het hele weekend gebruikt om te kijken wat er allemaal nodig is en zondagavond alles besteld via de Duitse Motointegrator. Werd woensdag rond het middaguur afgeleverd door UPS, keurig!
Het blok en de bak zijn na de schoonmaakactie helemaal schoon gebleven. Toegegeven, waar de carterpan nat was heb ik wat boutjes iets harder aangedraaid en hetzelfde geldt voor de oliefilterbehuizing. Ook de dop van het oliefilter leek niet helemaal droog. Maar na drie dagen rondrijden geen enkel spoor meer van lekkage.
Eerste klus: bakolie eruit, omdat er een aandrijfas uit moet. Dat was ik eigenlijk van plan omdat ik de keerringen van de bak van lekkage verdachtte, maar dat bleek dus niet het geval. Echter, omdat het motorblok met de hand heen en weer gewiegd kon worden wilde ik graag de onderste motorsteun voorzien van nieuwe rubbers. Alleen de Fransen kunnen een aluminium gietstuk bedenken waar ook de lange aandrijfas in gelagerd wordt. En dus moet die as eruit. Afijn, dat asje lag met niet al te veel moeite naast de auto en de steun kwam uiteindelijk ook zonder veel protesteren los. Vandaag eens kijken of iemand in de buurt het nieuwe rubber erin wil persen.
De online bestelde stuurpomp (voor 15 euro, van een sloper, in 2021 uit een Xsara geplukt, destijds voor 5 tientjes aangeboden maar dus vier jaar op de plank gelegen en nu in de ramsj) ziet er keurig uit en gaat vandaag gemonteerd worden.
Toegegeven, de geest is gewillig maar het lichaam niet meer persé zonder klachten na al dat gekruip over een kale garagevloer
Toch is het dankbaar werk om een auto uit deze leeftijds- en prijscategorie weer netjes en lekker rijdend te maken!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Na meer dan 50 jaar onder auto’s herken ik wat je zegt: leg een stuk dik karton op de grond ! dat vangt de eerste klap wel op, want een deken of zo, die vliegt alle kanten op en karton wat vuil wordt, gewoon vervangen.
ALI blabla en de 40 rovers?

De dagbesteding gister begon met het vervangen van de stuurpomp. Dat stelt met de multiriem verwijderd niet zoveel voor, drie boutjes en je tilt het ding van z’n plek. Er zit wel wat speling op de as van de vervangende pomp, meer dan het item wat oorspronkelijk op de auto zat. Dat is niet ideaal natuurlijk, maar ik ga kijken wat er gebeurt. Door de retourslang uit het vaatje los te maken en in een lege fles te steken, en vervolgens de opening van de retour in het vaatje te pluggen heb ik de hele stuurbekrachtiging geflusht met verse dexron II.
Daarna heb ik het koelsysteem geleegd en gespoeld. De kvs zelf was nogal troebelig roze en met name uit het expansievat kwam best wel wat grijs gruis. Via de kachelslangen het blok goed kunnen spoelen en de mix van water en koelvloeistof was ook hier een soort troebel roze/grijs. Afijn, nieuwe Mahle thermostaat geplaatst, van het originele item uit 2004 (nooit vervangen dus), waren de rubbers half vergaan en verdwenen. Vervolgens gevuld met verse G12+ en alvast een stukje ‘koud’ ontlucht. Als weldra alles in elkaar zit mag de motor met de trechter op het expansievat rustig warm draaien.
Ook gister: het nieuwe rubber is door een kennis van mijn garagemaat in de motorsteun geperst. Het originele rubber is iets anders van vorm, maar heeft vooral een kunststof buitenkant. Het rubber gietstuk was voor een deel al losgekomen van die buitenkant. Dat nieuwe rubber gaat een groot verschil maken. Zodadelijk ga ik de steun en de as weer terugplaatsen, dan kan daarna weer de voorgeschreven hoeveelheid olie in de versnellingsbak. Als het allemaal meezit vervang ik ook de bovenste steunen nog.
Verder staat er nog een rondje bougies en een brandstoffilter op de planning vandaag, en plaats ik een nieuwe Gates multiriem. De oliewissel wacht ik nog even mee tot ergens in mei/juni, dan gaat dat mooi gelijk op met de apk-keuring.
bibberkip schreef:..een stuk dik karton op de grond ! dat vangt de eerste klap wel op..
Ik vind deze heel erg bruikbaar: https://www.action.com/nl-nl/p/2555411/multifunctionele-matten/
Goedkoop genoeg om ze af en toe te vervangen voor een nieuw setje. Neem ze ook graag mee naar de sloop als kniemat of om onder een auto te kruipen. Maar dan moet je ze wel gebruiken
Nu maar eens m’n vieze kluskloffie aan en dan aan de slag!