Totaal aantal Berichten: 6180
- C1 1.0 Collection
- Overig Toyota Auris Hybrid Touring Sports
Ik heb tot volle tevredenheid een Auris 2 TS uit 2014 aangeschaft, met iets meer dan 183.000 kilometer op de teller.
Ik heb hiervoor talloze andere auto’s gehad, over het algemeen Europese merken en een enkele Mazda.
Nadat mijn laatste auto, Duits premium, me echt te kostbaar werd in het onderhoud ben ik bij mezelf te rade gegaan. Wil ik weer zoiets (Duits) premium, of mag het ook een klasse “minder’ maar dan wel betrouwbaar? En wát dan, vooral? Dus na een hele zoektocht via Honda, VW en zelfs de nieuwe Chinese EV merken bij Toyota uitgekomen. Ik had een bepaald budget, voor hetgeen ik óf kon private leasen óf zelf kon kopen en dat laatste is het dus geworden. De Auris 2 TS vond ik er altijd al kek uitzien en de hybride techniek spreekt me aan. Dus maar een lijstje met wensen gemaakt en daar voldeed mijn uiteindelijke keuze aan, die alles wat ik wenste heeft behalve stoelverwarming. Ik wilde per sé onder de 200.000 kilometer kopen en dan wordt de spoeling tegen het budget wat dun, dus enige concessies moesten er wel gedaan worden. Concessies, want de andere die ik gedaan heb was het accepteren dat de auto uit de parallel import komt. Mijn auto is in 2017 van eerste eigenaar af geïmporteerd. Origineel is de auto in België op kenteken gesteld.
Afijn, dit exemplaar dus gevonden. Afspraak gemaakt, de auto bekeken, proefgereden en uiteindelijk dus gekocht. Komend uit een BMW zijn sommige zaken nogal wennen, maar qua “klasse” doet de Toyota niets onder voor de BMW. Alles zit erop, en zelfs nog meer ook, en het rijdt ook absoluut prima. Het enige wat ik een klein beetje mis is het geweldige geluid van 6 cylinders die even vol de sporen krijgen. Maar ook dat zal wel slijten. Inmiddels heb ik er ruim 1100 kilometer opzitten met de Toyota en die zijn heel erg goed bevallen. Wat dingetjes zijn er ook: er zat een hitteschild los boven de einddemper en de rem rechtsvoor loopt niet helemaal vrij. Vast dingetjes die makkelijk opgelost kunnen worden. Verder lijkt het onderhoud op peil, al denk ik niet dat de verkopende garage de volle 180.000 kilometerbeurt heeft uitgevoerd. Het hybride systeem is voor het laatst in 2022 getest door een dealer en ik heb geen redenen om aan te nemen dat daar iets aan mankeert. Voor normaal onderhoud zal de auto in principe naar een universele (en door mij 100% vertrouwde) garage gaan, tenzij er heel erg belangrijke redenen zijn om liever naar de dealer te gaan.
Inmiddels Android Auto toegevoegd aan de originele Touch2 radio, en een extra USB aansluiting in de middenconcole om dat spul bedraad te kunnen verbinden met oem look. Ik heb bij Strikwerda deze telefoonhouder besteld en daarmee voldoet de auto aan mijn wensen qua In Car Entertainment. Voorlopig zal ik me uitstekend met deze auto gaan vermaken, daar ben ik van overtuigd.
De kleur is Dark Steel Metallic, iets waar je natuurlijk weinig over te zeggen hebt als je een gebruikte auto koopt, maar dit vind ik wel een erg fraaie kleur. Het lijkt zwart maar er zit een heel diepdonker groen in bij bepaald licht, erg fraai. Zo fraai dat ik zelfs een paint correctie overweeg, om de auto er helemaal strak uit te laten zien. Want uiteraard heeft hij wat gebruikssporen, dat is vrijwel niet te voorkomen en al helemaal niet bj zo’n donkere lakkleur.

- C1 1.0 Collection
En een nieuw speeltje aangeschaft: de C-reader Elite T, een diagnostic tool dat zo’n beetje alles kan wat Techstream (dealersoftware) ook kan. Bijvoorbeeld de staat van het hybridesysteem bepalen, nieuwe sleutels inleren, nieuwe TPCM inleren. Allemaal zaken die weleens voorkomen en dan een rit naar de dealer vergen. Verder kan het ding alle controles uitvoeren, modules testen en zelfs coderen (werkt bi-directioneel). Ik zal later mijn ervaringen met het apparaatje posten maar vooralsnog ziet het er goed uit.

- C1 1.0 Collection
Hier nog wat beelden van het geupgradede ICE gebeuren.
Systeem in rust. De telefoonhouder doet het boven verwachting goed. Blijft heel stabiel zitten, ook met telefoon in de houder. En dat voor 9,95.
Opstarten, Android Auto start automatisch.
Systeem in werking. Standaard met de navigatie van je keuze, Waze in dit geval, en in het split-screen een snelkoppeling naar je veelgebruikte app(s).
En de extra USB oplossing tbv wired gebruik van Android Auto. Bijvoorbeeld als je muziek afspeelt gaat dat met een wired connectie met betere kwaliteit, daarnaast wordt de telefoon opgeladen. De linker is de extra, de rechter de af-fabriek USB aansluiting. Overigens hoort daar eigenlijk een klepje op, maar da’s ‘kwijt’.
Welkom bij de club van saaie automobielrijders.
Ik heb de mijne sinds begin van dit jaar. Het is er een uit 2015 in de kleur Barcelona red. Eerste eigenaar en door één dealer onderhouden.
Wim,
Disciplus Simplex
Ook hier ervaring met zo’n saaie auto. Wij rijden er al 220.000 km in en de km stand is 245.000. Dus net ingereden. Nauwelijks kosten aan gehad en het blijft een zuinige en comfortabele wagen.

- C1 1.0 Collection
Saai?!
(En dan is de tweede auto des huizes een Toycitrogeot CAy107go )