Gelezen: POSTCARDS (1) - La France des trentes glorieuses en cartes postales
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 11812

- Xantia TD SX
Gepost: 26 maart 2025 10:59 PM

Ondergedompeld in: POSTCARDS (1) - La France des trentes glorieuses en cartes postales

Daar zit je dan, tijdens de natte winterdagen bij de kachel. Met een warm drankje in de hand eindelijk de tijd om te dromen over klassiekers. Vanwege het druilerige weer ben je al tijden geen interessante auto’s tegengekomen, maar gelukkig is daar het boekje POSTCARDS van Erik Verhaest alias M. Carpedi. Het boek werd voor ons gelezen door medeforumer MiGS.

Dit staat vol met ansichtkaarten uit de jaren ’50 ’60 en ’70, met het symbool van nieuwverworven vrijheid er pontificaal op: de auto.
Nu wordt een dergelijk boekje vaak weggezet als “leuk voor de koffietafel” en ik kan niet ontkennen dat me dat ook door het hoofd schoot. Me nog niet bewust van de reis die ik zou gaan maken begon ik te bladeren en te lezen. Nou, je kunt je volledig kunt verliezen in deze verzameling! Het is veel meer dan een prentenboekje om terloops door te bladeren.

Wat opvalt is de over het algemeen goede kwaliteit van de foto’s en de in drie talen toegevoegde begeleidende tekst bij iedere prent. De tekst geeft voldoende informatie over de omgeving en de types en laat daarbij veel ruimte voor eigen ontdekkingen.

Al bladerend verdween ik in het eerste konijnenhol, of moet ik zeggen eendenkooi: Hoeveel oer-eenden komen er langs in het boek? Dat zijn toch vaak de meest sfeervolle foto’s: in zwart-wit, met de Eend op de 125mm banden, met zelfmoorddeuren, ribbelkap en canvas kofferdeksel. Best veel plaatjes worden ermee opgeleukt!

Het tweede konijnenhol was de jaren ’70, het einde van de glorieuze opbouwperiode, het decennium waarin men de heilige koe in een ander daglicht begon te zien. Toch zijn er met enig zoekwerk toch best wat foto’s die uit die periode moeten zijn, gezien de introductie van de modellen die erop staan.

De volgende obsessie werden de QR-codes, dat is echt fantastisch. Bij de meeste foto’s is de locatie en standpunt van de fotograaf opgezocht die je zo makkelijk kunt bezoeken via Google Maps. Uren kijkplezier erbij: wat is er allemaal wel en niet veranderd? Je leert bovendien mooie stukjes van het land kennen. Zo was de onderlopende weg naar Mont St. Michel mij bekend, er is er óók een naar het Île de Noirmoutier. Een bezoek waard als je richting Nantes gaat.

Al met al vind ik dit boekje een echte aanrader, het combineert geschiedenis met bruikbare kunst en geografie.

PostCARds (1) door M. Carpedi is een uitgave van Citrovisie, telt 160 pagina’s, kost €23,95 en is voorzien van tekst in Nederlands, Engels en Frans. Het boek is hier te bestellen.

Tekst: MiGS, foto’s: Citrovisie, streetview-foto Google Streetview

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  

© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook