Vanmiddag dacht ik even snel de startmotor te vervangen. Heb dat al vaker gedaan, om de uitwisseling mogelijk te maken wilde ik de veerbol verwijderen. Ontlastschroef op de hd-regelaar behoorlijk stuk open gedraaid om systeem drukloos te maken, maar er blijft druk staan op de veercilinders. Veerbol dus muurvast. Het hoogteregelhandeltje op en neer doen helpt niet, ontlastschroef durf ik niet nog erder uit te draaien. wie heeft er een tip?
Edit: Hele middag aan het prutsen geweest, stel ik dit bericht op, loop ik weer naar mijn garage: zit de bol los! Geduld hebben helpt, drukloos worden kan dus een paar uur duren….
XM 2.0i Ambiance, 1991, dagelijkse auto, afgebrand
2CV6, 1982, restauratie klaar, verkocht!
ID20, 1970, hopelijk eeuwigdurend rijdend project. Dagelijkse auto, wil nooit meer iets anders

Totaal aantal Berichten: 828
- ID/DS DS 20 Pallas BVH
Met de ontlastschroef maak je het primaire systeem drukloos, oftewel de buffer voor het hele systeem (druk op in de voorraadbol). Als er nog druk op staat en je draait vervolgens de ontlastschroef los, hoor je een sissend geluid en heeft verder los draaien geen zin. Uit mijn hoofd een kwart slagje.
Wanneer je veercilinders en hoogteregelaars goed zijn, sluiten ze af en gebruiken ze geen druk. Maar het veersysteem staat dan nog op druk.
Met het hendeltje van de hoogteregeling helemaal naar beneden zouden de veercilinders leeg moeten lopen en de wagen zakken.