

































Totaal aantal Berichten: 15716
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
6 t/m 9 juni 2025 - Panhard in Doorn
Meer dan 100 Panhards verwacht voor bomvol internationaal clubweekend
Het is alweer bijna zeven jaar geleden dat de internationale Panhard
gemeenschap neerstreek op de Veluwe. Vanuit de vier windstreken
kwamen liefhebbers van het eigenwijze Franse merk naar Landgoed
Zonheuvel in Doorn. Het Rassemblement International Panhard et
Levassor, kortweg RIPL. De jaarlijkse hoogmis voor Panhardisten. Dit
jaar keren ze er terug. Opnieuw in Doorn, een vertrouwde plek, de
bekende opzet en toch een heel ander programma. Nieuwe plaatsen om
te ontdekken, culturele en autofiele activiteiten voor het hele gezin.
Dat is hoe Panhardmensen graag hun weekend samen doorbrengen.
Het in 1967 ter ziele gegane Franse automerk Panhard was een van de
pioniers in de automobielwereld. Al in 1891 bouwt Panhard et Levassor,
als eerste ter wereld, een auto in serieproductie. In de jaren die daarop
volgen ontwikkelt het merk zich tot een vooraanstaand fabrikant van
hoogwaardige en luxe automobielen. De geruisloze techniek van de in
licentie verbeterde Knight-schuivenmotoren is een van de innovaties
waarop Panhard zijn reputatie bouwt. Maar wie kent er niet de
Panhard-stang? Een eenvoudige doch geniale vinding die ook nu nog
door veel merken wordt toegepast om onwillige achterassen in het
gareel te houden.
Na de oorlog wordt het een ander verhaal. De Franse regering heeft
wederopbouw in het vizier. De industrie en met name de autoproductie
worden sterk gerationaliseerd. Panhard weet als een van de weinige
luxe-merken te overleven door volledig te breken met het verleden. Het
merk rijst op uit de as van de wereldbrand met de bescheiden
tweecilinder Dyna X. Nog altijd even innovatief, spitst het merk zich
toe op lichtgewicht aluminium techniek en kleine, zuinige motoren.
Met relatief succes. De bijzondere techniek doet het goed in de
autosport en geeft Panhard opnieuw een zekere status. De concurrentie
in het segment is echter moordend en in de laten jaren zestig mondt de
samenwerking met grote broer Citroën uit in het uiteindelijke
opdoeken van Panhard als autofabrikant.
Niet iedereen zal een Panhard herkennen op straat, maar wie een
beetje Francofiel is kent zeker het karakteristieke geluid van de na-
oorlogse tweecilinders. Vaak verward met de 2CV en derivaten van
concurrent Citroën, door sommigen zelfs onterecht verweten een
tweetakt te zijn, de echte connaisseur houdt van het verhaal dat er
schuil gaat achter het merk. De underdog die vanuit een geslagen
positie terugkwam. Opkrabbelde, bleef vechten, maar uiteindelijk
moest strijden met ongelijke middelen. Nog altijd bestaat er een trouwe
groep volgelingen van het merk. Nationale clubs die ook over de
grenzen nauw samenwerken om de resterende exemplaren van dit
bijzondere merk op de weg te houden. Het Rassemblement
International Panhard et Levassor is ieder jaar opnieuw een
hoogtepunt op de internationale agenda. Dit jaar valt andermaal de
beurt aan de Nederlandse club, om in het Pinksterweekeinde een
uitdagend programma voor ruim honderd equipes uit binnen- en
buitenland te organiseren. Zij zijn er klaar voor, dus denkt u in juni,
‘hé, wat rijdt daar nu?’, dan zijn het waarschijnlijk Panhards!
RIPL2025 6 t/m 9 juni 2025 Landgoed Zonheuvel, Doorn, Nederland
Meer informatie en reserveringen via http://www.ripl2025.nl