Zoals bekend, heb ik sinds een paar weken een GTi uit 1987. Vanaf het begin al had ie last van schokken bij 2000-3000 tpm. Nadat alle ouwe benzine en vuil zijn weggestookt door V-power en ik er de goede verdelerkap op het geschroefd, is het al bijna weg.
Maar, vooral bij lage snelheden en weinig toeren heeft ie er nog steeds een beetje last van.
Garage Jansen in Breda zag mijn GTi en zei meteen “oh die schokken allemaal, ligt aan de computer/luchtmassameter”.
Nu aan jullie de vraag: zijn er mensen met zo’n ouwe GTi (dus met Bosch Jetronic), die dit probleempje ook hebben?
Verder loopt ie niet zo mooi regelmatig stationair en heeft ie een ontzettend ochtendhumeur.
Fotootje:
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Mischien domme vraag maar heb je er ook al nieuwe bougietjes in gestopt?
De Jetronic is een zeer betrouwbaare injectie.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Hm nieuwe bougietjes kan ik nog proberen natuurlijk!
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Altijd bij de basis beginnen zeg ik dan. Veel mensen (ook garages) gaan oeverloos aan de injectie kloten terwijl bijvoorbeeld er al die tijd een kabel kaal is of bougies vervuild…Kleppen stellen is er ook zo een. Heeft men een broetje dood aan en dan maar de injectie iets rijker…
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Kijk eens of je bougiekabels nog goed zijn. Als die blootliggen loopt het ook voor geen meter bij lage toeren.
It’s nice to be important but it is more important to be nice.
http://www.explosionsandboobs.com/
Doneer, zo blijven we braaien!
Totaal aantal Berichten: 423
Geregistreerd: 03-10-2004
- Xsara Break 1.6i 16v Différence II
- (Grand) C4 Picasso 1.8 16v Ambiance
Mijn 16 TRi (uit 1987) heeft dezelfde Bosch multipoint injectie systeem..
en ja, ik heb hier ook last van. In de eerste 2 versnellingen gebruik ik echt continu het koppelingspedaal er een beetje bij als ik langzaam moet rijden, omdat hij anders heel erg schokt. In de 3e versnelling schokt hij ook lichtelijk rond de 2000 toeren.
Vooral langzaam rijden (files etc.) is daarom niet echt leuk. Maar ja het is ook niet voor langzaam rijden bedoeld
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Zo’n luchtwegings sensor, zijn die heel duur? In de SM zit dat met een vacuum sensor… ingewikkeld maar onverslijtbaar!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004
- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
Re: GTi uit 1987… fijn injectiedinges of niet?
Harm schreef:...Verder loopt ie niet zo mooi regelmatig stationair en heeft ie een ontzettend ochtendhumeur.
Inderdaad lopen de oudere GTI’s met LE3 jetronic niet mooi rond stationair en zijn ze wat schokkerig bij file-rijden. Maar tussen 2000 en 3000 toeren hoort ze gewoon goed te lopen. En van een ochtendhumeurtje hebben ze ook wel last, in de vorm van rauw lopen. De startmotor had altijd wel enkele seconden nodig om de motor aan te laten slaan. Maar problematisch is dit verder nooit geweest. Ik denk dat je er mee moet leren leven, ze zijn er niets minder betrouwbaar om, en dat schokkerige werd destijds ook beschreven bij nieuwe testexemplaren die werden bereden door journalisten.
Motorfietsen hebben ook nogal eens last van onregelmatig lopen als ze met injectie zijn uitgerust. Schijnt er bij te horen… Maar ik heb verder enorm genoten van mijn GTI, ik mis haar af en toe nog wel eens…
Hm dus ik hoef eigenlijk niet te proberen het helemaal weg te krijgen? Best hoor, ik noem het wel weer karakter
Ik ga nog wel even proberen of ie ‘s ochtends sneller start met startkabels erop, als een nieuwe accu al wat helpt is dat meegenomen natuurlijk..
Maar inderdaad, hij is er niet minder betrouwbaar om, starten doet ie wel
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004
- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
Och, met starten is ze wat sloom, ik denk dat dat iets te maken heeft met de brandstof die nog door het injectie systeem verwerkt moet worden… Het kan ook geen kwaad om na het aanzetten van het contact voor het starten even te wachten met daadwerkelijk te starten, zeg maar een seconde of 3, zodat de brandstofpomp (die hoor je even zoemen) even kan draaien en de electronica zich kan instellen.
Ik laat ‘m inderdaad altijd eerst even brandstof pompen, daar kan ‘t niet aan liggen. Deze heeft nog zo’n pomp die niet automatisch afslaat, ik moet dus maar gokken wanneer ie op druk is
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Na twee seconden is ie wel op druk. Dat regelt een mechanisch klepje, dus na twee seconden kan je gaan starten.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
ik had er ook last van bij mijn gti (das dan wel bosch)
nieuwe bougies (+ kabels) did the trick
motor is echt heerlijk soepel geworden nu.
Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX
Totaal aantal Berichten: 423
Geregistreerd: 03-10-2004
- Xsara Break 1.6i 16v Différence II
- (Grand) C4 Picasso 1.8 16v Ambiance
Ik heb daarentegen echt totaal geen last met starten..
Ze start altijd direct in 1 keer
Sinds ik een andere startmotor heb start mijn bx perfect. En dat schokkerige hebben ze allemaal, maar nu moet ik zeggen sinds ik me kat verwijderd heb dit een stuk minder is. En een ochtendhumeur heeft die van mij ook… moet je gewoon lekker rustig aan optrekken enz.
Mijn GTi start ook wel in een keer hoor, alleen wel een vrij lange keer