2 van de 3
 < Vorige 1 2 3 Volgende > 
   
welke accu voor DS / ID?
Untitled
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 118
Geregistreerd: 17-08-2004

- CX 25 Prestige
Gepost: 01 december 2004 02:33 PM
  [ # 16 ]

Ik was voor mijn BX Diesel voor een Wilco Royale 74Ah accu 65 euro ex. btw kwijt bij mijn specialist, een kleine 80 euro dus.

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25672
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 02 december 2004 12:00 PM
  [ # 17 ]

Welk type heb je nou gekocht?
Cool

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
superpetur
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 914
Geregistreerd: 16-01-2004

Gepost: 02 december 2004 09:36 PM
  [ # 18 ]

Nou, die accu kan nog wel ff wachten in mijn geval. Ten eerste goede een verhipte blauwe envelop roet in het eten, ten tweede startte de dame gisteren zeer vlot, na 4 dagen stilstand. Eigenlijk zou ik een flinke rit moeten maken, maar…...  gezien alle problemen van de afgelopen tijd gewoon geen tijd/zin gehad.
Gisteren nog eens even alle topics van mezelf over de bollen dorlopen, de werkplaatshandboeken eens opengeslagen en eens nagedacht over de hydrauliek. Heb inderdaad een tijd geleden de fout gemaakt om het systeem wel te vullen, maar de dop noet op het voorraadvat te schroeven. Heel dom. Echter, kan dat oorzaak zijn lucht in het systeem als je dame start? Lijkt mij van niet, maar goed.
Ook weer gelezen dat onze vriend Joris op een clubcursusdag eens heeft gesleuteld aan de drukleiding vanuit de HD pomp. Dus ik gisteren die ook nog even uitgeprobeerd. Die zat op zich vast, maar kon ik nog wel makkelijk een tikje strakker zetten. En sindsdien geen druppel meer gevloeid aan die kant op het blok. Het slechte schakelen door lucht in het systeem is volgens de werkplatshandboeken ook simpel op te lossen…... door lekker veel versnellingen in te schakelen…... Yeah, right…..
Helaas, wel gezien dat de rechterschijrem weer eens onder de olie zat. Geen wonder dat de dame dan niet zo strak remt.
Tsja, na het gesleutel van gisteren vandaag de dame uit de garage gereden. Voorbereiden op de grote dag van de ouwe Sint morgen. En wat had de dame deze keer bedacht? Juist, wel starten, maar niet doorlopen. Gloeiende gloeiende….... Evil or Very Mad  Evil or Very Mad
Kap omhoog, alle zaken met de zaklanp erbij bekeken, alle injectiestekkers aangedrukt, en daarna nog eens geprobeerd. Starten en lopen….....  Probleem met de dame is dat ze na de start nooit lekker oppakt en doordraait zoals een gewone injectie motor hoort te doen. Na het aanslaan moet ik eigenlijk altijd goed luisteren, en op tijd een beetje gas geven tot 1500 toeren, en daarna het gas rustig loslaten. Dan komt de motor bij ongeveer 1200 tpm wel in een rustige loop terecht. Echter, verbazingwekkend voor mezelf, ik heb nu ik denk wel 10x gestart, zonder dat de accu me in de steek heeft gelaten. Wat betreft het niet starten, das duidelijk. ondanks een verzuipbeveiliging, toch teveel brandstof ingespoten, het gebruiken van het gaspedaal had die eerste keren ook geheel geen effect.
Maar toen de dame eenmaal liep (en wat een damp komt er dan uit zo’n 2300 blok, het lijkt wel een stoomboot), gelijk maar even gereden. De eerste keer in het donker, met beslaande ramen enzo…..  Weer een echte sensatie. Schakelen weer eens geprobeerd, gaat soms wel goed, soms ook helemaal niet. Het ontkoppelen gebeurt slecht is mijn idee. Asl het wel goed gaat, is het duidelijk hoorbaar aan het toerental, als het niet goed gaat ook….. dan zakt het toerental gewoon veel te langzaam. Ontkoppelt ze wel goed, dan zakt het toerental vrij snel en kun je inderdaad vloeiend opschakelen en verder rijden, en dat is een genot.
Daarna de dame op de parkeerplaats gezet, achteruit, akn ik morgen vooruit weg rijden. De garage heeft een andere Sinterklaas nodig voor stalling van zijn koets, dus mijn dame slaapt weer een nachtje in pyama op straat.
Dus, ik had eens tijd om de garage vloer te onderzoeken….. affijn, het is groen en….... moet ik echt verder gaan?.......  aan de linkerkant van de dame, waar ik alles lekvrij acht, lagen nu twee vlekken, verse LHM…...  En net gisteren ook het systeem nog wat bijgevuld ook…...
Nah, de rest lezen jullie wellicht morgen of zaterdag. eens zien of de oude dame nog wat indruk kan maken op zo’n ouwe z…..

MVG Peter

DS 23 ie Pallas 1973   Thuis zit ik slechter….
Wat is Citroën sleutelen toch formidabel!

Profiel  
 
superpetur
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 914
Geregistreerd: 16-01-2004

Gepost: 03 december 2004 08:44 PM
  [ # 19 ]

Zoals beloofd, het verlag van de rit van de dame op leeftijd met de ouwe z… sinterklaas.  In het donker op pad gegaan, en omdat ik niet gewend ben aan de verlichtingshendels, lekker zitten pielen met de stengesl. Gevolg: bijna het kanaal ingedoken omdat ik alle verlichting uit kreeg. Gelukkig op tijd ook weer aan, en gezien dat er allen met grootlicht aan wat te zien valt. En, veel belangrijker voor de APK, het glimwormpje dat grootlichtverklikker heet werd ook blauw…. maar niet enthousiast…..
Daarna dame opsieren als trouwauto, Sint en Pieten laden, en rijden maar! Sensatie viel hun ten deel, dat comfort kende men nog niet (die willen nooit weer iets anders). Ik hoop dat de foto te plaatsen is van de aankomst op het schoolplein. Tussen de middag Sint en Pieten rondgetoerd op weg naar de zieke kids. Dat vond madammeke wat minder. 5 minuten stationair laten staan draaien levert dan toch onwillig gedrag op. Echt lekker rijden is er dan niet meer bij, net alsof er naar het gaspedaal niet wordt geluisterd door de injectie. Gevolg is hortend en stotend rijgedrag.
Overige problemen waren de richtingaanwijzers (maar dat is een kwestie van de moeite nemen om de contacten schoon te maken) en de achteruitversnelling. Tot twee keer toe die ingeschakeld, zonder dat er iets gebeurde. Dan maar eerst in 1, en dan weer in de achteruit. Maar wel apart. Schakelen verder redelijk, nog niet elke vlekkeloos, inderdaad niet ontkoppelen naar mijn idee. Maar goed, ik heb weer eens lekker kunnen rijden, en ik begin het steeds leuker te vinden! De olielekkage bij de HD pomp is toch de leiding denk ik. Na een ochtendje rijden is het blok nog schoon onder de pomp, alleen de leiding voelde nog wat nattig. Om die nog strakker te trekken zie ik nog niet echt zitten, maar wie weet.
Conclusie voor mezelf, vaker rijden met de DS, en de dingen die niet goed werken gaan reparen binnenkort. Razz Razz

DS 23 ie Pallas 1973   Thuis zit ik slechter….
Wat is Citroën sleutelen toch formidabel!

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25672
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 06 december 2004 11:12 AM
  [ # 20 ]

Petur,
dat statiuonair probleem komt omdat je mengsel stationair te rijk is. Daardooor worden je bougies vet!
Kan allerlei oorzaken hebben maar je kan de grijze potmeter op je computer eerst een of twee clickjes tegen de clock in draaien! dan weer proefrijden.
suc6 Cool

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
superpetur
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 914
Geregistreerd: 16-01-2004

Gepost: 06 december 2004 11:21 PM
  [ # 21 ]

Bedankt Joris,

Ik zal voor ik dat ga doen wel even een markering op die potmeter en de computerzetten ofzo, zodat ik weet hoe de zaak zat voordat ik eraan ben gaan klooien….. :elctro
Ik hoop er deze week aan toe te komen (weet niet wanneer, moet nog wat met kerstbomen doen en wat cursussen geven, of anders mot met de baas…)

Ik zal laten weten hier hoe het afloopt, want ik weet welhaast zeker dat er iets niet goed zit. Kan namelijk heel best zijn dat met deze oplossing ook de sensor op het luchtfilterhuis weer in ere hersteld kan gaan worden….

MVG, Peter

DS 23 ie Pallas 1973   Thuis zit ik slechter….
Wat is Citroën sleutelen toch formidabel!

Profiel  
 
superpetur
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 914
Geregistreerd: 16-01-2004

Gepost: 03 januari 2005 02:02 PM
  [ # 22 ]

Zo, na een onderbreking van 4 weken, weer eens met de laatste tip van Joris aan de gang gegaan.
Eerste de afdekplaat van de computermodule (voor de bijrijder) verwijderd, de grijze potmeter een volebaar klikje tegen de klok in gedraaid, contactsleutel 2x omgedraaid (doe ik nromaal 3x, maar goed) en na enig zagen kwam de dame tot leven, en deze keer zonder met het gaspedaal te spelen bleef ze doorlopen.
Omdat het blok nog koud was, duurde het even voordat de dame omhoog kwam, maar dat ging ook goed. In de achteruit, wederom een sissend geluid (wat dat is nog steeds geen idee), garage uit en op de oprit gezet. Kappie omhoog, en de sensor op het luchtfilter aangesloten. Teon liep de dame ineens harder, maar wel “zagend”, niet echt mooi rond, zoals zonder sensor. Echter, de HD pomp slaat ook om de 6 seconden even aan, en dat heeft natuurlijk ook z’n invloed op het toerental!. Motor uitgezet, potmeter nog en klikje verder teruggedraaid, sensor op luchtfilter gezet, en wederom gestart. Liep in één keer, en redelijk mooi rond. Hoe warmer de dame wordt, hoe meer er een ploppend geluid uit de uitlaat komt, maar na eenrondje van 300 meter kan je daar weinig over zeggen. Het rondje rijden ging redelijk, onder de motorkap piept er wel iets, maar schakelen ging zonder het anders “normale” gestuiter, hoewle dat bij koude motor altijd beter ging dan met een warme….
Gezien het fraaie zonnetje, zo maar even een groter rondje rijden…

MVG, Peter

DS 23 ie Pallas 1973   Thuis zit ik slechter….
Wat is Citroën sleutelen toch formidabel!

Profiel  
 
superpetur
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 914
Geregistreerd: 16-01-2004

Gepost: 03 januari 2005 02:49 PM
  [ # 23 ]

Het grote rondje zit erop. Het voordeel is: een heel rustige motorloop, bij gas los laten geen verschijnselen meer van een zich in brandstof verslikkend motorblok. Schakelen blijft lastig, heb toch het idee dat ontkoppelen niet altijd gaat zoals zou moeten.
Helaas, het plezier was van korte duur. Na de dame op de oprit gezet te hebben, en een koffiestop te hebben gemaakt, de inmiddels opgewarmde dame gestart. Met sensor aan luchtfilter (ter nadere info). Sarten ging prima, maar lopen…. voor geen meter, niet echt lekker rond, de dame stond er bij te schudden, dat was aan de carroserrie ook te zien. Loskoppelen sensor gaf wel een mooie motorloop op, maar da’s nog steeds niet zoals het hoort. Kortom, de potmeter maar weer een klikje terug gezet naar de uitgangspositie, en dan kijk ik van de week nog wel een keertje of ze dan wel goed koud wil starten. Lukt dat met de aangekoppelde sensor niet, dan zal er wel ergens anders iets niet goed zitten, maar dan lezen jullie het hier wel weer.

MVG, Peter

DS 23 ie Pallas 1973   Thuis zit ik slechter….
Wat is Citroën sleutelen toch formidabel!

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25672
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 03 januari 2005 03:12 PM
  [ # 24 ]

OK… Peter, kijk eens hoeveel clikjes je de ene kant op en hoeveel je de andere kant op kan draaien?
Rolling Eyes

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
superpetur
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 914
Geregistreerd: 16-01-2004

Gepost: 03 januari 2005 03:46 PM
  [ # 25 ]

Hoi Joris,

Vanaf zoals het nu staat:
17 klikjes tegen de klok in
3/4 klikjes met de klok mee.

En, alleen met warme motor loopt de dame dus niet echt mooi rond met aangekoppelde sensor als ie nog een klikje verder tegen de klok in wordt gedraaid.
Mijn specialist heeft inderijd wel geprobeerd de zaak met aangekoppelde sensor mooi rond aan de loop te krijgen (zonder aan de potmeter te draaien neem ik aan), maar dat volgens hem onmogelijk. Na mijn experiment van vandaag kan ik het daar nog niet mee eens zijn, maar goed. Meest bizarre is echter dat de vorige specialist van de vorige eigenaar het ding heeft afgeleverd zoals het nu is, dus ook met die losgekoppelde sensor. Da’s inmiddels ook meer dan 3 jaar geleden. Echter, wat me bij het rijden opgevallen is, is dat met nog een klikje verder, en bij nog niet goed opgewarmde motor, de motor beter reageerde op het gaspedaal, en een veel minder nerveuze indruk maakte. Nu was het niet nodig om steeds van toerental te wisselen, nu bleef de zaak goed lopen met een vaste pedaalstand. Dat was in de voorgaande situatie niet het geval, zowel koud als warm.
Enig “probleem” is dus warme stationair stand, die hang net op wel of niet afslaan.

MVG, Peter

DS 23 ie Pallas 1973   Thuis zit ik slechter….
Wat is Citroën sleutelen toch formidabel!

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25672
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 03 januari 2005 04:21 PM
  [ # 26 ]

ok hij hoort eigenlijk in het midden te staan. ( ongeveer)

Zet hem zo dat de motor mooi rond loopt met warme motor (kwartiertje rijden) en de sensor erop. De koudstart sensor ( boven op) losgekoppeld (voor de zekerheid) . Dat is dus de stand dat ie mooi wegrijdt en lekker accelereert. eventueel nog een klickje verder tegen de klok in.

Nu kan je je stationair toerental afstellen met de luchtschroef op je inlaat.

Schroef ook even de gasklep stand sensor open( motor uit)(zwart kastje op je gasklep - alleen de vier schroefjes op de hoeken, niet de afstel schroefjes) en kijk of de stationair micro switch dicht valt.
Je kan dit ook meten met een weerstands meter
op de buitenste twee pennetjes van de sensor. Stationiar( gas los) is 0 weerstand, een heeeeel klein beetje gas= weerstand oneindig.

Had je de andere temp sensor al eens gemeten bij koude en warme motor? Deze is de tempsensor die in een slang zit(dacht ik). die niet voor de koudstart is…

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25672
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 03 januari 2005 04:29 PM
  [ # 27 ]

volgens de manual in de downloads sectie is het sensor 15. die in de waterslang zit voor de axuiliairy air unit!
Cool

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
superpetur
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 914
Geregistreerd: 16-01-2004

Gepost: 03 januari 2005 04:35 PM
  [ # 28 ]

Hoi joris,

Eens zien of ik daar vandaag nog aan toe kan komen…
Verdraaien van die potmeter, alleen zonder cotact of kan dat ook bij draaiende motor?
Ik vrees als de potmeter netjes in het midden staat, er helemaal niks meer gebeurt in het vooronder….

MVG, Peter

DS 23 ie Pallas 1973   Thuis zit ik slechter….
Wat is Citroën sleutelen toch formidabel!

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25672
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 03 januari 2005 05:06 PM
  [ # 29 ]

Kan als de motor loopt.
In het midden is ook geen wet.

Stapje voor stapje verdraaien!

In de manual bladzijde 25 plaatje 37. daar zit je tweede sensor!

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
superpetur
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 914
Geregistreerd: 16-01-2004

Gepost: 03 januari 2005 09:59 PM
  [ # 30 ]

Hoi joris,

Dat zat er ondanks het goede weer niet meer in…. had ik dit vanochtend maar geweten…..  Had ik de zaak na het rijden gelijk veranderd…..
En aangezien er nog 2 weken apk op zit, zou het prettig zijn als de zaak voor die tijd naar mijn idee goed geregeld is…
Twee vragen voor jou Joris..
Eerste, als de dikke luchtschreof helemaal dicht gedraaid zit, loopt er geen extra lucht naar binnen, wat is het effect daarvan?
Tweede vraag, wat regelt die potmeter op de rekenmodule eigenlijk? Gewoon het mengsel volgens 20 min of meer standaard waren, die mbv luchtschreof e.d wat aangepast kunnen worden?

MVG, Peter

DS 23 ie Pallas 1973   Thuis zit ik slechter….
Wat is Citroën sleutelen toch formidabel!

Profiel  
 
 
2 van de 3
 < Vorige 1 2 3 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook