











































Totaal aantal Berichten: 25672
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Die potmeter regelt de tijd dat de injector open is, dus hoeveel benzine er in gespoten wordt afhankelijk van de benzine druk. Dit cicuit werkt alleen als je stationair staat. De ECU weet dat je stationair staat door de microswitch in je gasklep sensor. Boven stationair luistert de ecu naar de MPS om het mengsel te bepalen. De inspuittijd wordt verder beinvloedt door de tempsensoren.
Die potmeter heeft Klickjes om er voor te zorgen dat hij niet verloopt door trillingen.
met de grote luchtschroef regel je lucht bij om het mengsel juist te krijgen. meer benzine moet meer lucht bij. regel je dat goed dan gaat het toerental omhoog! ( stationair).
Bij jou is de luchtschroef helemaal dicht. Ergens krijgt de auto dus lucht vandaan. Vaak is de Auxiliairy luchtklep kapot en sluit zich niet als het koelwater warm wordt….
loopt ie eigenlijk op gas? Het is een halfautomaat toch? dan moet er ook een schroef zitten voor verlaagd toerental dat door de rem wordt geregeld. Snap je het nog?
ops:
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Hoi Joris,
Eerst alle luchtslangen nog eens goed bekeken. Van twee slangen maar een stukje afgehaald, die waren behoorlijk ingeschuerd en getaped en afgekneld met tie-ripies, maar je trok ze zo van hun aansluiting af. Ging om de luchtslang naar de stelschroef, en de slang naar de druksensor, nummer 14 uit het schema van 1.3 (spi 80).
De slangen gingen er met grote moeite op, maar goed, het zaakje zit zo goed vast .
Verder alle slangklemmen rondom de rubbers tussen spruitstuk en inlaatkanalen waar nodig strakker gedraaid. Zelfde gedaan met de slang tussen luchtfilter en spruitstuk.
Daarna gestart, ging weer als vanouds…. dwz, met aangelsoten sensor toch een tikje gas bij, maar mooi rond lopen niet echt. Bij het opwarmen van de motor draaide het zaakje niet hoe langer hoe slechter. Sensor maar weer los gehaald, even stukje gereden, temperatuurmeter in het midden, dus dat zat wel goed. Tijdens het rijden even gestopt, weer verder gereden, niks veranderd.
Thuis maar eens gepield met de stelschroef en aangesloten sensor. Blijkt dat ik de stelschroef nog wel een drietal volledige slagen in kan draaien…..
Hoe verder ik indraai, hoe lager het toerental wordt, en andersom ging ook goed.
Starten met warme motor in één keer, en mooi rond lopen.
Rest mij de volgende vraag. Wat moet nu de geode afstel uitgangspositie zijn? Stelschroef helemaal dicht, en daar de potmeter op aanpassen, of de stelschroef helemaal open en daar de potmater bij aanpassen of de stelschroef aanpassen op “een leuke stand” van de potmeter?
Overigens, het loskoppelen van de extra injecteur voor de koude start maakt bij de warme motor geen verschil in toerental, Zo te zien sluit die dus netjes af wanneer dat moet op dit moment.
DE auxiliairy luchtklep heb ook ergens zien zitten, erg ver weggestopt…. geen idee hoe ik daar “even” snel bij kan komen….
Wat ik nog niet heb gedaan is de gasklep microschakelaar bekijken, dan wel de weerstand ervan meten. Kan dat bij draaiende motor?
Verder draait mijn dame op benzine, en het is inderdaad een half-automaat die niet al te best ontkoppelt af en toe. Bij gas loslaten gebeurt er dan dus niks, moet je eerst de rem aanspreken. Overigens grijpt de koppeling af en toe wat te snel aan, zal ook wel met elkaar te maken hebben vrees ik.
Echter, eerst maar eens de afstelling van de motor in orde hebben, dan komt de rest daarna wel.
En het slechte nieuws… ik weet nu waarom een Pallas van die mooie beschermstrips heeft….. kun je je beter klem rijden in de ops: garagedeur
ops:
Kortom, er zit weer wat extra werk aan….
MVG, Peter
DS 23 ie Pallas 1973 Thuis zit ik slechter….
Wat is Citroën sleutelen toch formidabel!
doet die koude startinjecteur het wel als ie het moet doen??
maw: spuit ie wel in als de moter koud is??
je stelt de moter af als ie koud is en vervolgens staat ie te schaken als als de moter warm is.
ik heb dergelijke situaties ook ondervonden !! mijn eerste gedachte was (en nog steeds) eerst de moter afstellen als ie warm is de rest komt later wel….............. als je hem/haar dus uitzet met een goede warm lopende moter en hij/zij wil de volgende dag niet starten (of slecht stationair lopen)
dan moet je het elders zoeken het zij: de sensors/extra luchtschuif en/of koude start injecteur
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Hoi,
Bij een vorige test in het voorjaar (zie andere topic problemen oplossen) heb ik de injecteur helemaal uitgebouwd, en toen kwam er een mooie straal benzine uit bij het starten. Dus volgens mij doet die het wel goed.
Zal ik me met een beetje mazzel deze week eens richten op afstellen bij warme motor. Heb nog 2 weken voordat de APK verloopt, en dan moet ze voor langere tijd op stal helaas….
MVG, en bedankt voor deze informatie, Peter
DS 23 ie Pallas 1973 Thuis zit ik slechter….
Wat is Citroën sleutelen toch formidabel!
Frank Selen schreef:Citroen VOYAGER
Model: 2.5 TURBODIESEL
Bouwjaar: 92 tot:ALTERNATIEF VOAC: 57219
VOAC:
VMF: 56633
ALTERNATIEFVMF:
Ja, doe maar een Citroen Voyager..![]()
gr frank
Past deze accu in een DS21ie?
Type: 57219
Afmetingen 278x175x190x190
bv:
http://www.advitek.nl/stroom/accu-auto/vmf-57219-c2-12v-72ah20h-onderhoudsvrije-auto.html
Mijn DS—> http://www.mijnalbum.nl/Album=7MAOESVD












































Totaal aantal Berichten: 25672
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Ja ik denk het wel.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
















Totaal aantal Berichten: 1533
Geregistreerd: 26-06-2006
- Traction Avant 11BL
- ID/DS 23IE Pallas mech
- (Grand) C4 Picasso 1.8 Ambiance
ik denk dat ie te groot is, te lang:
DIN 57219: 278x175x190x190
de standaard DS accu, DIN 56049 L x B x H = 266 x 174 x 200/225
Mijn Bosch silverline accu: DIN 57 261x175x220
http://aep-ehv.nl/media/AEP/images/artikel/570 413 063.jpg
Du pain, du vin et… Citroën!
Citroen-forum.nl: ...omdat je Citroën nooit af is!












































Totaal aantal Berichten: 25672
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
maar je hebt meestal wel een beetje ruimte in het rekje…
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>














































Totaal aantal Berichten: 43352
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Dat is niet meer dan 15 mm in de lengte
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste












































Totaal aantal Berichten: 25672
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
dan past het dus.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>





















Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Dikke polen, kunnen nog verkeerd om zitten?