Zoals de titel al zegt: Mijn GTi zakt achter iets in als je remt. Nu weet ik dat de remmen hun druk uit de veerbollen halen (ofzoiets? toch?), maar bij mijn vorige BX was dat helemaal niet te merken.
Wil dat inzakken iets zeggen? versleten veerbollen? versleten voorraadbol (de hoogteregelaar tikt wel te vaak)? iets anders?
Groeten, Harm
Ik had hetzelfde bij mijn DS. Wanneer is stil stond en de rem indrukte, zakte de achterkant in. Twee nieuwe veerbollen, en het probleem is opgelost!
C5 HDi 110pk Break Ligne Prestige Automaat 293.000km + DS21 Pallas 1968
Totaal aantal Berichten: 5830
Geregistreerd: 27-07-2003
- ID/DS D-Super
ik zeg: lekke remcilinder
Oh nou de remcilinder is denk ik een van de laatste onderdelen die ik nog niet gezien heb van binnen en buiten… waar zit zo’n ding? bij de rem in de buurt?
Totaal aantal Berichten: 25574
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Ja vrijwel direct achter je rempedaal!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Enne hoe kan ik zien of het ding lek is? stroomt er ergens LHM uit?
Harm schreef:Enne hoe kan ik zien of het ding lek is? stroomt er ergens LHM uit?
Er zit een retourleiding op de remservo.
Maarre, iets inzakken bij stevig remmen is normaal bij de BX. Dat heeft met de wielophangingconstructie te maken en zorgt ervoor dat de BX niet naar voren duikt. In feite dus een stukje veiligheid.
Maar stel dat ‘t die remcilinder is:
-wat is een remcilinder?
-waar moet ik letten op plassen LHM?
Mijn vorige BX zakte helemaal niet in bij het remmen, in deze valt ‘t me op. Het rempedaal heeft ook een soort terugslag (een soort klik als je erop trapt) trouwens, maar goed.. hij is dan ook van 1987.
Misschien dat ik sowieso maar eens aan nieuwe bollen moet gaan denken
mijn bx doet dat ook hoor dus ik neem aan dat dat normaal is
Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX
Harm schreef:Maar stel dat ‘t die remcilinder is:
-wat is een remcilinder?
-waar moet ik letten op plassen LHM?Mijn vorige BX zakte helemaal niet in bij het remmen, in deze valt ‘t me op. Het rempedaal heeft ook een soort terugslag (een soort klik als je erop trapt) trouwens, maar goed.. hij is dan ook van 1987.
Misschien dat ik sowieso maar eens aan nieuwe bollen moet gaan denken
De BX heeft geen remcilinder zoals ‘gewone’ auto’s maar een remservo. Deze remservo zit meteen achter het rempedaal gemonteerd in de motorruimte. Als de remservo lekt, dan heeft ie een grotere LHM retour of hij lekt in de voetenruimte in de auto. Dit zou je dan moeten kunnen ruiken danwel voelen rondom het rempedaal. Overigens zou dan ook het LHM-peil moeten zakken.
Er zijn twee verschillende type remservo’s voor de BX en afhankelijk van het type en de conditie van het hydraulisch systeem krijg je een reactie van de remmen en de auto. In principe hoort de BX dus bij stevig remmen iets te zakken aan de achterkant en zeker niet aan de voorkant.
Beschrijving van de remservo kun je overigens op mijn site vinden in de downloadsectie bij technische info.
Effe een heeeeel oud draadje uit de mottenballen halen
Wat wist ik in 2004 nog maar weinig van BXen zeg…
De GTi heeft nog steeds een soort terugslag in het rempedaal, en zakt achter erg snel in.
Nou heb ik een andere remservo liggen, maar hoeveel werk is het om die erin te knutselen?
Harm schreef:Effe een heeeeel oud draadje uit de mottenballen halen
Wat wist ik in 2004 nog maar weinig van BXen zeg…
De GTi heeft nog steeds een soort terugslag in het rempedaal, en zakt achter erg snel in.
Nou heb ik een andere remservo liggen, maar hoeveel werk is het om die erin te knutselen?
Ok, het zíjn maar 2 schroefjes… maar een heleboel wartels die gelukkig allemaal lekker makkelijk bereikbaar zijn - not. Ik heb ze tot nu toe alleen gedemonteerd en weet dat ik heel blij was dat ik de kniptang erin mocht rossen….
Ich bin ein Breaker
Ik heb het bij een deauville (ruimte zat) in een uurtje gedaan, terwijl ik nog nul ervaring had met het hydraulisch systeem.
Ik raad je wel aan ff een aantal nieuwe rubbertjes te halen, dan heb je wat meer zekerheid dat de zaak niet gaat lekken.
Met een klein steeksleuteltje zijn de wartels idd wel ff wat pielen, maar met wat geduld kom je er best.
Gorgelt u ook al met LHM?
Totaal aantal Berichten: 27890
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Harm schreef:
De GTi heeft nog steeds een soort terugslag in het rempedaal, en zakt achter erg snel in.
Is dat niet beetje BX eigen die terugslag in het pedaal?
Achter inzakken is ook niet raar voor een BX?
Nou nee… mijn diesel deed ‘t niet, en alle andere bxen waar ik in heb gereden ook niet.
Totaal aantal Berichten: 27890
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Dan zou ik moeten voelen wat je precies bedoeld als het echt anders is als bij andere