banshee777 schreef:Geweldig guys, bedankt. Deze draad beantwoord helemaal de vraag die ik al had over olie! Want in het boekie van de XM staat eerst 10W40 en dan 15W40, en ik wist al niet wat ik er nu in moest gooien.
Maar, is dat spul ook mengbaar? Stel er zit nu een heleboel 15W40 in en ik gooi er 10W40 bij, gaat dat goed? :
NIET gemengd erin gooien, das hartstikke slecht voor je motor, als je een dunnere olie wil bijv. 10 w 40 dan moet je hem eerst ffe leeg laten lekken en dan de 10 w 40 erin gooien.
De olie in mijn ZX moet ververst worden, ik zit te denken om het zelf te doen, waarom zou ik dik €10 per liter (of meer?) bij de garage betalen.
Aangezien ik dit nooit zelf gedaan heb, even een paar “Domme” vragen ops:
Het olie aftappugje weet ik wel te vinden, aftappen met warme motor schijnt beter te zijn omdat de olie dan dunner is.
Het olie filter, kan dat er zo af met de hand en moet ik het dan het nieuwe filter ook weer handvast aandraaien :
Zorg er wel voor dat je olie warm is en niet kokend heet ! Je zal, hoe je het ook wendt of keert, met je vingers aan de olie komen en als die echt heet is voelt dat niet zo fijn.
Olie van een graadje of 40 voelt echter weer zaaaaaaaaaaaaaaaaaaaalig aan je handen ops:
Schijt aan originaliteit.
Lelijke Eend schreef:Zorg er wel voor dat je olie warm is en niet kokend heet ! Je zal, hoe je het ook wendt of keert, met je vingers aan de olie komen en als die echt heet is voelt dat niet zo fijn.
Olie van een graadje of 40 voelt echter weer zaaaaaaaaaaaaaaaaaaaalig aan je handen ops:
inderdaad lek glad, en met dit weer onder de auto liggen, is het echt lekker, warme olie
je oliefilter zal niet zo makkelijk met de hand los te halen zijn, daar heb je meerdere soorten “tangen” voor die zo bij auttomaterialen zaak kunt halen voor weining
wat je nodig heb is
-nieuw ringetje voor de plug
-oliefilter
-olie (duhhh) 5 liter
-afwasbak voor opvangen olie (2 euro bij de blokker)
-en je gereedschap met die oliefiltertang
C4 Catus 110 All Black
Ex: AX GT 1.4, BX TGI 1.6, ZX 16v
Alles wat je hoort…......
oja, doe het niet in een drukke straat, politie vindt het niet zo fijn als je het op straat doet
C4 Catus 110 All Black
Ex: AX GT 1.4, BX TGI 1.6, ZX 16v
Alles wat je hoort…......
Tang ? Voor een oud oliefilter ? Gewoon een schroevendraaier er doorheen rammen !
Maar mijn filter kreeg ik met de hand los
Schijt aan originaliteit.
tang, klem, hoe je het wilt noemen
ieder zijn eigen manier,
maar ik heb eigenlijk al geen ruimte voor die klem/tang, laat staan om er een schroevedraaier erdoor heen te rammen en bij mij gaan die filters er echt op vast zitten, toch doe er een beetje olie op de rubberen ring
C4 Catus 110 All Black
Ex: AX GT 1.4, BX TGI 1.6, ZX 16v
Alles wat je hoort…......
Totaal aantal Berichten: 2329
Geregistreerd: 13-11-2003
- C5 V6 Exclusive BVM5
Ach, de laatste keer dat ik olie verversde was met Shell Helix 5W40 in de V6, ik had een paar flesjes gekregen en had nog een litertje of 5 nodig…....Jaja, er gaat 6,5 liter in een XM V6
Weer wat eigenzinnigs: Saab 9-5 3.0t uit 2002
Thanx voor de tips, ik ga bij de Makro zo een 5 liter can van Castrol olie kopen, schijnt erg goed te zijn :
De olie-tang verkopen ze daar ook heb ik vorige week gezien.
Gelukkig heb je met een 1.4 motor in een ZX een zee van ruimte om de motor heen, en er gaat maar 3,5 liter olie in.
ZX-Cruiser schreef:Castrol heb ik iid ook goeie dingen over gelezen, zit ook in een handige can dacht ik.
Yep, ik heb net zo een handige Castrol can gekocht, deze is makkelijk te openen/sluiten (kliksysteem) en door de opening kun je makkelijk gieten.
Ik heb een can van 4,5L gekocht van Castrol GTX Magnatec 10W-40 voor € 32 en een oliefilter sleutel voor € 5, nu nog een Purflux filter en ik kan de olie gaan verversen , nou maar hopen dat dat goed gaat, heb er nu 15W40 inzitten
Ik twijvelde even of ik niet de “Castrol GTX High Mileage 15W-40” moest nemen, schijnt speciaal voor motoren met meer dan 100.000km op de teller te zijn. Op de website van Castrol zeggen ze:
Castrol GTX High Mileage is een SAE 15W-40, minerale motorolie speciaal geformuleerd voor motoren met meer dan 100.000 km. Het speciale additievenpakket helpt de levensduur van uw motor verlengen. Castrol GTX High Mileage wordt hoofdzakelijk aanbevolen voor benzinemotoren. Castrol GTX High Mileage bevat speciaal ontwikkelde additieven om de elasticiteit van de motorafdichtingen te bewaren
Olie verversen is gelukt vandaag, heb bij de dealer voor €8 een Purflux filter en afdichtings-ringetje gehaald. Olie filter zat iets vast, moest met de sleutel losgemaakt worden.
Ik heb alleen iets teveel olie erin gegooid, ongeveer 0,5cm boven het max streepje, is dit erg :
Klopt het dat het olie aftap plugje niet heel erg vast moet :
Plugje draai je makkelijk stuk dat is zeker.
Het is raadzaam om nooit je olie nivo boven de max uit te laten komen omdat de druk dan te hoog kan worden met gevolgen voor je keerringen en afdichtringen die her en der in je motor zitten.
BMW E46 320d Touring
Ex BX 16v, Ex AX GTI
ZX-Cruiser schreef:Total Quartz 7000 10W40, aanbevolen door citroen himself.
5L can bij elke Total te halen, kost iets van 45 euro. Maar is tenminste goede olie!
ik heb hier in de buurt alle total’s die ik weet, afgelopen maar allleen 1 literflessen, heb een mailtej gesturdt waar ze die 5 literflessen halen, kijken of ze reageren
C4 Catus 110 All Black
Ex: AX GT 1.4, BX TGI 1.6, ZX 16v
Alles wat je hoort…......
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004
- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
Re: wat voor olie
harry schreef:Handjes schreef:harry schreef:heb altijd 5w40 van shell maar die hebben ze hier allleen in liter flessen a 12 euro per stuk (even snel uitrekenen, kathing$$$$),
dus wil gewoon een 5 liter fles maar wel van een goede kwaliteitjaja, 5w40 is te dun, maar mijn auto rijd er heel lekker op, en het smeer lekker snel,
Waar is ‘hier’? Als je een tankstation bedoelt: daar kun je ook beter geen olie kopen.
5W40 is niet te dun. xW40 is namelijk voorgeschreven voor de ZX. De ‘x’ maakt daarbij niet zo veel uit, dat is namelijk de viscositeit bij koude motor. W40 is de viscositeit bij warme motor.
Het merk olie zegt niet zo veel, kijk naar de kwaliteitscode. Sx, waar bij ‘x’ een letter uit het alfabet is (van SD tot SK of zo). Kies voor minimaal SG/SH.dat van die viscositeit wist ik al maar de rest is nuttige informatie
alleen bij die kwaliteitscode moet die “x” een letter van het alfabet zijn(hoe hoger in het alfabet, hoe beter) maar waar is dat SD tot SK voorof lees ik het verkeerdt
Nog een opmerking over dunne vs dikke olie: dunne olie is niet altijd even positief! Want hoe dunner de olie, hoe dunner de oliefilm op diverse onderdelen. Kan bij een koude start in de winter wel handig zijn, maar in principe houden motoren wel van een lekker dikke laag olie. Het beste is dus om je gewoon aan de specificaties van Citroen te houden en niet dunnere olie toe te gaan passen, zeker niet als de motor al wat kilometertjes achter de kiezen heeft!! Op dat moment is de motor al enigszins ingesleten (versleten klinkt zo negatief! ) en zal een relatief dikke olie de boel juist lekker doorsmeren! Sterker nog, ik heb wel eens gehoord dat oudere motoren juist ineens flink olie gingen verbruiken nadat er een dunnere olie in de carter werd gegoten!
Een dunnere olie dan voorgeschreven is heeft eigenlijk alleen maar een voordeel bij de koude start (makkelijker starten), verder niet.
Volgens het boekje en de vraagbaak moet er in mijn ZX dus 10W40 in, de specialist gooit er altijd 15W40 in :
Nu heb ik er 10W40 ingegooid (zie eerder bericht in deze topic), en heb het gevoel alsof de koude start beter is en de motor soepeler loopt.
Kan dit of lijkt het alleen maar zo :