2 van de 3
 < Vorige 1 2 3 Volgende > 
   
wat voor olie
gti_styling84
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1352
Geregistreerd: 13-09-2004

Gepost: 06 december 2004 12:02 PM
  [ # 16 ]
banshee777 schreef:

Geweldig guys, bedankt. Deze draad beantwoord helemaal de vraag die ik al had over olie! Want in het boekie van de XM staat eerst 10W40 en dan 15W40, en ik wist al niet wat ik er nu in moest gooien.

Maar, is dat spul ook mengbaar? Stel er zit nu een heleboel 15W40 in en ik gooi er 10W40 bij, gaat dat goed?  Confused:

NIET gemengd erin gooien, das hartstikke slecht voor je motor, als je een dunnere olie wil bijv. 10 w 40 dan moet je hem eerst ffe leeg laten lekken en dan de 10 w 40 erin gooien.

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12522
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 07 december 2004 04:16 AM
  [ # 17 ]

De olie in mijn ZX moet ververst worden, ik zit te denken om het zelf te doen, waarom zou ik dik €10 per liter (of meer?) bij de garage betalen.

Aangezien ik dit nooit zelf gedaan heb, even een paar “Domme” vragen Surprisedops:

Het olie aftappugje weet ik wel te vinden, aftappen met warme motor schijnt beter te zijn omdat de olie dan dunner is.
Het olie filter, kan dat er zo af met de hand en moet ik het dan het nieuwe filter ook weer handvast aandraaien Confused:

Profiel  
 
Lelijke Eend
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9801
Geregistreerd: 29-07-2003

Gepost: 07 december 2004 11:47 AM
  [ # 18 ]

Zorg er wel voor dat je olie warm is en niet kokend heet ! Je zal, hoe je het ook wendt of keert, met je vingers aan de olie komen en als die echt heet is voelt dat niet zo fijn.

Olie van een graadje of 40 voelt echter weer zaaaaaaaaaaaaaaaaaaaalig aan je handen Laughing Surprisedops:

Schijt aan originaliteit.

Profiel  
 
harry
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 444
Geregistreerd: 21-11-2003

Gepost: 07 december 2004 03:49 PM
  [ # 19 ]
Lelijke Eend schreef:

Zorg er wel voor dat je olie warm is en niet kokend heet ! Je zal, hoe je het ook wendt of keert, met je vingers aan de olie komen en als die echt heet is voelt dat niet zo fijn.

Olie van een graadje of 40 voelt echter weer zaaaaaaaaaaaaaaaaaaaalig aan je handen Laughing Surprisedops:

inderdaad lek glad, en met dit weer onder de auto liggen, is het echt lekker, warme olie Wink

je oliefilter zal niet zo makkelijk met de hand los te halen zijn, daar heb je meerdere soorten “tangen” voor die zo bij auttomaterialen zaak kunt halen voor weining

wat je nodig heb is
-nieuw ringetje voor de plug
-oliefilter
-olie (duhhh) 5 liter
-afwasbak voor opvangen olie (2 euro bij de blokker)
-en je gereedschap met die oliefiltertang

C4 Catus 110 All Black
Ex: AX GT 1.4, BX TGI 1.6, ZX 16v
Alles wat je hoort…......

Profiel  
 
harry
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 444
Geregistreerd: 21-11-2003

Gepost: 07 december 2004 03:50 PM
  [ # 20 ]

oja, doe het niet in een drukke straat, politie vindt het niet zo fijn als je het op straat doet

C4 Catus 110 All Black
Ex: AX GT 1.4, BX TGI 1.6, ZX 16v
Alles wat je hoort…......

Profiel  
 
Lelijke Eend
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9801
Geregistreerd: 29-07-2003

Gepost: 07 december 2004 04:38 PM
  [ # 21 ]

Tang ? Voor een oud oliefilter ? Gewoon een schroevendraaier er doorheen rammen !

Maar mijn filter kreeg ik met de hand los Wink

Schijt aan originaliteit.

Profiel  
 
harry
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 444
Geregistreerd: 21-11-2003

Gepost: 07 december 2004 06:53 PM
  [ # 22 ]

tang, klem, hoe je het wilt noemen

ieder zijn eigen manier,
maar ik heb eigenlijk al geen ruimte voor die klem/tang, laat staan om er een schroevedraaier erdoor heen te rammen en bij mij gaan die filters er echt op vast zitten, toch doe er een beetje olie op de rubberen ring

C4 Catus 110 All Black
Ex: AX GT 1.4, BX TGI 1.6, ZX 16v
Alles wat je hoort…......

Profiel  
 
Willem
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2329
Geregistreerd: 13-11-2003

- C5 V6 Exclusive BVM5
Gepost: 07 december 2004 08:17 PM
  [ # 23 ]

Ach, de laatste keer dat ik olie verversde was met Shell Helix 5W40 in de V6, ik had een paar flesjes gekregen en had nog een litertje of 5 nodig…....Jaja, er gaat 6,5 liter in een XM V6

Weer wat eigenzinnigs: Saab 9-5 3.0t uit 2002

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12522
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 07 december 2004 08:55 PM
  [ # 24 ]

Thanx voor de tips, ik ga bij de Makro zo een 5 liter can van Castrol olie kopen, schijnt erg goed te zijn Confused:

De olie-tang verkopen ze daar ook heb ik vorige week gezien.
Gelukkig heb je met een 1.4 motor in een ZX een zee van ruimte om de motor heen, en er gaat maar 3,5 liter olie in.

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12522
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 08 december 2004 01:45 AM
  [ # 25 ]
ZX-Cruiser schreef:

Castrol heb ik iid ook goeie dingen over gelezen, zit ook in een handige can dacht ik.

Yep, ik heb net zo een handige Castrol can gekocht, deze is makkelijk te openen/sluiten (kliksysteem) en door de opening kun je makkelijk gieten.
Ik heb een can van 4,5L gekocht van Castrol GTX Magnatec 10W-40 voor € 32 en een oliefilter sleutel voor € 5, nu nog een Purflux filter en ik kan de olie gaan verversen Razz, nou maar hopen dat dat goed gaat, heb er nu 15W40 inzitten Confused

Ik twijvelde even of ik niet de “Castrol GTX High Mileage 15W-40” moest nemen, schijnt speciaal voor motoren met meer dan 100.000km op de teller te zijn. Op de website van Castrol zeggen ze:

Castrol GTX High Mileage is een SAE 15W-40, minerale motorolie speciaal geformuleerd voor motoren met meer dan 100.000 km. Het speciale additievenpakket helpt de levensduur van uw motor verlengen. Castrol GTX High Mileage wordt hoofdzakelijk aanbevolen voor benzinemotoren. Castrol GTX High Mileage bevat speciaal ontwikkelde additieven om de elasticiteit van de motorafdichtingen te bewaren

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12522
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 11 december 2004 04:44 AM
  [ # 26 ]

Olie verversen is gelukt vandaag, heb bij de dealer voor €8 een Purflux filter en afdichtings-ringetje gehaald. Olie filter zat iets vast, moest met de sleutel losgemaakt worden.

Ik heb alleen iets teveel olie erin gegooid, ongeveer 0,5cm boven het max streepje, is dit erg Confused: Confused
Klopt het dat het olie aftap plugje niet heel erg vast moet Confused:

Profiel  
 
Simpele Ziel
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7097
Geregistreerd: 29-07-2003

Gepost: 11 december 2004 03:12 PM
  [ # 27 ]

Plugje draai je makkelijk stuk dat is zeker.

Het is raadzaam om nooit je olie nivo boven de max uit te laten komen omdat de druk dan te hoog kan worden met gevolgen voor je keerringen en afdichtringen die her en der in je motor zitten.

BMW E46 320d Touring
Ex BX 16v, Ex AX GTI

Profiel  
 
harry
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 444
Geregistreerd: 21-11-2003

Gepost: 22 december 2004 05:22 PM
  [ # 28 ]
ZX-Cruiser schreef:

Total Quartz 7000 10W40, aanbevolen door citroen himself.
5L can bij elke Total te halen, kost iets van 45 euro. Maar is tenminste goede olie!

ik heb hier in de buurt alle total’s die ik weet, afgelopen maar allleen 1 literflessen, heb een mailtej gesturdt waar ze die 5 literflessen halen, kijken of ze reageren

C4 Catus 110 All Black
Ex: AX GT 1.4, BX TGI 1.6, ZX 16v
Alles wat je hoort…......

Profiel  
 
winnetou
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004

- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
Gepost: 22 december 2004 06:12 PM
  [ # 29 ]

Re: wat voor olie

harry schreef:
Handjes schreef:
harry schreef:

heb altijd 5w40 van shell maar die hebben ze hier allleen in liter flessen a 12 euro per stuk (even snel uitrekenen, kathing$$$$),
dus wil gewoon een 5 liter fles maar wel van een goede kwaliteit

jaja, 5w40 is te dun, maar mijn auto rijd er heel lekker op, en het smeer lekker snel,

Waar is ‘hier’? Als je een tankstation bedoelt: daar kun je ook beter geen olie kopen.
5W40 is niet te dun. xW40 is namelijk voorgeschreven voor de ZX. De ‘x’ maakt daarbij niet zo veel uit, dat is namelijk de viscositeit bij koude motor. W40 is de viscositeit bij warme motor.
Het merk olie zegt niet zo veel, kijk naar de kwaliteitscode. Sx, waar bij ‘x’ een letter uit het alfabet is (van SD tot SK of zo). Kies voor minimaal SG/SH.

dat van die viscositeit wist ik al maar de rest is nuttige informatie
alleen bij die kwaliteitscode moet die “x” een letter van het alfabet zijn(hoe hoger in het alfabet, hoe beter) maar waar is dat SD tot SK voor

of lees ik het verkeerdt


Nog een opmerking over dunne vs dikke olie: dunne olie is niet altijd even positief! Want hoe dunner de olie, hoe dunner de oliefilm op diverse onderdelen. Kan bij een koude start in de winter wel handig zijn, maar in principe houden motoren wel van een lekker dikke laag olie. Het beste is dus om je gewoon aan de specificaties van Citroen te houden en niet dunnere olie toe te gaan passen, zeker niet als de motor al wat kilometertjes achter de kiezen heeft!! Op dat moment is de motor al enigszins ingesleten (versleten klinkt zo negatief!  Sad ) en zal een relatief dikke olie de boel juist lekker doorsmeren! Sterker nog, ik heb wel eens gehoord dat oudere motoren juist ineens flink olie gingen verbruiken nadat er een dunnere olie in de carter werd gegoten!  Confused

Een dunnere olie dan voorgeschreven is heeft eigenlijk alleen maar een voordeel bij de koude start (makkelijker starten), verder niet.

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12522
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 23 december 2004 04:07 AM
  [ # 30 ]

Volgens het boekje en de vraagbaak moet er in mijn ZX dus 10W40 in, de specialist gooit er altijd 15W40 in Confused  Confused:

Nu heb ik er 10W40 ingegooid (zie eerder bericht in deze topic), en heb het gevoel alsof de koude start beter is en de motor soepeler loopt.
Kan dit of lijkt het alleen maar zo Confused:

Profiel  
 
 
2 van de 3
 < Vorige 1 2 3 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook