4 van de 6
« Eerste  < Vorige 2 3 4 5 6 Volgende > 
   
lampje koelvoeistof brandt soms
Alcyone
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2485
Geregistreerd: 13-05-2004

- Xantia Turbo C.T. Activa "Merak"
Gepost: 02 december 2004 02:47 PM
  [ # 46 ]

Dus ze stijgt zondermeer, op 900 RPM. En wat als je op benzine draait bij 1000 RPM of hoger, hoe gaat het stijgen dan?

Over je stereo, bass op max!
http://www.youtube.com/watch?v=PbtdpnCrK7Y
http://www.youtube.com/watch?v=Kw6UWPaTUt0
Zo zou ik m’n motor willen starten. Ik kan dromen, nietwaar? http://www.youtube.com/watch?v=bEYEcVQklvY

Profiel  
 
metro2005
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2294
Geregistreerd: 14-08-2004

Gepost: 02 december 2004 02:48 PM
  [ # 47 ]
Alcyone schreef:

Dus ze stijgt zondermeer, op 900 RPM. En wat als je op benzine draait bij 1000 RPM of hoger, hoe gaat het stijgen dan?

dan stijgt ie ook gewoon op maar soms blijft ie even ‘steken’ en gaat het lampje weer aan. even gas los zodat ie weer op 900 toeren draait en hij gaat weer verder Confused

Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX

Profiel  
 
Alcyone
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2485
Geregistreerd: 13-05-2004

- Xantia Turbo C.T. Activa "Merak"
Gepost: 02 december 2004 02:52 PM
  [ # 48 ]

Klinkt als een drukregelaar probleem…

Ik denk als volgt: Hoe hoger het toerental, des te hoger de druk vanaf de pomp naar de drukregelaar. Nu kan het misschien zo zijn dat voorbij een bepaald toerental de drukregelaar er de brui aan geeft en alles terugpompt in het vat.

Zou je kunnen testen door de dop van het vat te nemen, en te kijken of het boven een bepaald toerental plotseling begint te kolken.

Over je stereo, bass op max!
http://www.youtube.com/watch?v=PbtdpnCrK7Y
http://www.youtube.com/watch?v=Kw6UWPaTUt0
Zo zou ik m’n motor willen starten. Ik kan dromen, nietwaar? http://www.youtube.com/watch?v=bEYEcVQklvY

Profiel  
 
metro2005
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2294
Geregistreerd: 14-08-2004

Gepost: 02 december 2004 02:55 PM
  [ # 49 ]
Alcyone schreef:

Klinkt als een drukregelaar probleem…

Ik denk als volgt: Hoe hoger het toerental, des te hoger de druk vanaf de pomp naar de drukregelaar. Nu kan het misschien zo zijn dat voorbij een bepaald toerental de drukregelaar er de brui aan geeft en alles terugpompt in het vat.

Zou je kunnen testen door de dop van het vat te nemen, en te kijken of het boven een bepaald toerental plotseling begint te kolken.

kolken Shocked

Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX

Profiel  
 
Alcyone
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2485
Geregistreerd: 13-05-2004

- Xantia Turbo C.T. Activa "Merak"
Gepost: 02 december 2004 02:57 PM
  [ # 50 ]
metro2005 schreef:
Alcyone schreef:

Klinkt als een drukregelaar probleem…

Ik denk als volgt: Hoe hoger het toerental, des te hoger de druk vanaf de pomp naar de drukregelaar. Nu kan het misschien zo zijn dat voorbij een bepaald toerental de drukregelaar er de brui aan geeft en alles terugpompt in het vat.

Zou je kunnen testen door de dop van het vat te nemen, en te kijken of het boven een bepaald toerental plotseling begint te kolken.

kolken Shocked

Que, doet ie dat werkelijk tijdens het stijgen? Als ie op hoogte is is het normaal, maar tijdens het stijgen mag het niet gebeuren.

Over je stereo, bass op max!
http://www.youtube.com/watch?v=PbtdpnCrK7Y
http://www.youtube.com/watch?v=Kw6UWPaTUt0
Zo zou ik m’n motor willen starten. Ik kan dromen, nietwaar? http://www.youtube.com/watch?v=bEYEcVQklvY

Profiel  
 
metro2005
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2294
Geregistreerd: 14-08-2004

Gepost: 02 december 2004 03:04 PM
  [ # 51 ]
Alcyone schreef:
metro2005 schreef:
Alcyone schreef:

Klinkt als een drukregelaar probleem…

Ik denk als volgt: Hoe hoger het toerental, des te hoger de druk vanaf de pomp naar de drukregelaar. Nu kan het misschien zo zijn dat voorbij een bepaald toerental de drukregelaar er de brui aan geeft en alles terugpompt in het vat.

Zou je kunnen testen door de dop van het vat te nemen, en te kijken of het boven een bepaald toerental plotseling begint te kolken.

kolken Shocked

Que, doet ie dat werkelijk tijdens het stijgen? Als ie op hoogte is is het normaal, maar tijdens het stijgen mag het niet gebeuren.

ik ga vanavond gelijk even kijken of die dat doet.
ik heb trouwens nog een vraag. achter het voorraadvat zit bij mij een stekkerverbinding (groen stekkertje) wat los zit. kan dat er mee te maken hebben. die komt tussen het schutbord vandaan en ik heb nog niet kunnen vinden waar die in godsnaam in zou moeten..

Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX

Profiel  
 
Alcyone
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2485
Geregistreerd: 13-05-2004

- Xantia Turbo C.T. Activa "Merak"
Gepost: 02 december 2004 03:09 PM
  [ # 52 ]
metro2005 schreef:

ik heb trouwens nog een vraag. achter het voorraadvat zit bij mij een stekkerverbinding (groen stekkertje) wat los zit. kan dat er mee te maken hebben. die komt tussen het schutbord vandaan en ik heb nog niet kunnen vinden waar die in godsnaam in zou moeten..

Dat klinkt als de diagnose stekker van jouw Bosch injectie. Normaal sluit je dealer daar een speciaal apparaatje op aan om de foutcodes uit te lezen, maar de meeste van die speciale, dure apparaatjes zijn stuk en de moderne kasten snappen het niet. Je kun er ook een lange draad in steken, achter je stuur gaan zitten met contact aan, en het draadje op een bepaalde manier tegen een massa houden, zodat er een lampje ritmisch gaat knipperen op je dash. Diverse mensen hier weten hoe dat moet, dus als het een keer nodig is….

Over je stereo, bass op max!
http://www.youtube.com/watch?v=PbtdpnCrK7Y
http://www.youtube.com/watch?v=Kw6UWPaTUt0
Zo zou ik m’n motor willen starten. Ik kan dromen, nietwaar? http://www.youtube.com/watch?v=bEYEcVQklvY

Profiel  
 
Untitled
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 118
Geregistreerd: 17-08-2004

- CX 25 Prestige
Gepost: 02 december 2004 04:34 PM
  [ # 53 ]

als ‘ie op benzine wel omhoog komt dan kan je het ontluchten verhaal in elk geval laten zitten…

Profiel  
 
metro2005
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2294
Geregistreerd: 14-08-2004

Gepost: 02 december 2004 05:39 PM
  [ # 54 ]
Untitled schreef:

als ‘ie op benzine wel omhoog komt dan kan je het ontluchten verhaal in elk geval laten zitten…

ja ook niet helemaal goed hoor, soms blijft ie even steken en moet ik ff het gas intrappen en dan gaat ie weer. maar het gaat beter als op gas.

Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX

Profiel  
 
winnetou
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004

- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
Gepost: 02 december 2004 05:49 PM
  [ # 55 ]

Ik heb soortgelijke probemen gehad met mijn hydrauliek, bleek inderdaad de drukregelaar te zijn. Dus zou ‘m wel eens kunnen zijn. Bleek aan vervuiling te liggen, mijn turbodieseltje is een aantal jaren vrij weinig gebruikt door de vorige eigenaar, waardoor deze blijkbaar aan onderhoud wat minder aandacht had besteed. En het blijft een ingewikkeld systeem van buisjes, kanaaltjes en filtertjes die nogal gevoelig zijn voor vervuiling. Vaak is revisie of vervanging dan nog de enige oplossing, uiteraard na het vullen van het systeem met verse lhm, bij voorkeur na behandeling met hydraurincage.

Overigens zou ik me niet al te ongerust maken over het controlelampje van je koelwater, als die weer eens gaat branden. De meeste BX-en, ook de GTI 8v hebben geen expansievat aan het koelsysteem hangen. Vandaar dat de radiator ook niet helemaal afgevuld hoeft te worden, de rest wordt bij opwarmen er direct weer uit gemikt. De niet gevulde ruimte bovenin de radiator fungeert dan eigenlijk als expansievat. Ik maakte met mijn vroegere GTI regelmatig mee dat bij koude motor het even duurde voordat het lampje uitging, maar tijdens het rijden ook niet meer ging branden. Op dat moment is het niveau gewoon vrij laag. Maar een half weekje na bijvullen trad het verschijnsel weer op. Ik denk dat het niveau waarop het lampje gaat branden nogal kritisch gekozen is. Niet teveel van aantrekken dus.  Wink

Profiel  
 
metro2005
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2294
Geregistreerd: 14-08-2004

Gepost: 02 december 2004 06:42 PM
  [ # 56 ]
winnetou schreef:

Ik heb soortgelijke probemen gehad met mijn hydrauliek, bleek inderdaad de drukregelaar te zijn. Dus zou ‘m wel eens kunnen zijn. Bleek aan vervuiling te liggen, mijn turbodieseltje is een aantal jaren vrij weinig gebruikt door de vorige eigenaar, waardoor deze blijkbaar aan onderhoud wat minder aandacht had besteed. En het blijft een ingewikkeld systeem van buisjes, kanaaltjes en filtertjes die nogal gevoelig zijn voor vervuiling. Vaak is revisie of vervanging dan nog de enige oplossing, uiteraard na het vullen van het systeem met verse lhm, bij voorkeur na behandeling met hydraurincage.

Overigens zou ik me niet al te ongerust maken over het controlelampje van je koelwater, als die weer eens gaat branden. De meeste BX-en, ook de GTI 8v hebben geen expansievat aan het koelsysteem hangen. Vandaar dat de radiator ook niet helemaal afgevuld hoeft te worden, de rest wordt bij opwarmen er direct weer uit gemikt. De niet gevulde ruimte bovenin de radiator fungeert dan eigenlijk als expansievat. Ik maakte met mijn vroegere GTI regelmatig mee dat bij koude motor het even duurde voordat het lampje uitging, maar tijdens het rijden ook niet meer ging branden. Op dat moment is het niveau gewoon vrij laag. Maar een half weekje na bijvullen trad het verschijnsel weer op. Ik denk dat het niveau waarop het lampje gaat branden nogal kritisch gekozen is. Niet teveel van aantrekken dus.  Wink

waar zit de drukregelaar?
is dat dat metalen knooppunt achter de radiateur?

Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX

Profiel  
 
Alcyone
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2485
Geregistreerd: 13-05-2004

- Xantia Turbo C.T. Activa "Merak"
Gepost: 02 december 2004 06:44 PM
  [ # 57 ]

Daar zit de voorraadbol aan vast, dus vergissen gaat moeilijk Smile

Over je stereo, bass op max!
http://www.youtube.com/watch?v=PbtdpnCrK7Y
http://www.youtube.com/watch?v=Kw6UWPaTUt0
Zo zou ik m’n motor willen starten. Ik kan dromen, nietwaar? http://www.youtube.com/watch?v=bEYEcVQklvY

Profiel  
 
metro2005
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2294
Geregistreerd: 14-08-2004

Gepost: 02 december 2004 06:56 PM
  [ # 58 ]
Alcyone schreef:

Daar zit de voorraadbol aan vast, dus vergissen gaat moeilijk Smile

kan ik dat ding het beste vervangen of schoonmaken?

Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX

Profiel  
 
Alcyone
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2485
Geregistreerd: 13-05-2004

- Xantia Turbo C.T. Activa "Merak"
Gepost: 02 december 2004 07:02 PM
  [ # 59 ]

Ik zou in ieder geval het ding wisselen voor een goeie, als het schoonmaken niet lukt kun je tenminste nog rijden Wink

Maar vraag nog ff een second opinion, bijvoorbeeld aan Marten Postma. Zou ook op de hydrauliek sectie van dit forum kunnen, want qua principe zijn alle drukregelaars hetzelfde.

Over je stereo, bass op max!
http://www.youtube.com/watch?v=PbtdpnCrK7Y
http://www.youtube.com/watch?v=Kw6UWPaTUt0
Zo zou ik m’n motor willen starten. Ik kan dromen, nietwaar? http://www.youtube.com/watch?v=bEYEcVQklvY

Profiel  
 
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 03 december 2004 01:13 AM
  [ # 60 ]
Alcyone schreef:

Ik zou in ieder geval het ding wisselen voor een goeie, als het schoonmaken niet lukt kun je tenminste nog rijden Wink

Maar vraag nog ff een second opinion, bijvoorbeeld aan Marten Postma. Zou ook op de hydrauliek sectie van dit forum kunnen, want qua principe zijn alle drukregelaars hetzelfde.

Goed.. De drukregelaar is dat gekke ding waar je voorraadbol aan vast zit. De debietverdeler is het ding dat je alleen hebt met stuurbekrachtiging EN wanneer je 1 pompuitgang hebt (dat hebben BIJNA alle BXen). De debietverdeler is een blokje dat boven de drukregelaar zit en er zitten 5 leidingen aan vast. Het zorgt ervoor dat de opbrengst van de pomp wordt verdeeld tussen stuurbekrachtiging en de rest van het hydraulisch systeem.

Meestal is een pomp met slechte opbrengst te herkennen aan een slecht werkende stuurberkrachtiging in combinatie met moeizaam op druk komen na het starten (een halve minuut gassen voor de wagen omhoog komt).

Nu ben ik wel benieuwd hoe vaak je drukregelaar tikt. Soms hoor je wel eens dat ie blijft suizen en niet tikt. Dat is “nog erger” dan vaak tikken. Idealiter tikt ie eens in de 30 sec of minder. In de praktijk is het wel vaker. Het tikken houdt trouwens in dat de drukregelaar vind dat het hydraulische systeem genoeg druk heeft en dan wordt de druk ongebruikt retour gepompt richting voorraadvat. Na verloop van tijd hoor je dat ie gaat suizen, de pomp begint zwaar te lopen (wat je hoort aan de motor die iets langzamer kan gaan draainen) en dan pompt ie weer bij tot je een tik hoort en dan heeft ie weer genoeg druk.

Ïk wil wel weten of ie bij jouw nog tikt of echt continu suist.. Als ie te vaak tikt of continu suist dan heb je of een een grootverbruiker in het systeem (is er iets kapot) of je drukregelaar werkt slecht OF je accumulatorbol is kapot (leeg).

Iets anders wat ook nog kan optreden is dat de aanzuigslang van de HD pomp iets lekt. Dan kan ie lucht gaan aanzuigen en dan krijg je dus een continu ontluchtingsprobleem. Normaal zal ontluchten echt niet nodig zijn, maar als je continu lucht aanzuigt kan het wel een probleem vormen.

Je kan drukregelaars trouwens niet ongestraft uitwisselen.

XM en BX drukregelaars verschillen sowieso (andere systeemdruk). Je kan het wel af laten stellen, maar bijna niemand weet waar (Wellicht chyparse). Ik durf ook niet te stellen of drukregelaars voor XAntia of BX gelijk zijn. DAn is uitwisselen niet mogelijk. Ken iemand die het geprobeerd heeft en het was GEEN succes.

Je hebt drukregelaars voor systemen ZONDer stuurbekrachtiging en drukregelaars voor systemen MET stuurbekrachtiging. De Xantia’s ene enkele late diesesl hebben trouwens een pomp met 2 uitgangen ZONDer debietverdeler. Daarbij is de drukregelaar gelijk aan die voor een systeem zonder stuurbekrachtiging.

Maar goed: je zult wel enig begrip van het hydraulisch systeem moeten hebben voor je kan gaan foutzoeken. Dit blijft lastig van een afstand. Het helpt natuurlijk ook wel als je ervaring hebt met andere BXen en dus weet hoe het ong. hoort te reageren.

Trouwens, soms helpt het ook wel als je druk wegvalt bij het omhoog komen om even te sturen. Als het sturen zwaar gaat en als je DOORdrukt ineens een stuk lichter, EN je lampje gaat uit en de wagen komt verder omhoog dan heb je bijna zo goed als zeker een probleem met je debietverdeler of drukregelaar.

Groet,
Marten

Profiel  
 
 
4 van de 6
« Eerste  < Vorige 2 3 4 5 6 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook