vanmorgen wilde de bx in eerste instantie niet omhoogkomen, stuur om ging HEEL zwaar. pas na doordrukken ging die weer licht en ging het lampje uit. (zoals Marten beschreef dus)
schrok me vanmorgen te pletter toen ik mijn vriendin weg ging brengen, was bijna bij haar werk toen ineens de achterkant nogal stuiterig aanvoelde. LAG DE KONT VD AUTO OP DE GROND
aangezien haar werk nog maar 50 meter was heb ik de bx maar even daarheen gereden en even geprobeerd om de kont weer omhoog te krijgen (dus: op benzine gezet, paar minuten lopen gassen en ja hoor, daar kwam die weer )
maar voorzichtig naar huis gereden met NATUURLIJK af en toe dat kl*$#*&$*te lampje.
thuis net even de boel ontlucht maar problemen blijven (kwam niet eens veel lucht uit, een kort sisje)
heb even op het tikken gelet, het gaat: ssss TIK sssss TIk
ongeveer om de 10 seconden een tik.
soms hoor ik ook niks tikken en blijft ie sissen en dat gebeurt steeds vaker ....
de accumulatorbol is een week geleden nog getest en die was nog op druk dus ik neem aan dat we dat kunnen uitsluiten.
heb bovendien de slang die naar de pomp loopt even nagelopen maar die is helemaal droog dus ik denk niet dat die lekt oid.
Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX
Ga met dat ding een keer naar Chyparse of naar René Spaan, die vult en test je bollen voor 40 euro (alle bollen!)
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Ik denk dat je hogedrukregelaar aan het overlijden is.. Heeft overigens niets met gas of benzine te maken!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
bogaard77 schreef:Ik denk dat je hogedrukregelaar aan het overlijden is.. Heeft overigens niets met gas of benzine te maken!
En ik heb zo het idee dat dit al vaker benoemd is… ook in het andere draadje over deze BX…
als dat inderdaad defect is ga ik geen geld meer steken in deze auto.
zie de rubriek te koop voor mensen die op zoek zijn naar onderdelen. hij staat voor 450 euro te koop momenteel. (vraagprijs)
Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX
metro2005 schreef:als dat inderdaad defect is ga ik geen geld meer steken in deze auto.
zie de rubriek te koop voor mensen die op zoek zijn naar onderdelen. hij staat voor 450 euro te koop momenteel. (vraagprijs)
Je verkoopt hem dus in onderdelen ? Of de hele auto voor onderdelen ?
gti_styling84 schreef:metro2005 schreef:als dat inderdaad defect is ga ik geen geld meer steken in deze auto.
zie de rubriek te koop voor mensen die op zoek zijn naar onderdelen. hij staat voor 450 euro te koop momenteel. (vraagprijs)Je verkoopt hem dus in onderdelen ? Of de hele auto voor onderdelen ?
de hele auto voor onderdelen
heb geen zin om een halve auto of nog minder naar de sloop te brengen
dat mag de volgende eigenaar doen
Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX
metro2005 schreef:vanmorgen wilde de bx in eerste instantie niet omhoogkomen, stuur om ging HEEL zwaar. pas na doordrukken ging die weer licht en ging het lampje uit. (zoals Marten beschreef dus)
schrok me vanmorgen te pletter toen ik mijn vriendin weg ging brengen, was bijna bij haar werk toen ineens de achterkant nogal stuiterig aanvoelde. LAG DE KONT VD AUTO OP DE GROND
Als jou achterkant niet omhoog blijft dan had je dus blijkbaar al het
lampje genegeerd dat te weinig druk aangeeft. Stuude de wagen ook niet zwaar? Geen druk is ook nog eens gevaarlijk omdat je remmen afhankelijk zijn van voldoende druk. Dus niet alleen de bekrachtiging. ALs je druk wegvalt doen je remmen NIKS meer.
metro2005 schreef:
heb even op het tikken gelet, het gaat: ssss TIK sssss TIk
ongeveer om de 10 seconden een tik.
soms hoor ik ook niks tikken en blijft ie sissen en dat gebeurt steeds vaker ....
OK. Dat maakt het diagnosticeren een stuk makkelijker.
Het hydraulisch systeem heeft een soort evenwicht. ALs jouw pomp niet genoeg aanvoert krijg je bovenstaande symptomen. Maar dat is hetzelfde effect als wanneer jouw systeem teveel druk verbruikt.
Dat teveel afvoeren kun je heel makkelijk testen.
Trek een voor een de retourslangen van de LHM pot. Beginn vooraan. De achterste slang is de aanzuigslang van de pomp. Die moet je gewoon laten zitten. De slang die daarvoor zit (ook een dikke) is de retourslang van de drukregelaar. Ook die moet je laten zitten.
De overige slangen zijn veerpootretouren, remservoretouren, hoogteregelaarretouren en de lekretour van de veiligheidsklep.
Als jij nu eens een voor een de slangen lostrekt (bij voorkeur op het moment dat ie continu sist) en kijkt wat er uitkomt dan kunnen wij aangeven of een van de componenten veel LHM druk verbruikt.
metro2005 schreef:
de accumulatorbol is een week geleden nog getest en die was nog op druk dus ik neem aan dat we dat kunnen uitsluiten.
heb bovendien de slang die naar de pomp loopt even nagelopen maar die is helemaal droog dus ik denk niet dat die lekt oid.
Het ontluchten zoals jij dat noemt is het drukloos maken van het systeem. Zoals ik al zei een kansloze poging. Wat je daadwerkelijk hoort is niet het sissen van lucht maar het sissen van vloeistof die onder hoge druk ontsnapt. Hoe langer het sist hoe beter de staat van de accumulatorbol.
JE gaat de handdoek toch niet nu al in de ring gooien? Je begint net de basisbeginselen van het hydraulisch systeem te begrijpen!!! Nog even doorzetten en je lost het probleem nog zelf ook op (met onze hulp natuurlijk).
Het is natuurlijk vervelend dat je dit soort hydraulische problemen treft, maar het kan en hoeft niet echt problematisch te zijn om op te lossen.
Ik zou dus nog even doorzetten.
Groet,
Marten
mpostma schreef:
Dus niet alleen de bekrachtiging. ALs je druk wegvalt doen je remmen NIKS meer.
Kleine toevoeging/verheldering: als je druk wegvalt en je voorraadbol (= accumulatorbol) is ook leeg Dan doen je voorremmen het niet meer. De achterremmen worden aangestuurd door de druk in de achterveren dus zolang je achterkant omhoog is doen je achterremmen het nog. De grootste hoeveelheid remkracht komt uiteraard wel van de voorremmen af. Wees je er dus bewust van.
Groet,
Marten
mpostma schreef:metro2005 schreef:vanmorgen wilde de bx in eerste instantie niet omhoogkomen, stuur om ging HEEL zwaar. pas na doordrukken ging die weer licht en ging het lampje uit. (zoals Marten beschreef dus)
schrok me vanmorgen te pletter toen ik mijn vriendin weg ging brengen, was bijna bij haar werk toen ineens de achterkant nogal stuiterig aanvoelde. LAG DE KONT VD AUTO OP DE GRONDAls jou achterkant niet omhoog blijft dan had je dus blijkbaar al het
lampje genegeerd dat te weinig druk aangeeft. Stuude de wagen ook niet zwaar? Geen druk is ook nog eens gevaarlijk omdat je remmen afhankelijk zijn van voldoende druk. Dus niet alleen de bekrachtiging. ALs je druk wegvalt doen je remmen NIKS meer.metro2005 schreef:
heb even op het tikken gelet, het gaat: ssss TIK sssss TIk
ongeveer om de 10 seconden een tik.
soms hoor ik ook niks tikken en blijft ie sissen en dat gebeurt steeds vaker ....OK. Dat maakt het diagnosticeren een stuk makkelijker.
Het hydraulisch systeem heeft een soort evenwicht. ALs jouw pomp niet genoeg aanvoert krijg je bovenstaande symptomen. Maar dat is hetzelfde effect als wanneer jouw systeem teveel druk verbruikt.
Dat teveel afvoeren kun je heel makkelijk testen.
Trek een voor een de retourslangen van de LHM pot. Beginn vooraan. De achterste slang is de aanzuigslang van de pomp. Die moet je gewoon laten zitten. De slang die daarvoor zit (ook een dikke) is de retourslang van de drukregelaar. Ook die moet je laten zitten.De overige slangen zijn veerpootretouren, remservoretouren, hoogteregelaarretouren en de lekretour van de veiligheidsklep.
Als jij nu eens een voor een de slangen lostrekt (bij voorkeur op het moment dat ie continu sist) en kijkt wat er uitkomt dan kunnen wij aangeven of een van de componenten veel LHM druk verbruikt.
metro2005 schreef:
de accumulatorbol is een week geleden nog getest en die was nog op druk dus ik neem aan dat we dat kunnen uitsluiten.
heb bovendien de slang die naar de pomp loopt even nagelopen maar die is helemaal droog dus ik denk niet dat die lekt oid.Het ontluchten zoals jij dat noemt is het drukloos maken van het systeem. Zoals ik al zei een kansloze poging. Wat je daadwerkelijk hoort is niet het sissen van lucht maar het sissen van vloeistof die onder hoge druk ontsnapt. Hoe langer het sist hoe beter de staat van de accumulatorbol.
JE gaat de handdoek toch niet nu al in de ring gooien? Je begint net de basisbeginselen van het hydraulisch systeem te begrijpen!!! Nog even doorzetten en je lost het probleem nog zelf ook op (met onze hulp natuurlijk).
Het is natuurlijk vervelend dat je dit soort hydraulische problemen treft, maar het kan en hoeft niet echt problematisch te zijn om op te lossen.
Ik zou dus nog even doorzetten.Groet,
Marten
auto stuurde niet zwaar nee, gewoon normaal. voorkant veerde ook normaal, auto remde normaal, alleen de achterkant was ingezakt
ik dacht uit mijn hoofd gezegd dat er in de voorraadbol nog 40 bar zat trouwens.
is het mogelijk om de verdeler schoon te maken (zelf?)
ik zit al naar Chyparse ed te kijken maar die zitten wel helemaal in utrecht. dat is gewoon 100km rijden voor mij. op zich geen probleem, ware het niet dat de auto er wel moet komen natuurlijk.
en zoals je misschien al gemerkt heb ben ik geen autotechnicus. ik begin net een beetje de basisbeginselen te kennen maar het grootste probleem is dat ik geen brug heb of supergoed gereedschap. en de hoeveelheid tijd die ik momenteel heb beperkt zich ook maar tot 1 dag per week.
Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX
Waar woon je ?
gti_styling84 schreef:Waar woon je ?
spijkenisse.
heb net gebeld met chyparse.
heb een afspraak gemaakt over 2 weken om het veersysteem na te laten kijken. Ook hij dacht dat het de hogedrukverdeler was.
hij vond trouwens de druk in de voorraadbol ook wat aan de lage kant dus ik laat gelijk alle bollen weer op druk brengen.
kortom: ik laat hem maar weer maken.
(en nou maar hopen dat ie het nog tot utrecht haalt )
Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX
haha idd. suc6 we lezen wel ofie het doet ofnie
metro2005 schreef:
auto stuurde niet zwaar nee, gewoon normaal. voorkant veerde ook normaal, auto remde normaal, alleen de achterkant was ingezakt
ik dacht uit mijn hoofd gezegd dat er in de voorraadbol nog 40 bar zat trouwens.
is het mogelijk om de verdeler schoon te maken (zelf?)
ik zit al naar Chyparse ed te kijken maar die zitten wel helemaal in utrecht. dat is gewoon 100km rijden voor mij. op zich geen probleem, ware het niet dat de auto er wel moet komen natuurlijk.en zoals je misschien al gemerkt heb ben ik geen autotechnicus. ik begin net een beetje de basisbeginselen te kennen maar het grootste probleem is dat ik geen brug heb of supergoed gereedschap. en de hoeveelheid tijd die ik momenteel heb beperkt zich ook maar tot 1 dag per week.
Doe alsjeblieft eens die check met slangen lostrekken. Het is niet normaal dat de achterkant zomaar omlaag gaat. Dat kan alleen als OF
je achterveerpoten een waanzinnige lekretour hebben, OF je hoogteregelaar stuk is (lekretour) OF je remservo een enorme lekretour heeft. Uiteraard alleen te testen op het moment dat je hoogteregelaar continu ssist.
In de regel gaan achterveerpoten zelden stuk. Hoogteregelaars met grote lekretour zijn mij evenmin bekend dus blijft waarschijnlijk de remservo over.
Dat is een bekend probleem van de BX.
De remservoretourslang is de 4e sslang van voren op het LHM voorraadvat. Herkenbaar omdat er 5 cm van de pot af een splitsing in de slang zit (er komt een plastic slang in de de rubber slang).
Check het eens. Je kan wel wachten op Chyparse maar voor hun is het ook lastig om het te vinden als ze niet alle info hebben.
ALs je remservo heel veel lekretour heeft kan ie remdruk van het achterveercircuit die normaal bedoeld is voor de achterremmen zo de retour in spoelen. Je pomp werkt zich vervolgens de pleuris om het op peil te houden. Dan kunnen je drukregelaar, drukverdeler en voorraadbol hardstikke goed zijn, maar dan houd je hetzelfde probleem.
Mocht je toevallig wel eens in Den Bosch komen kun je wel eens langs rijden.
Als het trouwens echt aan de remservo ligt moet je eens de rem half intrappen (een beetje mee spelen) en dan kijken of de actherkant inzakt. Als dat is dan heb je echt beet.
Groet,
Marten
mpostma schreef:metro2005 schreef:
auto stuurde niet zwaar nee, gewoon normaal. voorkant veerde ook normaal, auto remde normaal, alleen de achterkant was ingezakt
ik dacht uit mijn hoofd gezegd dat er in de voorraadbol nog 40 bar zat trouwens.
is het mogelijk om de verdeler schoon te maken (zelf?)
ik zit al naar Chyparse ed te kijken maar die zitten wel helemaal in utrecht. dat is gewoon 100km rijden voor mij. op zich geen probleem, ware het niet dat de auto er wel moet komen natuurlijk.en zoals je misschien al gemerkt heb ben ik geen autotechnicus. ik begin net een beetje de basisbeginselen te kennen maar het grootste probleem is dat ik geen brug heb of supergoed gereedschap. en de hoeveelheid tijd die ik momenteel heb beperkt zich ook maar tot 1 dag per week.
Doe alsjeblieft eens die check met slangen lostrekken. Het is niet normaal dat de achterkant zomaar omlaag gaat. Dat kan alleen als OF
je achterveerpoten een waanzinnige lekretour hebben, OF je hoogteregelaar stuk is (lekretour) OF je remservo een enorme lekretour heeft. Uiteraard alleen te testen op het moment dat je hoogteregelaar continu ssist.In de regel gaan achterveerpoten zelden stuk. Hoogteregelaars met grote lekretour zijn mij evenmin bekend dus blijft waarschijnlijk de remservo over.
Dat is een bekend probleem van de BX.
De remservoretourslang is de 4e sslang van voren op het LHM voorraadvat. Herkenbaar omdat er 5 cm van de pot af een splitsing in de slang zit (er komt een plastic slang in de de rubber slang).
Check het eens. Je kan wel wachten op Chyparse maar voor hun is het ook lastig om het te vinden als ze niet alle info hebben.
ALs je remservo heel veel lekretour heeft kan ie remdruk van het achterveercircuit die normaal bedoeld is voor de achterremmen zo de retour in spoelen. Je pomp werkt zich vervolgens de pleuris om het op peil te houden. Dan kunnen je drukregelaar, drukverdeler en voorraadbol hardstikke goed zijn, maar dan houd je hetzelfde probleem.
Mocht je toevallig wel eens in Den Bosch komen kun je wel eens langs rijden.
Als het trouwens echt aan de remservo ligt moet je eens de rem half intrappen (een beetje mee spelen) en dan kijken of de actherkant inzakt. Als dat is dan heb je echt beet.
Groet,
Marten
PS. Als je retourslangen lostrekt mag er normaal gesproken bij een systeem dat in goede fabrieksnieuwe staat verkeert nauwelijks LHM uit de retourslangen komen. Die worden pas echt functioneel als het systeem begint te slijten en componenten lekkage gaan vertonen. Alleen de hoogteregelaars en de drukregelaar hebben functionele retouren waar LHM uit moet komen, bijv. als de auto handmatig in de laagste stand zet OF wanneer de druk van de pomp niet gebruikt wordt (na de tik van de drukregelaar).
Als er wel vloeistof uitkomt en dat is meer dan licht druppelen dan is het fout! Dan weet je ook gelijk wat het probleem is.