Haha bedankt voor de hulde. Ik ben idd steeds meer gehecht geraakt aan de BX en wil nog steeds wel een DS of CX maar ik denk dat ik wacht tot mijn vriendin een rijbewijs heeft en werk zodat zij lekker in de BX kan blijven rijden dan hoeft ze(de bx) ons gezin niet te verlaten. het liefst zou ik hem een totaal behandeling geven maar dat zal wel een eurotje of 10.000 kosten al heb je dan wel een fantstische auto voor de rest van je leven. maar goed voorlopig zijn het alleen nog dromen en kan ik slechts nog hopen.
Voorlopig ga ik denk ik morgen maar extra vroeg opstaan (uurtje of 0800) en maar eens kijken of ik de dynamo uitelkaar krijg.
Hoe zie ik dat de koolborstels versleten zijn???
Van BX CHIC 1.6i ‘91 (Met Krul letters) Naar
Xantia 3.0 V6 24v exclusive
als tussen oplossing een Xsara 2.0HDI Break tot de automaat van de V6 weer werkende is.
AX Liberty 1.1 ‘92
en de Xantia is weer terug in leven
Totaal aantal Berichten: 2791
Geregistreerd: 17-10-2004
- BX 19 TRS Break Automaat
- BX 19 RD break
- BX 19 TRS 4x4
- CX 25 GTi Turbo2
- CX 20 Break Turbo2
- ID/DS 23 Borg Warner
- Ami 8 Break
- BX GTi 4wd
- BX 1.9 4x4 Break
- BX 19 TRi Break
De koolborstels moeten normaal mooi raken, dus zien dat er nog genoeg veerspanning inzit en dat je niets abnormaals ziet.
Voor de rest kan je er weinig aan doen.
Buiten een nieuwe steken natuurlijk.
BX 19 RD break -> Dagelijks transport
BX SPORT -> Zondagsknaller
La passion ne s’arrête pas, les restaurations ne s’arrêtaient jamais.
Okey nu hoop ik dat het vrij simpele techniek is want ik ben niet zo into stroom ik kan er best mee overweg maar heb geen idee hoe een dynamo er van binnen uit ziet en hoe het precies werkt al heb ik qua werking wel een idee. Zijn er mischien plaatjes van??. Dan heb ik een beetje idee van wat ik zoek. En wat als de bortstels er goed uit zien?? wat is er dan mis??
Van BX CHIC 1.6i ‘91 (Met Krul letters) Naar
Xantia 3.0 V6 24v exclusive
als tussen oplossing een Xsara 2.0HDI Break tot de automaat van de V6 weer werkende is.
AX Liberty 1.1 ‘92
en de Xantia is weer terug in leven
is het niet handiger om eerst eens te kijken of het niet gewoon de accu is? accu’s hebben de neiging om wel eens spontaan helemaal dood te gaan, zeker nu ‘t een beetje kouder is. Voordat je de hele dynamo uit elkaar schroeft…. en een multimeter kost 14,95 ofzo bij de Karwei, da’s ook niet zo heel vreselijk
Totaal aantal Berichten: 2791
Geregistreerd: 17-10-2004
- BX 19 TRS Break Automaat
- BX 19 RD break
- BX 19 TRS 4x4
- CX 25 GTi Turbo2
- CX 20 Break Turbo2
- ID/DS 23 Borg Warner
- Ami 8 Break
- BX GTi 4wd
- BX 1.9 4x4 Break
- BX 19 TRi Break
Plaatjes heb ik niet.
Gewoon zien dat er nog wat veerspanning op zit en dat er geen hoeken af zijn ofzo, voor de rest denk ik niet dat je veel kan zien.
Misschien een nieuwe setje steken, kost ook niet zo veel.
BX 19 RD break -> Dagelijks transport
BX SPORT -> Zondagsknaller
La passion ne s’arrête pas, les restaurations ne s’arrêtaient jamais.
Totaal aantal Berichten: 2791
Geregistreerd: 17-10-2004
- BX 19 TRS Break Automaat
- BX 19 RD break
- BX 19 TRS 4x4
- CX 25 GTi Turbo2
- CX 20 Break Turbo2
- ID/DS 23 Borg Warner
- Ami 8 Break
- BX GTi 4wd
- BX 1.9 4x4 Break
- BX 19 TRi Break
Harm schreef:is het niet handiger om eerst eens te kijken of het niet gewoon de accu is? accu’s hebben de neiging om wel eens spontaan helemaal dood te gaan, zeker nu ‘t een beetje kouder is. Voordat je de hele dynamo uit elkaar schroeft…. en een multimeter kost 14,95 ofzo bij de Karwei, da’s ook niet zo heel vreselijk
Met een multimeter weet je nog niet of de accu stuk is hoor…
BX 19 RD break -> Dagelijks transport
BX SPORT -> Zondagsknaller
La passion ne s’arrête pas, les restaurations ne s’arrêtaient jamais.
nee, maar je kunt wel meten of de dynamo nog wat doet…. en een accu dus spontaan kapot gaat komt vaker voor dan een dynamo die spontaan kapot gaat.
Totaal aantal Berichten: 2791
Geregistreerd: 17-10-2004
- BX 19 TRS Break Automaat
- BX 19 RD break
- BX 19 TRS 4x4
- CX 25 GTi Turbo2
- CX 20 Break Turbo2
- ID/DS 23 Borg Warner
- Ami 8 Break
- BX GTi 4wd
- BX 1.9 4x4 Break
- BX 19 TRi Break
Als de alternator spanning levert wilt het nog niet zeggen dat ie stroom kan leveren.
Leve de electriciteit
BX 19 RD break -> Dagelijks transport
BX SPORT -> Zondagsknaller
La passion ne s’arrête pas, les restaurations ne s’arrêtaient jamais.
Okey okey ff voor de duidelijkheid aan de accu ligt het niet die heb ik in rotterdam voor de zekerheid vervangen mede omdat ik niet wist of de oude nog wel goed was. dus ik heb voor de winter in iedergeval een lekkere verse accu
Van BX CHIC 1.6i ‘91 (Met Krul letters) Naar
Xantia 3.0 V6 24v exclusive
als tussen oplossing een Xsara 2.0HDI Break tot de automaat van de V6 weer werkende is.
AX Liberty 1.1 ‘92
en de Xantia is weer terug in leven
Je kan wel even dubbelchecken of de dynamo nog in orde is of niet. er is eigenlijk een redelijk simpele manier.
Gewoon je motor starten en stationair laten lopen, en alle grote stroomverbruikers aangezetten (dus kachel, achterruitverwarming, verlichting, etc.). gaat je acculampie branden, kan je met redelijk wat zekerheid zeggen dat je dynamo niet helemaal fris meer is.
Eventueel even de accuspanning meten (MET alle stroomverbruikers aan). De spanning moet boven de 14V zijn (ja, als je veel stroom aftapt van een rotte dynamo zal de spanning inzakken). Je acculampie gaat dan normaal ook branden (als je dynamospanning lager dan de accuspanning is ofzo).
Gaat het lampie niet branden, dan is waarschijnlijk je accu redelijk rot.
Het kan eventueel ook nog het massapunt van de dynamo zijn.
Ik weet niet wat er gebeurt als de spannings wisselaar kaduuk is het enige wat bij de halfords in rotterdam gemeten is. Is dat met de nieuwe accu moet de motor uit voldoende spanning was en met de motor aan de spanning enorm zakte. ik weet niet of het nu volt is daar heb ik teveel last van mijn discalculy haal de benamingen vaak door elkaar. maat met de motor uit was het its van 12 tot 13 volt geloof ik en met de motor aan zakte die naar 10 tot 11 en hij zou naar 15 moeten stijgen hadden ze het over. Maar zoals jullie merken heb ik nog al wat moeite met de benaming enzo. leuke handycap discalculy maar goed ik kom er wel.
Van BX CHIC 1.6i ‘91 (Met Krul letters) Naar
Xantia 3.0 V6 24v exclusive
als tussen oplossing een Xsara 2.0HDI Break tot de automaat van de V6 weer werkende is.
AX Liberty 1.1 ‘92
en de Xantia is weer terug in leven
kijk wat deur63 zegt gebeurt volgens mij. Ik heb zojuist even hier voor de deur het een en ander met verbruikers gedaan alleen ben ik voorzichtig omdat ik hoop genoeg stroom in de accu te houden zodat ik morgen nog kan rijden. maar toen ik de motor aan had en de verlichting aan deed en de blower ging het accu lampje flauw branden. verder zijn de contact punten na gekeken en waar nodig schoon gemaakt maar ze zagen er over het algemeen fris uit
Van BX CHIC 1.6i ‘91 (Met Krul letters) Naar
Xantia 3.0 V6 24v exclusive
als tussen oplossing een Xsara 2.0HDI Break tot de automaat van de V6 weer werkende is.
AX Liberty 1.1 ‘92
en de Xantia is weer terug in leven
R.Nicolaas schreef:Ik weet niet wat er gebeurt als de spannings wisselaar kaduuk is het enige wat bij de halfords in rotterdam gemeten is. Is dat met de nieuwe accu moet de motor uit voldoende spanning was en met de motor aan de spanning enorm zakte. ik weet niet of het nu volt is daar heb ik teveel last van mijn discalculy haal de benamingen vaak door elkaar. maat met de motor uit was het its van 12 tot 13 volt geloof ik en met de motor aan zakte die naar 10 tot 11 en hij zou naar 15 moeten stijgen hadden ze het over. Maar zoals jullie merken heb ik nog al wat moeite met de benaming enzo. leuke handycap discalculy maar goed ik kom er wel.
de benamingen kloppen, en je hebt gelijk, als de motor loopt moet de spanning stijgen. Ik heb toevallig afgelopen week mijn spanningen gemeten, zonder lopende motor geeft de accu 12 - 12.5 volt (tijd om te vervangen…). Na de motor gestart te hebben staat er een slordige 14.5volt op. Uiteraard moet de spanning moet draaiende motor hoger zijn dan wanneer de motor niet draait, anders laadt ie uiteraard niet op.
Okey dus ik kan er nu vrij zeker van zijn dat mijn dynamo stuk is. En dat kan dus eventueel aan die koolborstels liggen en anders moet de hele dynamo vervangen?? Is het dan wijs om de hele dynamor te vervangen of is het probleem opgelost met de koolborstels. ik weet niet wat er allemaal stuk kan gaan aan een dynamo. ik weet wel dat ze bij de brezan 2 verschillende dynamo’s hadden namelijk 1 van 50ampere en een van 80 ampere nu weet ik niet welke ik moet hebben. Ik had het idee dat het die van 50ampere moet zijn omdat het wel een sverschil zou kunnen maken voor benzine en diesel maar goed iemand met wijze raad??
Kosten voor die van 50ampere zijn geloof ik 150 euri en die van 80 €200
Van BX CHIC 1.6i ‘91 (Met Krul letters) Naar
Xantia 3.0 V6 24v exclusive
als tussen oplossing een Xsara 2.0HDI Break tot de automaat van de V6 weer werkende is.
AX Liberty 1.1 ‘92
en de Xantia is weer terug in leven
Heeft iemand niet meer een (goed werkende) tweede hands dynamo in de aanbieding? ik vind 150 - 200 euro nogal duur.
Wat kan er kapot gaan aan een dynamo, tja.. wat een vraag. koolborstels en spanningsregelaar kunnen kapot gaan en zijn te vervangen. andere zaken die kapot kunnen, kunnen voor zover ik weet niet worden vervangen. Ik zou gewoon eens de koolborstels vervangen en kijken wat er gebeurt. Voor de zekerheid wel even reacties van andere forummers afwachten.