Zo mensen ik ben vandaag ondanks de kou toch maar gaan sleutelen. Ik heb het euvel van de claxon nog weten te achter halen (heb geen door meet apperatuur dus dat werdt lastig.)
De achteruitverwarming:
Ik denk dat het aan de schakelaar ligt. waarom denk ik dat zal je je afvragen nou op het moment dat je de verwarming in schakelt hoort er toch een veller lampje te gaan branden. (zoals bij de mistlampen)
Dat gebeurt niet bij mij gaat het lampje juist uit ( even om verwarring te voorkomen er zit gewone verlichting achter elke knop alarmlichten/achterruitverewarming/ruiterwisser achter/mislicchten dit lampje gaat dus uit als ik mijn achterruitverwarming aan zet. en volgens mij moet er dan net zoals bij de mist lampen juist een veller lampje gaan branden (weet niet of dat zelfde lampje nu veller gaat branden of dat er gewoon twee in zitten.
Verder heb ik ook ge kekeken naar die koelvloeistof sensor in de radiator. Ik heb de puntjes even op geschoont waren niet erg vuil ofzo maar het probleem is niet verholpen zodra de motor een beetje op temperatuur komt gaan in mijn dash de stop lamp incombinatie met de radiator lamp en de (!) lamp aan als ik een bocht neem of rem bij optrekken ook wel maar dan minder snel dan moet ik echt behoorlijk stevig optrekken. Er zit voldoende vloeistoef in mischien dat het spul oud is het zag er nog al bruin uit. dacht dat het meer blauw moest zijn.
tjha verder ben ik niet gekomen door bevriezing haha.
Van BX CHIC 1.6i ‘91 (Met Krul letters) Naar
Xantia 3.0 V6 24v exclusive
als tussen oplossing een Xsara 2.0HDI Break tot de automaat van de V6 weer werkende is.
AX Liberty 1.1 ‘92
en de Xantia is weer terug in leven
BRUIN ??? dat is wel erg vies ja… doe er es nieuwe vloeistof in zou ik zeggen… :S en is je radiateur niet lek ?
R.Nicolaas schreef:Zo mensen ik ben vandaag ondanks de kou toch maar gaan sleutelen. Ik heb het euvel van de claxon nog weten te achter halen (heb geen door meet apperatuur dus dat werdt lastig.)
De achteruitverwarming:
Ik denk dat het aan de schakelaar ligt. waarom denk ik dat zal je je afvragen nou op het moment dat je de verwarming in schakelt hoort er toch een veller lampje te gaan branden. (zoals bij de mistlampen)
Dat gebeurt niet bij mij gaat het lampje juist uit ( even om verwarring te voorkomen er zit gewone verlichting achter elke knop alarmlichten/achterruitverewarming/ruiterwisser achter/mislicchten dit lampje gaat dus uit als ik mijn achterruitverwarming aan zet. en volgens mij moet er dan net zoals bij de mist lampen juist een veller lampje gaan branden (weet niet of dat zelfde lampje nu veller gaat branden of dat er gewoon twee in zitten.Verder heb ik ook ge kekeken naar die koelvloeistof sensor in de radiator. Ik heb de puntjes even op geschoont waren niet erg vuil ofzo maar het probleem is niet verholpen zodra de motor een beetje op temperatuur komt gaan in mijn dash de stop lamp incombinatie met de radiator lamp en de (!) lamp aan als ik een bocht neem of rem bij optrekken ook wel maar dan minder snel dan moet ik echt behoorlijk stevig optrekken. Er zit voldoende vloeistoef in mischien dat het spul oud is het zag er nog al bruin uit. dacht dat het meer blauw moest zijn.
tjha verder ben ik niet gekomen door bevriezing haha.
Als het lampje in het knopje uitgaat, betekent dat meestal dat het knopje overleden is. Haal op de sloop een ander knopje in de juiste kleur en het werkt weer
Te oude koelvloeistof kan storingen geven op het niveau-lampje van de koelvloeistof. Houdt er ook rekening mee dat oude koelvloeistof niet of slechts minimaal beveiligd is tegen bevriezen.
Koelvloeistof hoort helder te zijn.
Okey dat is dan weer opgelost
het knopje is dus overleen en het koelvloeistof moet nodig ververst worden.
dan zal de lhm ook wel zwaar vervuild zijn en nodig aan vervanging toe zijn. wat dan ook weer het probleem oplost van het on confortabel rijden van mijn auto.
Denk dat ik dinsdag weer even een briefing geef over de stand van zaken. helaas dan pas weer tijd om te sleutelen.
Van BX CHIC 1.6i ‘91 (Met Krul letters) Naar
Xantia 3.0 V6 24v exclusive
als tussen oplossing een Xsara 2.0HDI Break tot de automaat van de V6 weer werkende is.
AX Liberty 1.1 ‘92
en de Xantia is weer terug in leven
Zo de problemen met de bx worden al aardig minder. moet nog even bezich met dat claxon en achterruit verwarmings gebeuren en dan de uitlaat nog.
Maar even een vraagje zijn de achterruit verwarming de claxon en de blower op een of andere manier met elkaar verbonden ik heb hier een daar gehoord dat deze wel eens samen uit vallen nu heeft mijn blower soms wel eens kuren maar de claxon en achterruitverwarming doen helemaal niks. als dit ergens bij elkaar komt waar is dit dan
is het mischien de zelfde zekering ofzo??
iemand een idee??
zo niet waar kan ik het beste beginnen met door meten?
Van BX CHIC 1.6i ‘91 (Met Krul letters) Naar
Xantia 3.0 V6 24v exclusive
als tussen oplossing een Xsara 2.0HDI Break tot de automaat van de V6 weer werkende is.
AX Liberty 1.1 ‘92
en de Xantia is weer terug in leven
R.Nicolaas schreef:Zo de problemen met de bx worden al aardig minder. moet nog even bezich met dat claxon en achterruit verwarmings gebeuren en dan de uitlaat nog.
Maar even een vraagje zijn de achterruit verwarming de claxon en de blower op een of andere manier met elkaar verbonden ik heb hier een daar gehoord dat deze wel eens samen uit vallen nu heeft mijn blower soms wel eens kuren maar de claxon en achterruitverwarming doen helemaal niks. als dit ergens bij elkaar komt waar is dit dan
is het mischien de zelfde zekering ofzo??
iemand een idee??
zo niet waar kan ik het beste beginnen met door meten?
Ik heb even in het boekje gekeken. De achterruitverwarming en de claxon zitten inderdaad op 1 zekering, te weten: F8 (25 Ampère).
Aangezien ze samen op een zekering zitten zou ik haast zeggen: zoek daar het probleem eens, aangezien het wel erg toevallig is dat die 2 het allebei niet doen.
Als daar niet het probleem zit zou ik eens meten of er spanning op de achterruitverwarming staat wanneer deze ingeschakeld is, zo nee: knop doormeten.
deur63 schreef:R.Nicolaas schreef:Zo de problemen met de bx worden al aardig minder. moet nog even bezich met dat claxon en achterruit verwarmings gebeuren en dan de uitlaat nog.
Maar even een vraagje zijn de achterruit verwarming de claxon en de blower op een of andere manier met elkaar verbonden ik heb hier een daar gehoord dat deze wel eens samen uit vallen nu heeft mijn blower soms wel eens kuren maar de claxon en achterruitverwarming doen helemaal niks. als dit ergens bij elkaar komt waar is dit dan
is het mischien de zelfde zekering ofzo??
iemand een idee??
zo niet waar kan ik het beste beginnen met door meten?Ik heb even in het boekje gekeken. De achterruitverwarming en de claxon zitten inderdaad op 1 zekering, te weten: F8 (25 Ampère).
Aangezien ze samen op een zekering zitten zou ik haast zeggen: zoek daar het probleem eens, aangezien het wel erg toevallig is dat die 2 het allebei niet doen.
Als daar niet het probleem zit zou ik eens meten of er spanning op de achterruitverwarming staat wanneer deze ingeschakeld is, zo nee: knop doormeten.
Klopt; kijk eens op schema 6 vanaf 1987 op:
http://www.xs4all.nl/~grootpan/bxnl/index.html
Dan zie je dat achterruitverwarming en claxon het enige zijn wat op zekering 8 trekt.
De verwarmingsknop zelf loopt zo te zien via een andere zekering als het relaiscontact wat deze aanstuurt, dus met het meten van spanning daarop schiet je ook niet alles op. De claxonknop werkt wel “direct” dwz binnen 1 groep zonder relais ertussen.
Ich bin ein Breaker
karel schreef:
[...]
De verwarmingsknop zelf loopt zo te zien via een andere zekering als het relaiscontact wat deze aanstuurt, dus met het meten van spanning daarop schiet je ook niet alles op.
Je kan daar dan wel mee uitsluiten dat de knop zelf niet werkt, aangezien die knoppen ook nog wel eens de geest willen geven.
deur63 schreef:karel schreef:
[...]
De verwarmingsknop zelf loopt zo te zien via een andere zekering als het relaiscontact wat deze aanstuurt, dus met het meten van spanning daarop schiet je ook niet alles op.Je kan daar dan wel mee uitsluiten dat de knop zelf niet werkt, aangezien die knoppen ook nog wel eens de geest willen geven.
O, je had toch die knop al vervangen door een ander, of had al een ander liggen? Je kunt ze er voorlangs voorzichtig uittrekken zoals ik tig posts geleden al een keer opmerkte.
Och nameten is zo gedaan; maar je meet dan dus wel de primaire kant van het relais die via een andere zekering loopt. Als die kant werkt weet je dat het probleem secundair zit of dat je schakelaar kapot is.
Ik zou zelf eerst maar eens zekering 8 checken.
Ich bin ein Breaker
Nieuw probleem er is zojuist een toevoerleiding iets gescheurd. Ik vondt het raar dat dat kon maar toen ik ging kijken werdt het al duidelijker het is de derde leiding als je voor de auto p de voorraad pot kijkt deze zit bij mij eerst enkel en splits zich en gaat dan naar beneden. bij de splitsing is een van de leidingen gescheurd op het splitsing stuk dit komt hoogstwaarschijnlijk door dat de leiding aan de binnen zeide zoveel kleiner is dan het splitstuk dat ie daar door al uit scheurd weet iemand of ik dit simpel kan oplossen door gewoon een stukje weg te snijden en er een soort van koppel stukje tussen kan zetten? en dan een slangetje die dikker is op die splitsing aan kan sluiten?? ik heb al geprobeert om de leiding op nieuw op de splitsing te zetten maar dat gaat gewoon weg niet ik vindt het knap dat die pruts garage het voor elkaar gekregen heeft.
maar goed wie helpt me uit de brand ik ga ondertussen wel ff wat garage’s bellen ik hoop niet dat het een dure grap wordt want dan moet de bx een tijd stil gezet worden tot ik het geld heb en that sucks al spreekt dat voor zich
Van BX CHIC 1.6i ‘91 (Met Krul letters) Naar
Xantia 3.0 V6 24v exclusive
als tussen oplossing een Xsara 2.0HDI Break tot de automaat van de V6 weer werkende is.
AX Liberty 1.1 ‘92
en de Xantia is weer terug in leven
Hmm ik heb inmiddels al wat garage’s gebeld maar die hebben geen koppelstukjes en weten het zo ook allemaal niet zelfde verhaal met de brezan hier. Nu vroeg ik me af mischien is het mogelijk om het slangetje er op de duwen en dan met ductape vast zetten maar dit werkt alleen als de olie de tape niet aanvreet. het probleem is namelijk dat ik gisteren mijn laatste fles lhm leeg gemaakt heb en zodra ik de motor start de lhm er dus uit spuit nouja meer loopt dus ik kan niet eens naar de dichts bijzijnde garage al zou ik willen. nu is mijn vraag dus kan ductape of iets dergelijks tegen lhm olie zoja dan ben ik blij want dan kan ik er voor zorgen dat ik naar de dichtsbijzijnde garage kan komen om toch het probleem anders op te lossen of iemand moet een beter low-kost idee hebben
Van BX CHIC 1.6i ‘91 (Met Krul letters) Naar
Xantia 3.0 V6 24v exclusive
als tussen oplossing een Xsara 2.0HDI Break tot de automaat van de V6 weer werkende is.
AX Liberty 1.1 ‘92
en de Xantia is weer terug in leven
R.Nicolaas schreef:Hmm ik heb inmiddels al wat garage’s gebeld maar die hebben geen koppelstukjes en weten het zo ook allemaal niet zelfde verhaal met de brezan hier. Nu vroeg ik me af mischien is het mogelijk om het slangetje er op de duwen en dan met ductape vast zetten maar dit werkt alleen als de olie de tape niet aanvreet. het probleem is namelijk dat ik gisteren mijn laatste fles lhm leeg gemaakt heb en zodra ik de motor start de lhm er dus uit spuit nouja meer loopt dus ik kan niet eens naar de dichts bijzijnde garage al zou ik willen. nu is mijn vraag dus kan ductape of iets dergelijks tegen lhm olie zoja dan ben ik blij want dan kan ik er voor zorgen dat ik naar de dichtsbijzijnde garage kan komen om toch het probleem anders op te lossen of iemand moet een beter low-kost idee hebben
Teleurstellend; riekt een beetje naar onwil. Een beetje serieuze automaterialenhandel heeft koffers te koop met daarin de meest uiteenlopende koppelstukjes; een béétje garage of specialist (geen dealer…) heeft zoiets ook en ik denk dat je het beste daar je licht kunt opsteken. Zo’n koffer kon nog wel eens zoveel kosten dat je het dan maar beter kunt láten maken.
Met een beetje hobbyisme en wat koppelstukjes denk ik dat je best weer even voort moet kunnen tot de grote zak met geld je in staat stelt het geheel definitief te verhelpen.
Ich bin ein Breaker
Ja inderdaad het vraagt wel wat geld zo’n bx maar daar staat tegen over dat het ook een leuke hobby oplevert alen is wel gelijk m’n vervoer weg als ie een break down heeft. de brezan hier heeft geen koppelstukjes dus dat is kl*te. Ik snap alleen niet hoe het slangetje ooit op het Y stuk gekomen is want zelfs met verhitten past het gewoon niet. de slang die op het andere deel zit is ook een stuk dikker. maar goed heeft iemand een tip welke zaak wel koppelstukjes zou kunnen verkopen want dan pleeg ik even een telefoontje graag wel in de omgeving wageningen want op de fiets kom ik niet zo ver haha.
ps als er iemand in de buurt er wat voor voelt om mischien even te kijken en mischien waarde volle tips heeft dan is dat uiteraard ook welkom als het niet al te veel moeite is
Ik zou deze bx toch graag op de weg houden zat er al bijna aan te denken om te verkopen en een betere te zoeken maar de liefde is te groot dus ik ga maar opzoek naar beter werk
Van BX CHIC 1.6i ‘91 (Met Krul letters) Naar
Xantia 3.0 V6 24v exclusive
als tussen oplossing een Xsara 2.0HDI Break tot de automaat van de V6 weer werkende is.
AX Liberty 1.1 ‘92
en de Xantia is weer terug in leven
zo daar is tie weer ik heb de uitlaat dicht gemaakt met gungum scheelt een hoop herrie en ook geld. heb ook het slangetje laten maken kreeg het zelf niet voor elkaar. maar wat wil het geval nog geen 5 dagen later schiet het slangetje los vanaf de voorraadpot gelukkig kan ik hem daar gewoon weer terug drukken maar ik vraag me af waarom dit gebeurt het is een retour leiding zou mijn hydrolisch systeem zo vervuild zijn : .
Wat ik ook vreemd vindt is dat als ik de auto in de hoogste stand zet en later weer naar beneden doe de 1 na hoogste stand dan komt ie niet mee ook niet als ik hem in de rij stand zet de voorkant gaat wel gewoon. het enige wat werkt is achterruit gaan rijden tot ie wel komt voorruit werkt voor geen meter wat kan hier van de oorzaak zijn??
Wat ik wel graag wil weten is waar ik in de omgeving van wageningen goed en goedkoop
-mijn systeem kan laten reinigen.
- verder moet ik ook de hoogte regelaars vervangen in iedergeval voor
daar is het een beetje uit gelubbert en reageert ie dus niet goed meer
volgens garage renard in beneden-leeuwen.
- De ashoes rechtsvoor moet vervangen worden kost bij renard 40 euro
weet iemand mischien een goedkopere gargage? niet dat ik 40 euro veel vindt maar goed ik ben wel nederlander hahaha ops:
dat zijn denk ik zo de belandrijskte problemen voor nu.
mijn bx rijdt verder goed okey hij veert wat slecht door die hooget regelaar en waarschijnlijk ook door en vervuild systeem.
Maar als iemand goede tips heeft hoor ik het graag des te eerder kan ik mijn schatje…bixje uit haar lijden verlossen
Van BX CHIC 1.6i ‘91 (Met Krul letters) Naar
Xantia 3.0 V6 24v exclusive
als tussen oplossing een Xsara 2.0HDI Break tot de automaat van de V6 weer werkende is.
AX Liberty 1.1 ‘92
en de Xantia is weer terug in leven
heeft er niemand een paar leuke adresjes :
of kan iemand me uitleggen hoe ik zelf m’n hd systeem kan reinigen :
Van BX CHIC 1.6i ‘91 (Met Krul letters) Naar
Xantia 3.0 V6 24v exclusive
als tussen oplossing een Xsara 2.0HDI Break tot de automaat van de V6 weer werkende is.
AX Liberty 1.1 ‘92
en de Xantia is weer terug in leven