Omdat het verbruik van mijn ZX gestegen is de laatste tijd, had ik besloten om er een nieuwe luchtfilter en bougies erin te gooien.
Ik kocht voorheen altijd bougies van het merk Beru, de automaterialenzaak (Sthalie) waar ik vandaag was zei dat dat Duitse Bougies zijn die voornamelijk in Duitse auto’s zitten.
De verkoper zij tegen mij dat hij geen Beru’s heeft maar wel NGK en Champion, deze laatste zitten volgens hem ook af fabriek erin en zijn van Franse makelijk. Heb dus maar een setje Champions gekocht, welke goedkoper zijn dan de Beru’s.
Nou ben ik heel erg benieuwd naar de voorkeur van het merk bougies van de forum leden hier.
Welke ervaring hebben jullie met bougies en wat zijn goede bougies voor een laag benzine verbruik.
Totaal aantal Berichten: 278
Geregistreerd: 10-06-2004
- C3 Pluriel C3 Pluriel
Ik heb ook eens het verzoek van iemand gehad om niet voor Beru’s te gaan…Ik heb ook mijn voorkeur voor Champions….
qua verbruik enzo, daar heb ik geen ervaringen mee.
Wilfred
———————————————————
http://www.yedema.dds.nl/
NGK.
Ik heb vroeger veel aan brommers gesleuteld en had met deze bougies de minste problemen. Champion kan er trouwens ook wel goed mee door.
Beru vind ik persoonlijk niks.
Je hebt natuurlijk ook de meerpolige bougies. Degene met 2 pootjes (splitfire) en je hebt ze ook met 4 pootjes (ben even de naam kwijt).
Die zorgen voor een betere vonk. Zijn echter wel iets duurder.
Verder heb je natuurlijk ook het verschil van koude en warme bougies.
Ik heb zelf de orginele bougies in m`n Jag vervangen door splitfire bougies; het verschil was significant te noemen. Zowel verbruik als vermogen gingen erop vooruit (eerlijkheid gebiedt mij te melden dat dit in combinatie was met nieuw olie-, brandstof- en luchtfilter, nieuwe transmissie- en moterolie en met toevoeging van Slick-50 in de moter (en dat laatste was een kostbaar geintje om bij een 4,2 liter moter te doen)).
Dus m`n 3.0V6 staat deze ingreep nog te wachten.
Citroën XM-V6 (1990) - Citroën Xantia Break-1.9TD (1998) - Fiat Ducato LMC-camper (1987) - Jaguar XJ6L (1974) Jaguar XJ6-S3 (1985)- Jaguar X40 (1990) - Jaguar X40 (1993) - Jaguar XJ8 (2000) - Jaguar S-type (2004) - Lancia Flavia 2000i-coupé (1970) - Renault Fuego 2.0-automatic (1983)
Totaal aantal Berichten: 389
Geregistreerd: 04-11-2004
- Xantia 2.0 HDi
- Visa 11RE
JustShootMe schreef:Ik heb zelf de orginele bougies in m`n Jag vervangen door splitfire bougies… ... in combinatie was met nieuw olie-, brandstof- en luchtfilter, nieuwe transmissie- en moterolie en met toevoeging van Slick-50…
Klinkt goed! Misschien kun je dan met je XM deze zaken 1 voor 1 doen en de bevindingen hier op het forum delen. Dan weet je meteen welk effect een bepaald ingreep heeft. Uiteraard ben ik ook benieuwd naar de resultaten… met name of slick-50 hoor ik wisselende verhalen!
(ex) visa 11 RE(1983), (ex) ZX Break, TurboD (1994) Gris Crepuscule,
(ex) Xsara break Hdi Différence II (2004) Gris Iceland, (ex) Xantia Break Hdi Plus (2001) Gris Fulminator, (ex) C5 berline ph2 2.0 HdiF Gris Fulminator{Ik houd geloof ik van grijs…}
Visa 11 RE (1984) wit
BX 19 Gti (1986)rood
Grand C4 Picasso BlueHdi 120 Business (2015) Blue Kyanos
Haha; ik kan je hier niet in tegemoet komen WaJo, als ik zoiets doe dan doe ik dat in een keer.
Met de Slick-50 heb ik persoonlijk héél goede ervaringen.
Ik heb zelfs eens rondgereden met véél te weining olie in de moter zonder noemenswaardige problemen; en nadat die auto bijna 2 jaar stil had gestaan was het een kwestie van accu aansluiten, sleuteltje omdraaien en het ding liep als vanouds.
Ik zal zeker melden als ik het eerder genoemde heb uitgevoerd.
Citroën XM-V6 (1990) - Citroën Xantia Break-1.9TD (1998) - Fiat Ducato LMC-camper (1987) - Jaguar XJ6L (1974) Jaguar XJ6-S3 (1985)- Jaguar X40 (1990) - Jaguar X40 (1993) - Jaguar XJ8 (2000) - Jaguar S-type (2004) - Lancia Flavia 2000i-coupé (1970) - Renault Fuego 2.0-automatic (1983)
WYD schreef:Je hebt natuurlijk ook de meerpolige bougies. Degene met 2 pootjes (splitfire) en je hebt ze ook met 4 pootjes (ben even de naam kwijt).
Ik heb namelijk altijd van die Beru’s gehad met 4 pootjes in mijn Suzuki en dat liep goed. Heb je die bougies met 4 pootjes ook in andere merken? waarschijnlijk van Bosch maar ook van Champion?
Heb wel het idee dat de motor meer herrie maakt met de Champions, kan dat zo zijn of moeten nieuwe bougies even ingereden worden :
van mijn oom(automonteur en verkoop van auto onderdelen in Hongarije) hoor ik vooral goede dingen over NGK en Denso…
Van splitfire heb ik weleens gehoord dat sommige polen afbraken…wat dus bepaald niet goed is voor je motor
BMW E46 320d Touring
Ex BX 16v, Ex AX GTI
Simpele Ziel schreef:van mijn oom(automonteur en verkoop van auto onderdelen in Hongarije) hoor ik vooral goede dingen over NGK en Denso…
Van splitfire heb ik weleens gehoord dat sommige polen afbraken…wat dus bepaald niet goed is voor je motor
Afbreken van pootjes is zeker niet goed!
Maar volgens mij zit daar garantie op, dat mag namelijk niet gebeuren aangezien dat je zuiger of nog erger je cilinderwand en evt. cilinderkop kan kosten.
Die meerpotige bougies zijn er ook van o.a. champion.
Dat een motor meer lawaai gaat maken van andere bougies lijkt me iets wat tussen de oren zit. Een vonk bepaalt namelijk geen lawaai. Alleen een verkeerde vonk kan lawaai veroorzaken. (fluiten, klappen, kickback).
Mijn voorkeur gaat naar NGK en anders champion.
Is NGK niet Japans? (en Denso ook?), ik heb ik veel liever (originele) Franse onderdelen in mijn Citroen.